Thuis oefen bingo! Februari week 1

Posted by on jan 27, 2021 in Materiaal | No Comments
Thuis oefen bingo! Februari week 1

Voor de 1e week van februari hebben we weer een toffe bingo gemaakt!

 

 

 

Wat is de Thuis Oefen Bingo?

In de thuis oefen bingo zit voor elke dag een opdracht die je kleuter thuis kan gaan doen! Er is een bingo voor alle kinderen. Zo kun je elke dag met je kleuter iets digitaals doen. Print de bingo uit. En als je de opdracht gedaan hebt kruis je ‘m af!

Juist om de schermtijd die je kinderen geeft zinvol te gebruiken geef ik jullie deze bingo als handreiking. En heb je de opdracht af? Dan leg je de iPad weer weg en ga je andere dingen doen, naar buiten bijvoorbeeld! 😉

Pagina 4 en 5 van de pdf zijn pagina’s met uitleg per activiteit. Hierin staat ook een downloadlinks naar de apps of bestanden toe.

Voor elke week dat de scholen dicht zijn maak ik een bingo!

Ook is er speciaal voor kleuters die meer uitdaging nodig hebben is er elke week een uitdagende app!

Welke ontwikkeling stimuleer je?

Voor elke dag staat er een vakgebied/ontwikkeling centraal. Hier leg ik je uit wat de doelen zijn die achter de apps zitten.

Maandag 1 februari

Maandag is taaldag! En vandaag ga je luisteren naar het verhaal uit de app thuis bij muis. Hierin zoek je het verhaal thuisblijven op. Muis moet namelijk ook thuis blijven… Het verhaal zal heel herkenbaar zijn voor jonge kinderen. Praat er samen over!

In de app zijn nog meer leuk verhaaltjes en spelletjes rondom muis, aap en beer te vinden! Ga er mee aan de slag! Alles lezen over de app? Ik schreef er over.

Prijs: € gratis
Download voor iPhone/iPad & Android

 

Welke ontwikkeling stimuleer je met het luisteren naar prentenboeken?

Beginnende geletterdheid – Verhaalbegrip

  • Gebruikt en leert (nieuwe) woorden naar aanleiding van verhalen en/of een thema. De nieuwe woorden liggen in de belevingswereld van het kind.

Dinsdag 2 februari

Vandaag ga je aan de slag met tellen. Je ziet in tellen 1 een aantal strandvoorwerpen. Je hoort hoeveel je er moet tellen. En dan moet je het juiste cijfer aantikken. In tellen 2 hoor je waar je een x aantal voorwerpen ziet. Je moet het juiste vakje aantikken.

In beide telspellen ga je aan de slag met cijfers, tellen en hoeveelheden!

Prijs: € gratis
Download voor iPhone/iPad & Android
badge_appstore-lrgAndroid

 

Welke ontwikkeling stimuleer je met reken memory?

Tellen en getalbegrip

  • Telt voorwerpen tot en met 20 synchroon en resultatief. Voor groep 3 tot 100.
  • Vergelijkt en ordent hoeveelheden tot tenminste 5 door het leggen van 1-1 relatie op meer, minder, evenveel, meeste, minste
  • Kan de getalsymbolen 0 t/m 20 lezen en kent de volgorde van getalsymbolen.
  • Kan de getalsymbolen 0 t/m 20 lezen wanneer ze zijn weergegeven als geordende figuurtjes.
  • Kan getalsymbolen, telwoorden en hoeveelheden tot tenminste 10 koppelen aan elkaar.

Woensdag 3 februari

Woensdag is fotodag! Vandaag ga je aan de slag met kleuren. Kies een kleur uit en ga opzoek naar voorwerpen waar je deze kleur in tegen komt. En zet die op de foto. Heb je dat gedaan maak er dan een filmpje van in Clips of Inshot. En deel het met je juf/meester!

Download Clips

 

Download Inshot

 

Welke ontwikkeling stimuleer je met het maken van foto’s?

Media – Creëren en publiceren van media

  • maken van foto’s en video’s met een camera
  • creëren van media met de daarvoor beschikbare middelen

Sociaal emotionele ontwikkeling

  • Laat intense momenten van betrokkenheid zien
  • Motivatie wordt zichtbaar doordat het kind doorzettingsvermogen laat zien
  • De kleuter is gemotiveerd voor de activiteit, geeft niet op en zoekt naar oplossingen als het moeilijk wordt

Donderdag 5 februari

Het is weer programmeerdag! Ook vandaag ga je aan de slag met programmeren. Je gaat namelijk een code kraken. Het eerste cijfer wat je ziet staat voor de vakjes die wit moeten worden. Als er 2 staat moeten er 2 vakjes wit worden. Het cijfer dat daarna komt is het aantal vakjes wat zwart moet worden. Is dit bijvoorbeeld 4 dan maak je 4 vakjes zwart. Het cijfer dat erna komt is weer hoeveel vakjes er wit moeten worden.  

Naar de website

Welke ontwikkeling stimuleer je met het kraken van codes?

Computational thinking

  • Taak opdelen in kleinere deelproblemen
  • Algoritmes: Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
  • Voortzetten van een patroon

Aanpakgedrag

    • Aanpakken van een taak
    • Weet waar hij/zij moet beginnen met een taak
    • Weet de aangeboden taak enigszins zelfstandig uit te voeren
    • Kan nauwkeurig en precies het werk doen
    • Maakt een complexe taak tot het einde toe af
    • Kan een taak gestructureerd aanpakken
    • In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt

Vrijdag 6 februari

Vrijdag is creadag! Vandaag ga je luisteren naar het muziekstuk Carnaval der Dieren! Luister naar het muziekstuk in de dierenoptocht, bekijk de dieren die erbij horen past het dier bij de muziek? Of luister naar het gehele lied! En natuurlijk kun je ook een spelletje memory spelen! Wil je meer over deze app weten? Lees dan mijn review.

Prijs: € gratis
Download voor iPad

Als je naar de kerndoelen kijkt leer je van deze app

Kerndoel 1
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Kerndoel 2
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

Kerndoel 11
De leerlingen leren een aantal taalkundige principes en regels. Zij kunnen in een zin het onderwerp, het werkwoordelijk gezegde en delen van dat gezegde onderscheiden.

Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Extra uitdaging nodig?

Ook deze week is er weer een app voor kleuters die extra uitdaging nodig hebben. Je gaat deze week aan de slag met het uitzoeken welk figuurtje er niet bij past. Je kiest daarvoor in de app Play & code het onderdeel Breikbrekers. Weet jij de afwijkende elke keer te vinden? Hoe meer opdrachten je goed maakt hoe moeilijker ze worden.

Prijs: € gratis
Download voor iPhone/iPad
badge_appstore-lrg

 

 

 

 

Leave a Reply