Ontdek welk figuur er uit je code komt!

Posted by on feb 24, 2018 in Materiaal | No Comments
Ontdek welk figuur er uit je code komt!

Lees een code maak een figuur en pixels

Leeftijd 5 – 8 jaar

Koop de Rolf Essentials versie

Koop de Rolf Original versie

Mijn Mening

Wauw wat een gaaf spel is dit zeg! Ik merk aan de kinderen in de klas dat wanneer ik het ze uitgelegd heb ze het liefste onmiddellijk willen gaan starten. Mijn uitleg hoefde niet zo lang te zijn. Want ze begrepen het meteen.

Het enthousiasme is ook groot bij de kinderen dat ze zien dat ze de opdrachten kunnen maken. Leuk dat er in dit materiaal eigenlijk 2 niveaus verwerkt zijn. Op deze manier kun je het op 2 niveaus aanbieden. Ook prettig dat kinderen zelf kunnen controleren of ze het goed gedaan hebben.

Als je dan ook nog mondeling met de kaarten aan de slag gaat ben je ook nog bezig met taal. En zijn kinderen bezig met samenwerken. Want ze moeten echt goed naar elkaar luisteren. Anders weet je niet wat de ander aan jou als opdracht heeft gegeven.

Wanneer kinderen uiteindelijk ook zelf hun eigen binaire codes kunnen gaan maken wordt het spel alleen maar uitdagender!

Ontwikkelingsmateriaal wat mee kan groeien met verschillende groepen!

Kortom er zijn echt diverse manieren waarop je met dit ontwikkelingsmateriaal aan de slag kunt gaan. En ik vind dat dit spel echt niet mag ontbreken wanneer je met kleuters aan de slag wilt gaan met programmeren.

Het Spel

Wanneer ik de doos van coderen met pixels openmaak zit er het volgende in:

  • een handleiding
  • 6 opdrachtkaarten deze horen bij de 7 x 7 vakjes
  • 6 opdrachtkaarten met een gele lijn deze horen bij de 6 x 6 vakjes
  • 2 controlekaarten
  • 3 legkaarten voor de pixels 7 x 7 vakjes
  • 3 legkaarten voor de pixels 6 x 6 vakjes deze hebben een gele lijn
  • 180 gekleurde pixels

Wanneer ik aan de slag ga met het spel zie ik dat ik een opdrachtkaart mag gaan kiezen. Ik kan kiezen uit opdrachtkaarten met een gele streep en opdrachtkaarten zonder.

Het maakt in principe voor de opdracht niet uit. De opdrachtkaarten met een gele streep zijn iets makkelijker.

De opdracht is eigenlijk niet zo heel erg moeilijk. Je pakt de opdrachtkaart en de juiste legkaart erbij. Vervolgens lees je wat er staat. Als er in het eerste vakje een oranje pixel staat met een getal moet je zo vaak een oranjepixel achter elkaar neerleggen. Als er daarna een grijze pixel komt moet je er voor zorgen dat er zo vaak een grijze pixel komt.

Je ziet wel 6 vlakjes staan. Maar er staat in getallen aangegeven hoeveel pixels er van elke soort achter elkaar neergelegd moeten worden. Dit is in het begin best even wennen voor kinderen!

Als vervolgens je opdracht helemaal af is kun je de controle kaart erbij pakken. Door middel van de controlekaart kun je controleren of je de opdracht goed gemaakt hebt. Ook bij de controlekaart is er weer een kaart met een gele lijn en een zonder een gele lijn.

Tips voor in de Klas

Aller eerst is het natuurlijk belangrijk dat je het spel uitlegt aan kinderen. Het is namelijk niet zo vanzelfsprekend hoe het werkt. Er staat namelijk in het vakje hoevaak een gekleurde pixel moet worden neergelegd voor er een andere kleur komt. Het is belangrijk om dit principe aan de kinderen uit te leggen voor ze met het spel gaan starten. Zelf vind ik dit het prettigste in een kleine kring.

Je kunt dit materiaal wat mij betreft op meerdere manieren inzetten in de klas. Op de eerste plaats kun je kinderen een opdrachtenkaart en een legkaart geven. En dan kunnen ze zelf de opdracht gaan maken.

Een andere manier om met dit spel te werken is dat je een leerling de legkaart geeft en de andere leerling de opdrachtkaart. Ze moeten dan aan elkaar vertellen wat er in welke rij waar moet.

Tijdens het werken met het spel bedacht ik mij nog een andere manier van werken met de pixels. Je kunt kinderen natuurlijk ook eerst zelf hun eigen pixel code laten bedenken en deze code laten maken door een andere leerling! Op deze manier kunnen kinderen ook zelf de code maken. En deze kunnen ze zo moeilijk maken als ze zelf willen!

Wat leer je van Codeer met pixels?

Van dit spel kun je onwijs veel leren! En het sluit perfect aan bij de doelen van digitale geletterdheid!

Wat kun je van codeer met pixels leren:

  • Binair tellen: want zo heet het coderen wat je doet
  • Concentreren
  • Samenwerken als je de opdracht twee aan twee laat uitvoeren

Wat wel in de kerndoelen zit is het leren omgaan met wiskunde taal! Want dat doe je als je bezig bent met het omzetten van getalnotaties.

kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken

Waarbij de focus in combinatie met deze app ligt op:

  • Taal voor het uitdrukken of benoemen van: hoeveelheden
  • Taal voor het uitdrukken of benoemen van: getallen en getalnotaties

Leave a Reply