Programmeren, maar hoe dan?

Posted by on okt 7, 2017 in Digibord, Materiaal, Websites | No Comments
Programmeren, maar hoe dan?

Ik vind programmeren super om te doen. Hiervoor gebruik ik diverse materialen. Er zijn apps en websites die ik gebruik. Maar er zijn ook fysieke materialen die ik hiervoor gebruik.

Deze verschillende materialen zal ik hier kort omschrijven. Eerst beschrijf ik de apps die ik gebruik kort. En daarna beschrijf ik de verschillende fysieke materialen die ik gebruik. Ook zal je links vinden naar meer informatie over de verschillende materialen.

Ook geef ik tips voor boeken die je kunt gebruiken voor programmeren.

En verder zal je informatie vinden over verschillende websites die ik in de klas gebruik bij het programmeren.

Achtergrond informatie over programmeren

In Nederland is het van 7 – 22 oktober codeweek. Op de website van de codeweek kun je allerlei inspiratie vinden rondom programmeren. Ook kun je er opzoek naar events bij jou in de buurt. Ga naar de website.

 

Op de website van codekinderen vind je informatie over de codeweek in Nederland. Hier kun je ook voor docenten handleidingen vinden bij apps en websites. Ook kun je er lesbrieven vinden.

Ga naar de website

 

 

Bij OinO werd een poster ontwikkeld waarop allerlei (laagdrempelige) ideeën staan rondom programmeren. Deze kun je hier downloaden.

 

 

Onlangs gaf ik ook een webinar over programmeren. Wil je de sheets van het webinar nog een keer lezen? Dan kun je deze hier downloaden.

Apps

icoon_bbDe Bee Bot App

In deze app ga je aan de slag om de bee-bot naar zijn huis te brengen. Geef jij de juiste commando’s zodat hij daar weer aan komt? Lees meer over deze app.
Leeftijd: 4 – 8 jaar
Prijs: gratis
Download voor iPhone/iPad
AppStore

icoon_tl Turtle logic

Met deze app help je de schildpad zijn weg te vinden. Deze weg zul je echter wel zelf voor de schildpad moeten maken.  In deze app zitten verschillende niveau’s. Lees er meer over.
Leeftijd: 4 – 8 jaar
Prijs: € 1,99
Download voor iPhone/iPad
AppStore

icoon_tl

Turtle logic 2

Met deze app help je de schildpad zijn weg te vinden. Jij maakt de weg voor de schildpad. Alleen kun je onderweg bommen tegen komen! Lees alles over deze app.
Leeftijd 4 – 8 jaar
Prijs: € 1,99
Download voor iPhone/iPad
AppStore

fz_icoonFoldify Zoo

Ontwerp dieren voor in je eigen dierentuin. Je hoeft de dieren daarna alleen nog maar te printen en in elkaar te zetten. Lees meer over deze app.
Leeftijd: 4 – 12 jaar
Prijs: 2,99
Download voor iPad
AppStore

 

icoon_scjrScratch Jr
Maak je eigen project waarin je figuren kunt toevoegen die allemaal handelingen uitvoeren. Je  kunt de figuren zelfs iets laten zeggen! Hiervoor moet je zelf de tekst inspreken. Lees alles over deze interessante programmeer app.
Prijs: gratis
Download voor iPad
AppStore

 

Code Karts
Maak een weg voor de auto. Onderweg kom je allerlei obstakels tegen. Lees alles over deze app.

Prijs: € gratis in App aankoop € 2,29
Download voor iPhone/iPad & Android

Run Marco

Programmeer een route voor Marco of Sophia waarbij er steeds meer bouwblokjes van Skratch toegevoegd worden.
Prijs: gratis
Download voor iPhone/iPad & Android

 

Concreet Materiaal

Er is natuurlijk ook concreet materiaal wat je kunt gebruiken om te oefenen met programmeren!

icoon_beebot

Bee Bot
De bee bot is een programmeerbare robot. Bij de bee bot moet jij aangeven hoe de bee bot moet lopen. Dit doe je door de knoppen op de bee bot. Bij de Bee Bot maakte ik materiaal. Dat kun je allemaal (gratis) downloaden.

 

 

 

 

icoon_bluebot

Blue Bot

De blue bot is ook een programmeerbare robot. Deze lijkt erg op de bee bot. Alleen is er een verschil! Je kunt de blue bot niet alleen programmeren met de knoppen erop. Nee het kan ook met de iPad met een bluetooth verbinding! Alle matten die je ook voor de bee bot hebt kun je ook voor de blue bot gebruiken.

In Engeland krijgen kinderen les over programmeren. Lees het artikel uit de NRC.

 

Materiaal bij de Bee Bot & Blue Bot

Voor de Bee Bot en Blue Bot maakte ik veel materiaal in de vorm van matten en opdrachtkaarten. Voor heel veel verschillende thema’s is er materiaal ontwikkeld. En er komt nog steeds materiaal bij!

 

 

 

 

Cubetto

De primo is een programmeerset voor kleuters. Op het bord geef je aan welke route je qubetto moet laten lopen.

 

 

 

Coji

Een volgende programmeerbare robot is Coji. Coji werkt samen met een app voor op de iPad of tablet. Het programmeren bij Coji werkt met emooticons. Op deze manier wordt programmeren tastbaar voor jonge kinderen.

 

 

 

 

 

Programmeren met Lego

Lego kun je ook heel goed gebruiken om mee te programmeren! Door in tekst door te geven welk blokje je waar plaatst ben je eigenlijk al bezig met programmeren.

 

Boeken

Natuurlijk zijn er ook verschillende boeken te vinden die over programmeren gaan. Ik wil jullie graag kennis laten maken met een boek over programmeren. Het onderdeel boeken zal ik in de loop van de tijd verder uitbreiden. Ik wil namelijk een boek hier pas vermelden als ik er zelf over geschreven heb. En als ik het boek in de klas gebruikt heb.

Hello Ruby
In het boek Hello Ruby kun je eerst een verhaal lezen wat over Ruby gaat. De vader van Ruby verstopt edelstenen. En Ruby moet deze door middel van programmeertechnieken terug zien te vinden.
Het tweede deel van het boek is een activiteitenboek. Een echte aanrader!

 

 

Maak het nou!

In dit boek staan allerlei voorbeelden van projecten gericht op programmeren, wetenschap & techniek en computational thinking. Het boek biedt praktische handvatten waar je zo mee aan de slag kunt gaan.

 

Materiaal voor op het digibord

Naast het werken met apps is er ook materiaal wat niet met apps is. Dat vind je hier onder:

Ook bij Gynzy hebben ze een aantal codelessen gemaakt:

  • Binair tellen: In deze les ga je leren hoe een computer telt. Je leert het binaire tellen. Download de les.
  • Computertaal: Kinderen leren wat computertaal is en hoe je die kunt gebruiken. Download de les.
  • Pixeltekenen: In deze les leer je hoe een afbeelding wordt omgezet in pixels en hoe je zelf afbeeldingen kunt omzetten in pixels. Download de les.

 

Schermafbeelding 2016-01-10 om 16.55.30

Gynzy’s progarmmeerbare robot voor het digibord

Gynzy heeft een programmeerbare robot voor op het digibord gemaakt! Je kunt een mat kiezen per thema. En kinderen opdrachten geven hoe ze de robot moeten laten lopen. Lees alles over de programmeerbare robot van Gynzy.

 

 

Leave a Reply