Kraak de voetbalcode!
Kraak de voetbalcode!
Kun jij de geheime voetbalcode kraken?
Leeftijd: 5 – 12 jaar
Download de fysieke codes voor op de kralenplank
Download de digitale codes voor de app Numbers
Download de app Numbers voor iPad
De Materialen
Kraak de code is inmiddels wel een beetje een begrip geworden in onderwijsland. Maar waar het eigenlijk begon dat was hier op kleutersdigitaal! Terwijl ik mijn workshop afsloot bedacht ik het idee van kraak de code! Door gebruik te maken van deze materialen werk je ook aan het onderdeel computational thinking binnen digitale geletterdheid! Computational thinking is dus lang niet alleen maar bezig met computers ook fysiek materiaal werkt hier heel erg goed voor!
Ik bedacht dat je dit ook heel goed digitaal kunt doen in de app Numbers! Dit is een gratis app voor de iPad/iPhone of MacBook.
Wat je hiervoor moet doen? Het document downloaden. En de app Numbers op je iPad hebben. Maar eerst leg ik je uit hoe het principe van kraak de code werkt.
Hoe het werkt?
Eerst moet je de code begrijpen.
Eerst laat je 4 spijkertjes/vakjes leeg. Dit is te zien aan het lege witte vakje waar een 4 in staat. Daarna komen er 2 rode, dit zie je aan het rode vakje. Het zijn 2 kralen/vakjes omdat er een 2 in staat. Vervolgens komt er weer een spijkertje/vakje dat je over slaat. En daarna 1 rode. Om vervolgens 4 spijkertjes open te laten. Dan 1 rode, 1 witte, 2 rode en aan het einde blijven er 3 over. Dit ziet er op een kralenplank zo uit:
We hebben speciaal een fysieke en een digitale variant gemaakt! De fysieke variant gebruik je in combinatie met de kralenplank. En de digitale gebruik je met de app Numbers.
Wanneer er een streepje onder het cijfer in een wit vakje staat moet je witte kralen gebruiken. Op deze manier maak je zo de hele code af.
Als je het document gedownload hebt. En het op de iPad hebt gezet dan tik je op een vakje en zet je er de letter in van de kleur die je wilt dat het moet worden. Op deze manier kraak je de hele code!
We hebben ook een fysieke var
Tip’s voor in de Klas
Eigenlijk is mijn voornaamste tip om deze materialen goed te introduceren in de klas. En goed uit te leggen aan de kinderen die er mee gaan werken. Het vergt nogal wat doorzettingsvermogen om een hele plaat vol code om te zetten naar een kralenplank. Een wit blaadje kan soms ook helpen om op de code te leggen om zo precies te weten waar je bent.
Maar we hebben natuurlijk ook nog een extra tip voor je namelijk…
Er is ook ontwikkelingsmateriaal wat hierop aansluit, coderen met pixels! Hier kun je meer over coderen met pixels.
Wat leer je van kraak de code?
Van deze materialen kun je onwijs veel leren.
Als je naar de nieuwe (concept) kerndoelen voor digitale geletterdheid kijkt zie je dat kerndoel 3 hier het meest match.
Verder leer je hiervan:
- Binair tellen: want zo heet het coderen wat je doet
- Concentreren
- Samenwerken als je de opdracht twee aan twee laat uitvoeren
Wat verder in de kerndoelen zit is rekenen:
kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken
Waarbij de focus in combinatie met deze app ligt op:
- Taal voor het uitdrukken of benoemen van: hoeveelheden
- Taal voor het uitdrukken of benoemen van: getallen en getalnotaties