QR codes gebruiken in de bouwhoek!

Posted by on jan 12, 2020 in Materiaal | One Comment
QR codes gebruiken in de bouwhoek!

Bouw het bouwvoorbeeld na!

Leeftijd: 4 – 7 jaar

Mijn Mening

Eigenlijk werkt deze activiteit heel eenvoudig. De kleuters scannen de QR code. En dan zien ze een bouwopdracht met hoogtecijfers en soms kleuren verschijnen. Dit moeten de kleuters dan gaan bouwen!

Ik zie bij de kleuters enorm veel enthousiasme want de iPad/tablet mag mee de bouwhoek in! Op deze manier wordt je iPad/tablet ook echt iets anders dan dat ding waar je appjes op speelt. Nu kan je handelne naar aanleiding van een opdracht op de iPad. Het kan echt onderdeel worden van de speel/leer omgeving. Ze hebben het nodig om aan de slag te gaan in de bouwhoek.

Als de kleuters al eerder met QR codes hebben gewerkt is er weinig uit leg nodig. Anders moeten de kleuters eerst leren hoe ze de QR codes moeten scannen. Ook is het belangrijk dat ze weten hoe je met hoogte plattegronden werkt. Maar als ze dit snappen is het mijn ervaring dat de kleuters het onwijs leuk vinden om hier mee aan de slag te gaan!

Je ziet ook echt het enthousiasme bij de kleuters. Elke keer is het weer een verassing wat ze mogen gaan bouwen. En ik vind het ook super weer eens een andere manier van bouwen.

Tip’s voor in de Klas

Deze activiteit kun je heel goed eerst in de kleine kring aanbieden zodat de kleuters leren hoe een ze de plattegronden moeten lezen.

Natuurlijk is het ook een voorwaarde dat de kleuters weten hoe ze een qr code moeten scannen. Maar wanneer je dit al regelmatig doet weten ze dit.

Je kunt ook stimuleren dat kleuters elkaar helpen tijdens deze opdrachten.

Wil je meer apps op rekengebied? Kijk dan even hier.

Welke ontwikkeling stimuleer je hiermee?

Wanneer je naar de ontwikkeling van kleuters kijkt dan stimuleer je met de qr codes in de bouwhoek het volgende:

Op rekengebied

Tellen en getalbegrip 

  • Kan de getalsymbolen van 0 t/m 10 lezen
  • Kan hoeveelheden tot 10 tellen en neerleggen
  • Hanteert rangtelwoorden als eerste, tweede, etc.

Meetkunde

  • Bouwt en construeert met materiaal, zoals blokjes, duplo en ander bouw- en constructiemateriaal
  • Herkent meetkundige begrippen als voor, achter, naast, in, op, boven, onder, dichtbij en ver in concrete situaties
  • Kan een eenvoudige plattegrond lezen
  • Kan bouwwerken vanaf het platte vlak (ook blokken die niet zichtbaar zijn) bouwen in de ruimte
  • Kent de kleuren rood, blauw, groen, geel, zwart, wit

Sociaal emotionele ontwikkeling

  • Laat intense momenten van betrokkenheid zien
  • Motivatie wordt zichtbaar doordat het kind doorzettingsvermogen laat zien
  • De kleuter is gemotiveerd voor de activiteit, geeft niet op en zoekt naar oplossingen als het moeilijk wordt

Taakgerichtheid en zelfstandigheid

  • Weet waar hij/zij moet beginnen met een taak
  • Weet de aangeboden taak enigszins zelfstandig uit te voeren
  • Kan de groepsinstructie (kleine kring) goed volgen en daarna de taak op de juiste wijze zelfstandig uitvoeren
  • Kan nauwkeurig en precies het werk doen
  • Maakt een complexe taak tot het einde toe af
  • Kan een taak gestructureerd aanpakken
  • Luistert naar instructie en kan met de aangeboden taak zelfstandig beginnen
  • In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt

1 Comment

  1. christel
    11 februari 2020

    hallo

    En hoe zie deze qr code voor de bouwhoek er dan uit?
    Groetjes

    Reply

Leave a Reply