Kraak de zomerse geheime code op je kralenplank!

Geplaatst door op mei 16, 2019 in Materiaal | Geen reacties
Kraak de zomerse geheime code op je kralenplank!

Kun jij de geheime code kraken op de kralenplank?

Leeftijd: 4 – 99 jaar

De Codevoorbeelden

Waneer je dit pakket bekijkt zitten er 3 code voorbeelden in. Er zitten ook 3 antwoordmodellen in. Verder heb je een kralenplank nodig met kraaltjes.

Eigenlijk is het daarna niet zo moeilijk meer. Je leest de code. Dat doe je op de volgende manier:

Eerst laat je 2 spijkertjes leeg. Dit is te zien aan het lege witte vakje waar een 2 in staat. Daarna komen er 2 rode, dit zie je aan het rode vakje. Het zijn 2 kralen omdat er een 2 in staat. Vervolgens komt er een paars vakje met een 3. Dat houdt in dat er 3 paarse kralen moeten komen. Er komen daarna 2 blauwe kralen. Want dat zie je aan het blauwe vakje met een 2. Het laatste vakje is een 1 met een streepje eronder. Dit houdt in dat je 1 witte kraal moet plaatsen op het volgende spijkertje. Wanneer er een streepje onder het cijfer in een wit vakje staat moet je witte kralen gebruiken. Vervolgens komen er 9 lege spijkertjes. Dit ziet er op een kralenplank zo uit:

In het pakket over de zomer zitten nog 3 voorbeelden!

Tip’s voor in de Klas

Je kunt deze kralenplanken heel goed in de kleine kring introduceren. Wanneer je dit aan de kleuters uitlegt en samen met ze gaat doen weet ik zeker dat ze het snappen!

Om het iets makkelijker te maken zou je de code voorbeelden kunnen printen zodat, wanneer de kleuters een rij hebben gehad ze deze kunnen afstrepen. Zo wordt het inzichtelijk wat ze hebben gedaan en wat niet.

En mocht je nou geen kralenplank bij de hand hebben… Dan kun je altijd een leeg ruitjesvel gebruiken. En de kleuters de hokjes in laten kleuren!

Er is ook ontwikkelingsmateriaal wat hierop aansluit, coderen met pixels! Hier kun je meer over coderen met pixels.

Wat leer je van de Codekralenplanken?

Van dit spel kun je onwijs veel leren! Jammer genoeg is is Nederland het programmeren geen onderdeel van de kerndoelen.

Wat kun je van codeer met pixels leren:

  • Binair tellen: want zo heet het coderen wat je doet
  • Concentreren
  • Samenwerken als je de opdracht twee aan twee laat uitvoeren

Wat wel in de kerndoelen zit is het leren omgaan met wiskunde taal! Want dat doe je als je bezig bent met het omzetten van getalnotaties.

kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken

Waarbij de focus in combinatie met deze app ligt op:

  • Taal voor het uitdrukken of benoemen van: hoeveelheden
  • Taal voor het uitdrukken of benoemen van: getallen en getalnotaties

Leave a Reply