Spot de robot!

Posted by on nov 5, 2020 in Materiaal | No Comments
Spot de robot!

Vind de juiste robot!

Leeftijd: 3 – 7 jaar
Prijs: 24,95
Koop spot de robot

Mijn Mening

Toen ik deze puzzel zag wilde ik er direct mee gaan spelen. Magnetisch speelgoed vind ik altijd erg leuk om mee aan de slag te gaan.

Ik vind het tof dat je dit materiaal op meerdere manieren kunt gebruiken. Zo kun je de opdrachtkaarten als puzzels zien. Plaats de robot’s op het staande magnetische bord. Maar je kunt het spel ook met z’n tweeën spelen. De ene kleuter beschrijft dan de robot aan de andere kleuter. Maar je mag je kaart niet laten zien! En stukje moeilijker dus! Maar wel weer super uitdagend en leuk. Want heb je het aan het einde goed gedaan?

Ik vind dit echt mooi materiaal. Je kunt het op meerdere niveau’s inzetten. En je werkt aan een hoop doelen! Daar vertel ik je onderaan dit blog meer over.

Spot de Robot Uitgelegd

Wanneer ik de doos van spot de robot open doe zit ere het volgende in:

  • Een houten staander
  • Magnetische plaat
  • 12 blokjes met robot’s erop
  • 4 opdrachtkaarten

Het spel kun je spelen als puzzel. Leg een opdrachtkaart voor je en maak deze na op de staande magnetische plaats. Maar het spel kun je ook met z’n tweeën spelen. Het ene kind de opdracht geven en het andere kind voert de opdracht uit.

Het spel richt zich op taalontwikkeling, met name het spreken en het luisteren maar spelen ook in op meetkundige competenties als het lokaliseren. Niet alleen het benoemen van de afbeeldingen is belangrijk ook de plaats waar ze zich bevinden en dat maakt dat kinderen de betekenis ontdekken en oefenen van begrippen als ‘naast-onder-boven-midden-voor’.

Tip’s voor in de Klas

Kleuters kunnen dit spel goed alleen doen. Je maakt dan de puzzel die op het kaartje staat na. Je kunt er ook voor kiezen om de coöperatieve variant te doen. Je bent dan ook bezig met computational thinking!

De ene kleuter beschrijft de robot maar mag het plaatje niet laten zien. Ook wordt de plaats van de robot beschreven met begrippen naast, boven, rechts, links etc. Alles mag je gebruiken maar je mag niet je kaart laten zien.

Wat leer je van dit Spel?

Op rekengebied

Tellen en getalbegrip

  • Hanteert rangtelwoorden als eerste, tweede, vierde

Meetkunde

  • Benoemt begrippen als voor, achter, naast, in, op, boven, onder, dichtbij, ver
  • Kan een eenvoudige plattegrond lezen
  • Kan plattegronden lezen, tekenen en interpreteren

Sociaal emotionele ontwikkeling

  • Laat intense momenten van betrokkenheid zien
  • Motivatie wordt zichtbaar doordat het kind doorzettingsvermogen laat zien
  • De kleuter is gemotiveerd voor de activiteit, geeft niet op en zoekt naar oplossingen als het moeilijk wordt

Taakgerichtheid en zelfstandigheid

  • Weet waar hij/zij moet beginnen met een taak
  • Weet de aangeboden taak enigszins zelfstandig uit te voeren
  • Kan de groepsinstructie (kleine kring) goed volgen en daarna de taak op de juiste wijze zelfstandig uitvoeren
  • Kan nauwkeurig en precies het werk doen
  • Maakt een complexe taak tot het einde toe af
  • Kan een taak gestructureerd aanpakken
  • Luistert naar instructie en kan met de aangeboden taak zelfstandig beginnen
  • In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt

Digitale geletterdheid – Computational thinking

Gegevens analyseren

  • Realiseren wat een eenvoudig patroon is

Gegevens visualiseren

  • Weergeven van verzamelde gegevens

Probleem decompositie

  • Taak opdelen in eenvoudige taak in deeltaken
  • Plaatsen van opdrachten in logische volgorde

Algoritmes en procedures

  • Op volgorde zetten van instructies
  • Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
  • Geven van een reeks instructies aan een ander
  • Foutje uit een reeks halen

Simulatie en modelling

  • Situatie uitvoeren

Leave a Reply