Speel en leer op de kleuterschool app van Meester Dennis!

Leeftijd: 4 – 6 jaar
Prijs: € 2,99
Download voor iPhone/iPad & Android (betaalde versie)
 

 

Download voor iPhone/iPad & Android (gratis versie)
 

 

Mijn Mening

Weer zo’n mooie kleuterapp van Meester Dennis! Er zitten echt bijzonder veel leerspelletjes. Elk spel wordt voor je start van het spel even heel kort uitgelegd. De uitleg is erg duidelijk.  Zo zijn de opdrachten ook zonder uitleg van de leerkracht goed te begrijpen. Op deze manier kunnen kinderen ook zonder de leerkracht de spellen doen.

In deze app zitten diverse spelletjes er zit een mooie mix in van leerspelletjes en speel spelletjes.

De navigatie in de app is eenvoudig en wordt door kinderen snel begrepen. Je wordt ook gestimuleerd om te kijken welke spellen er allemaal beschikbaar zijn. In de betaalde versie zit geen reclame dat vind ik echt heel prettig. Als je de app eenmaal hebt aangekocht hoef je geen in app aankopen meer te doen om de app volledig te spelen.

Er is ook een gratis variant van de app. Daarin zijn niet alle spellen beschikbaar. En er zit een beetje reclame in de app. Dit is een prima manier om te ontdekken of deze app iets voor jou is.

Ik vind dit type app wel echt een aanrader om in een onderbouwgroep, of een groep die met onderbouwdoelen werkt te gebruiken.

De App

Ik zal jullie vertellen welke spellen er allemaal beschikbaar zijn in de app.

Maak de ketting af

Je ziet een ketting en die is niet helemaal af. Jij moet nu de ontbrekende kralen aantikken om zo het patroon af te maken. Vanuit de app krijg je feedback over hoe je het doet.

Kleurplaten op tafel

In dit onderdeel van het spel kun je een kleurplaat inkleuren. Zelf gebruik ik bij kleuren graag de pencil. Dan heb je wel echt het vasthouden van een pen. Bij gebruik van de Apple pencil werk je ook echt alsof je een pen/potlood in handen hebt.

Schilderij met sterren

Hier ga je een cijferkleurplaat maken. Als je alles goed hebt gedaan dan zie je het figuur en hoor je dat je het goed gedaan hebt. Je krijgt dan een nieuwe. Als je het niet goed doet dan wordt er geen lijntje gezet.

Klok aan de muur

Je ziet een klok en daar ontbreekt een cijfer. Dit ontbrekende cijfer moet jij aantikken. Als je het goed doet dan hoor je dat je het goed hebt gedaan. En je hoort het cijfer van de klok. Wanneer je het niet goed hebt gedaan dan hoor je het ook. En mag je het nog een keer proberen.

Schrijfbord

Hier kun je schrijfpatronen oefenen. Je kiest een schrijfpatroon. En volgt daarna het patroon wat het potlood maakt. Je kunt het schrijfpatroon wel zo schrijven als je wilt. Dus je hoeft het patroon niet te volgen als je dat niet wilt.

Bij deze oefeningen kun je de Apple Pencil goed gebruiken. Dan oefen je ook echt de schrijfmotoriek.

Schaduwen op de grond

Je ziet een schaduw en moet kiezen uit de vier plaatjes die eronder staan. Van welke afbeelding is de schaduw?

Vlieger

Aan de vlieger moeten een aantal strikken worden gehangen. Je hoort het aantal en plaatst het aantal strikken. Als je denkt dat je het juiste aantal strikken hebt geplaatst druk je op controleren. Doe je het goed, hoor je dat. En krijg je een nieuwe opdracht. Als je het niet goed doet dan mag je het opnieuw proberen.

Fishes op de grond

Je ziet een aantal fishes. Deze worden in een vijfstructuur weergegeven. Doormiddel van de cijfers eronder geef je aan hoeveel dit er zijn. Als je het goed doet krijg je een volgende opdracht. En je hoort het. Als het niet goed is hoor je het ook en mag je het opnieuw doen.

Dobbelstenen

Je ziet een drie cijfers. In het midden ontbreekt een cijfer. Deze moet je kiezen uit de vier cijfers die eronder staan. Als je het goed doet krijg je een volgende opdracht. En je hoort het. Als het niet goed is hoor je het ook en mag je het opnieuw doen.

Tangram

Je ziet een heel aantal tangram figuren. je kiest een figuur. En maakt vervolgens het tangramfiguur. Wanneer het figuur goed is krijg je een volgend figuur.

Xylofoon

In dit onderdeel kun je xylofoon spelen! We zit geen goed/fout in. Gewoon lekker muziek maken.

Dobbelstenen in de kast

Je ziet een aantal dobbelstenen. Je telt het aantal stippen op de dobbelstenen. En geeft dan aan welk cijfer dit representeert. Doe je het goed dan krijg je een andere vraag. Doe je het niet goed dan mag je het nog een keer proberen.

Bord met cijfers erop

Je hoort de vraag waar zie je de …. . Dit cijfer moet je dan zoeken tussen de 24 cijfers die je in beeld ziet. Als je het goede cijfer aantikt hoor je dat je het goed gedaan hebt. Mocht je het niet goed gedaan hebben dan krijg je te horen dat je het nog een keer mag proberen. In totaal zoek je het cijfer zes keer. Heb je het cijfer zes keer gevonden dan krijg je een nieuwe opdracht.

Memory

Dit laatste spel is eigenlijk het eenvoudigst. Je gaat namelijk memory spelen. Je zoekt steeds twee dezelfde kaartjes. Als je twee dezelfde kaartjes hebt gevonden dan verdwijnen ze. Heb je twee kaartjes gevonden die niet hetzelfde zijn dan draaien ze weer om.

Ook zijn er in deze app allerlei dingen om zelf in te stellen zodat je de oefeningen zo passend mogelijk kunt maken. Hier zie je wat je allemaal kunt instellen.

Tips voor in de Klas

Deze app kun je prima introduceren in de kleine kring. Ontdek spelenderwijs samen met de kinderen de verschillende onderdelen. Wanneer ze de activiteiten door hebben kun je kinderen ook in tweetallen de app laten doen.

Mocht je nou opzoek zijn naar apps voor kleuters dan kun je daar ook meer over vinden!

Wat leer je van deze App?

Als je naar de kerndoelen kijkt kun je van deze app het volgende leren:

Kerndoel 1
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Kerndoel 4
De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen. Waarbij kleuters vooral bezig zijn met het spelenderwijs afbeeldingen aan elkaar te koppelen.

Kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.

Kerndoel 24
De leerlingen leren praktische en formele rekenwiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.

Kerndoel 26
De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen.

Verder leer je van deze app:

  • Je concentreren op een activiteit
  • Hoe werkt een patroon
  • Samenwerken als je de activiteit samen doet
  • Herkenen van schaduwen

Leave a Reply