Tantrix Discovery – Een Uitdagend Lijnenspel

Posted by on mei 25, 2015 in Materiaal | No Comments
Tantrix Discovery – Een Uitdagend Lijnenspel

disc01

Speel een uitdagend lijnenspel!

Leeftijd: 4 – 99 jaar
Prijs: € 13,50
Koop Tantrix Discovery

Wat is Tantrix?

disk05

Als ik het zakje van de tantrix open haal ik er 10 6 kantige stenen uit. Op de stenen staan verschillende gekleurde lijnen. Op de achterkant van elke steen staat een nummer in het:

  • Rood
  • Geel
  • Blauw

Op elke steen zijn verschillende type lijnen aangebracht:

  • Recht
  • Hoekig
  • Gebogen

Het doel van het spel is om met de de stenen een lus te maken in de juiste kleur waarbij alle stenen aangesloten aan elkaar moeten liggen, er mogen geen gaten ontstaan.

Om het spel te starten leg je alle stenen met de nummers naar boven. Pak nu de stenen 1, 2 en 3. Op de 3e steen zie je staan dat er een geel cijfer opstaat. Dit houdt in dat je een gele lus moet gaan maken. Het is belangrijk dat je alle stenen aan laat sluiten op elkaar. Hiermee bedoel ik dat een rood lijnstuk verbonden moet worden met een rood lijnstuk en niet met een blauwe. En dat er in de lus geen gaten ontstaan.

Als je de lus hebt gevonden dan pak je de volgende steen, in dit geval nummer 4 deze is rood, en maak je een rode lus op dezelfde manier. Ga door tot je van alle tien de stenen een lus hebt gemaakt. Vanaf 7 stenen zijn er meerdere lusvormen mogelijk.

Tips voor in de Klas

disk06

De stenen van tantrix spreken direct al aan bij jonge kinderen. Geef jonge kinderen niet meteen de opdracht om een lus te maken. Maar laat ze er in de eerste instantie mee experimenteren. Enkele opdrachten zouden kunnen zijn:

  • Een gele lijn die zo lang mogelijk is
  • De rode lijn die zo lang mogelijk is
  • Maak een zo lang mogelijke blauwe lijn
  • Welke kleur lijn kan het langst worden? Hiervoor moeten kleuters wel een rolmaat of meetlat tot hun beschikking hebben, maar dit heeft een erg leuk effect op kinderen!

Als kinderen eenmaal gewend zijn aan de stenen en er mee hebben geëxperimenteerd kun je ze introduceren in het maken van de lussen. In mijn klas heb ik dit als volgt aangepakt:

Eerst heb ik de kinderen alle stenen om laten keren zodat de cijfers op de achterkant zichtbaar werden. Ik heb kinderen eerst de stenen met de cijfers 1, 2 en 3 laten pakken. Hierna heb ik ze de volgende vraag gesteld: “welke kleur heeft het hoogste getal”. Dit was in ons geval geel. Hiermee heb ik de kinderen een lus laten maken. Hier kwamen ze vrij snel uit.
Dus hebben we de steen met het cijfer vier erbij gepakt. Meteen de kinderen weer bewust gemaakt van welke kleur er op de achterkant van de steen stond. Dit was rood. Vervolgens moesten de kinderen hier weer een lus mee maken. Ik heb ze hierbij vooral uitgelegd dat de elke steen minimaal een andere steen moest raken.

Door naar steen vijf!

disk02

Toen dit gelukt was zijn we doorgegaan met de vijfde steen. Hierbij was er ook weer de opdracht om een lus te maken, dit keer een rode kleur. Ook hier hadden ze weer de opdracht om er een lus mee te maken, waarbij elke steen een andere steen moest raken.

Vervolgens ben ik op deze manier elke keer met ze de stenen afgegaan. Ik heb er heel bewust voor gekozen om kinderen in 2 en 3 tallen te laten werken. Want op deze manier zijn ze ook met samenwerken bezig en kunnen ze elkaar helpen met het zoeken naar oplossingen!

Een ander leuk spel wat je met de kinderen kunt doen om hen aan woordenschat te laten werken is dat je alle stenen op tafel legt. Een kind kiest een steen uit en beschrijft deze steen aan de andere kinderen. Weten zij welke steen beschreven is? Stimuleer kinderen om kleuren te benoemen. Maar ook om de vormen van de lijnen te benoemen.

Wat leer je van Tantrix?

disk03

Door met de tantrix stenen te spelen leren kinderen verschillende dingen:

  • Stimuleren van logisch denken
  • Systematisch werken
  • Doorzetten
  • Uitproberen van verschillende oplossingsstrategieën
  • Stimuleren van rekenkundig denken
  • Samenwerken

Mijn Mening

disk04

De tantrix stenen zijn echt heel erg leuk! Ze dagen kinderen meteen uit om er mee aan de slag te gaan. Ik vind de stenen lekker in de hand liggen.

Door de vorm van de stenen en de kleuren die uitdagen tot gebruik zie ik meteen dat kinderen op verschillende manieren lussen en lijnen proberen te maken. Doordat er vanuit de stenen ook sturing wordt gegeven kun je kinderen ook goed aan een gerichte activiteit zetten met de tantrix stenen.

Dit spel is een echte breinbreker voor kinderen.

Natuurlijk hebben kinderen ook een mening over dit spel. Ik vroeg twee kinderen wat ze er van vonden: “Wel een leuk spel. We zijn hier goed in! De stenen 8 en 10 waren het moeilijkst. Het ziet er heel mooi uit en het is leuk”.

Ik vind dat dit echt een bijzonder bruikbaar spel is voor kinderen in de klas! Het spel biedt zo veel verschillende mogelijkheid om in de klas te gebruiken. Niet alleen voor kleuters maar ook voor oudere kinderen is dit echt een aanwinst in de spellenkast!

Leave a Reply