Kraak samen de Code!

Posted by on okt 6, 2021 in Materiaal | No Comments
Kraak samen de Code!

Leeftijd: 4 – 8 jaar
Prijs: € 5,50

Mijn Mening

kraaksamen02

Wat een super tof lespakket over coderen is dit weer zeg! Ik raak echt helemaal enthousiast. Dit is namelijk niet gewoon coderen met de kralenplank. Nee je moet, om de codes te kraken samenwerken! Je maakt beide een eigen code. En samen vormen de oplossingen van deze codes een prachtig geheel.

Een ander tof aspect vind ik dat er aan deze kraak de code serie dat er diverse thema’s in te vinden zijn. Zo zijn er codes voor de herfst, winter maar ook weer voor de lente en zomer!  Je kunt deze codes dus op heel veel verschillende momenten inzetten.

kraaksamen03

In elke les die je uit dit lespakket doet zit weer een geheel eigen opdracht gekoppeld. Zo gaat het in de eerste les over het uitvoeren van codes. Dat dit iets is wat stap voor stap gebeurt.

De tweede les gaat over samenwerken. In deze les leer je dat je samen juist een grotere opdracht kunt volbrengen dan in je eentje. Waarbij er opdrachten zijn voor tweetallen, drietallen of zelfs viertallen! Een leuke en uitdagende les.

Je kunt de twee lessen onafhankelijk van elkaar geven.

Ik merk aan de kleuters dat ze het gaaf vinden om met deze lessen te werken. Vooral pientere kleuters vinden hier veel uitdaging in. En dat ze het nu ook samen kunnen kraken spreekt ook erg aan!

Wat mij betreft is dit echt een aanrader om in de klas te gebruiken.

Het Lespakket

Wanneer ik het lespakket bekijk zie ik meteen het volgende:

  • 2 lessen over coderen en samenwerken
    • Waarbij les 1 gaat over het bewust ervaren van het uitvoeren van een taak door stap voor stap een stappenplan uit te voeren.
    • Les 2 gaat over samenwerken. De leerlingen gaan eerst individueel aan de slag. Daarna ontdekken ze dat ze 2, 3 of 4 oplossingen nodig hebben voor de totaaloplossing
  • 50 bijlages met codes

Tip’s voor in de Klas

Mijn tip voor in de klas is eigenlijk eenvoudig… Print de codebalden per kleuter uit, of lamineer ze. Dan kunnen ze met een stift afstrepen welke rij ze al gelegd hebben.

Verder heb ik hier onder een overzicht gemaakt van welke ontwikkeling je kunt stimuleren door het gebruik van kraak de code. Pak je themaplanning erbij en kijk of je de ontwikkeling die je stimuleert met kraak de code kunt matchen binnen je thema! Zo haal je er nog meer uit. En wordt digitale geletterdheid geïntegreerd binnen je lesgeven.

Maar we hebben natuurlijk ook nog een extra tip voor je namelijk…

Er is ook ontwikkelingsmateriaal wat hierop aansluit, coderen met pixels! Hier kun je meer over coderen met pixels.

Welke ontwikkeling stimuleer je met de inzet van Codekralenplanken?

Wanneer je naar de ontwikkeling van kinderen kijkt dan stimuleer je met de codekralenplanken het volgende:

Op motorisch gebied

  • Kleine motoriek: houdt het potloot vast met een dynamische driepuntsgreep
  • Kleine motoriek: kleuter afbeeldingen binnen de lijntjes –> wanneer je de code kralenplanken gaat kleuren.

Op rekengebied

  • Kan de getalsymbolen van 0 t/m 19 lezen
  • Kan hoeveelheden tot 19 tellen en neerleggen
  • Hanteert rangtelwoorden als eerste, tweede, etc.
  • Herkent dobbelsteen structuren

Sociaal emotionele ontwikkeling

  • Laat intense momenten van betrokkenheid zien
  • Motivatie wordt zichtbaar doordat het kind doorzettingsvermogen laat zien
  • De kleuter is gemotiveerd voor de activiteit, geeft niet op en zoekt naar oplossingen als het moeilijk wordt

Taakgerichtheid en zelfstandigheid

  • Weet waar hij/zij moet beginnen met een taak
  • Weet de aangeboden taak enigszins zelfstandig uit te voeren
  • Kan de groepsinstructie (kleine kring) goed volgen en daarna de taak op de juiste wijze zelfstandig uitvoeren
  • Kan nauwkeurig en precies het werk doen
  • Maakt een complexe taak tot het einde toe af
  • Kan een taak gestructureerd aanpakken
  • Luistert naar instructie en kan met de aangeboden taak zelfstandig beginnen
  • In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt

Computational thinking

  • Taak opdelen in kleinere deelproblemen
  • Algoritmes: Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren

Leave a Reply