De Pietenbot!

Posted by on nov 16, 2019 in Materiaal | No Comments
De Pietenbot!

Jij bent de Robot bij het Pietenbot spel!

Leeftijd: 4 – 8 jaar
Download alle materialen

Mijn Mening

De kleuters hebben vandaag levend geprogrammeerd. Ze noemden zichzelf de Pietbot. Ze kregen een opdracht en moesten toen de pijlen neerleggen en zeggen welke kant zo op moeten (vooruit, links en rechts).

En voor mij begint programmeren hier echt. Dichtbij de kleuter zelf. Zodat je echt ervaart en voelt hoe het is om een robot te zijn. De transfair naar bijvoorbeeld de Bee Bot is dan veel makkelijker te maken voor kleuters.

Gedurende het spel zag je ze echt kijken wat is links en wat is rechts? En luisterde ze steeds beter naar elkaar. Want als Pietbot moet je echt goed luisteren naar je bestuurder! De kleuters hadden er veel plezier in en waren enthousiast. Ze mogen straks nog een ronde zelf kiezen. Ben benieuwd of ze dat dan kiezen

Als ze met de Pietbot werken zijn ze niet alleen met programmeren bezig maar ook met richtingen en elkaar sturen. Hoe communiceer je met elkaar.

Een echte aanrader om tijdens de Sinterklaasperiode te gebruiken!

Hoe werkt PietenBot?

In elke hoepel leg je een kaart neer van de Sinterklaasset van de Bee Bot! Dit kunnen zowel de reken- als woordenschatkaarten zijn.

Ook heb je de bijbehorende opdrachten nodig. En je kunt gebruik maken van de pijlenkaarten. Vervolgens kies je een van de opdrachten. Of je gooit met de dobbelsteen als je gebruik maakt van de rekenkaarten.

Één kleuter is de Pietbot (robot). Een een andere kleuter geeft de route door aan de kaart waar je moet komen. Elke overgang naar een andere hoepel wordt als één stap gezien.

Je kunt de kaarten met pijlen neerleggen ter verduidelijking welke stappen er genoemd moeten worden door de kleuter die de stappen doorgeeft aan de Pietbot.

Welke materialen heb je nodig?

Om met de Pietbot aan de slag te gaan heb je de volgende materialen nodig:

Hoepels: In elke hoepel leg je namelijk een kaart neer.

De kaarten!

 

 

 

 

 

 

Door op de afbeeldingen te klikken kom je bij de reken- of woordenschat set uit!

Ook kun je gebruik maken van de verschillende opdrachtkaarten die er zijn!

De kaarten met één opdracht download je hier. En de kaarten met twee opdrachten download je hier.

Alle pijlen kun je ook downloaden! Print de pijlen zo vaak als je nodig!

Welke ontwikkeling stimuleer je de Pietenbot met de kleuters te doen?

Taal

Beginnende geletterdheid

  • Gebruikt en leert (nieuwe) woorden naar aanleiding van verhalen en/of een thema. De nieuwe woorden liggen dicht bij het eigen kind (taalfuncties)
  • Begrijpt waar geschreven teksten, zoals een boodschappenbriefje, voor dienen. (taalfuncties)
  • Gebruikt en leert (nieuwe) woorden naar aanleiding van verhalen en/of een thema. De woorden liggen in de wereld om het kind en verder buiten het kind (bijv. eskimo’s)

Interactief taalgebruik

  • Een eenvoudige, enkelvoudige opdracht begrijpen en uitvoeren
  • Begrijpt een eenvoudige, meervoudige opdracht begrijpen en voert het uit
  • Begrijpt een meervoudige opdracht voert het in de juiste volgorde uit

Rekenen

Tellen en getalbegrip:

  • Tellen van voorwerpen tot en met 10 synchroon en resultatief
  • Kan de getalsymbolen van 1 t/m 9 lezen
  • Lost eenvoudige splits-problemen op tot ten minste 10
  • Kan getalsymbolen, telwoorden en hoeveelheden tot tenminste 10 koppelen aan elkaar
  • Kan verkort tellen van hoeveelheden tot tenniste 12 door gebruikte maken van patronen en structuren

Sociaal emotionele ontwikkeling

  • Laat intense momenten van betrokkenheid zien
  • Motivatie wordt zichtbaar doordat het kind doorzettingsvermogen laat zien
  • De kleuter is gemotiveerd voor de activiteit, geeft niet op en zoekt naar oplossingen als het moeilijk wordt

Taakgerichtheid en zelfstandigheid

  • Weten waar je moet beginnen met een taak
  • Kan de taak enigszins zelfstandig uitvoeren
  • Maakt complexere taken tot het einde toe af
  • Kan een taak gestructureerd aanpakken
  • Luistert naar instructie en kan met de aangeboden taak zelfstandig beginnen
  • In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt

Computational thinking

Problemen herformuleren

  • Praten met elkaar over hoe ‘problemen’ opgelost kunnen worden met de Bee Bot
  • Verkennen van de mogelijkheden

Probleem analyse

  • Realiseren van een eenvoudig probleem

Probleemdecompositie

  • Opdelen van een eenvoudige taak in deeltaken
  • Plaatsen van opdrachten in een logische volgorde

Algoritmes en procedures

  • Op volgorde zetten van instructies of regels
  • Begrijpen dat bepaalde reeksen een logische ordening kennen
  • Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
  • Uit een reeks halen van een foute stap of instructie en deze vervangen door de juiste
  • Plaatsen van opdrachten in een logische volgorde

Leave a Reply