Kraak de robot code!

Posted by on jan 19, 2020 in Materiaal | No Comments
Kraak de robot code!

Leeftijd: 4 – 8 jaar
Prijs: € 4,95

Mijn Mening

Wat een super tof lespakket over coderen is dit weer zeg! Ik raak echt helemaal enthousiast. Ik vind het erg tof dat er in de 3 lessen aan de slag wordt gegaan met rekenen en coderen. Elke les is weer anders rondom tellen dan de vorige. Dat vind ik super gaaf. De lessen volgen elkaar op en bij elke les is er ook beschreven hoe je het makkelijker of moeilijker kan maken.

Een ander tof aspect vind ik dat er aan deze codeerserie echt weer een hele eigen thema zit. Deze serie past wat mij betreft ook goed bij het thema techniek door de robots.

In elke les die je uit dit lespakket doet zit weer een geheel eigen opdracht gekoppeld de ene keer gaat het over een verjaardag, de andere keer over eten en in de laatste les over cijfers. Ik vind het fijn dat elke les heel duidelijke doelen heeft, er een materialenlijst per les beschikbaar is, voorbereiding benoemd wordt. Bij elke les staat ook duidelijk vermeld welke bijlage ik moet gebruiken. Er zijn namelijk wel 53 bijlage’s! En daarna is er een duidelijk stappenplan voor de les. Een laatste handig aspect vind ik dat er ook woordenschat is opgenomen! Zo kan ik meteen in mijn woordenschatlessen bij deze lessenserie betrekken.

Je merkt aan de kleuters dat ze het heel erg gaaf vinden om met deze lessen te werken. Vooral pientere kleuters vinden hier veel uitdaging in. En natuurlijk spreekt het thema robot’s ze erg aan.

Wat mij betreft is dit echt een aanrader om in de klas te gebruiken.

Het Lespakket

Wanneer ik het lespakket bekijk zie ik meteen het volgende:

  • Introductie over de drie lessen
  • Achtergrondinformatie over de lessenserie
  • 3 verschillende lessen met elk een eigen thema: De lessen worden uitvoerig beschreven zodat je er eigenlijk vrijwel direct mee aan de slag kunt
  • 53 verschillende bijlage die je nodig hebt voor de lessen
  • Uitleg over hoe coderen op de kralenplank werkt

 

In totaal zijn er weer 15 codes om te raken passend bij de lessen!

Tip’s voor in de Klas

Mijn tip voor in de klas is eigenlijk eenvoudig… Print de codebalden per kleuter uit, of lamineer ze. Dan kunnen ze met een stift afstrepen welke rij ze al gelegd hebben.

Verder heb ik hier onder een overzicht gemaakt van welke ontwikkeling je kunt stimuleren door het gebruik van kraak de code. Pak je themaplanning erbij en kijk of je de ontwikkeling die je stimuleert met kraak de code kunt matchen binnen je thema! Zo haal je er nog meer uit. En wordt digitale geletterdheid geïntegreerd binnen je lesgeven.

Maar we hebben natuurlijk ook nog een extra tip voor je namelijk…

Er is ook ontwikkelingsmateriaal wat hierop aansluit, coderen met pixels! Hier kun je meer over coderen met pixels.

Welke ontwikkeling stimuleer je met de inzet van Codekralenplanken?

Wanneer je naar de ontwikkeling van kinderen kijkt dan stimuleer je met de codekralenplanken het volgende:

Op motorisch gebied

  • Kleine motoriek: houdt het potloot vast met een dynamische driepuntsgreep
  • Kleine motoriek: kleuter afbeeldingen binnen de lijntjes –> wanneer je de code kralenplanken gaat kleuren.

Op rekengebied

  • Kan de getalsymbolen van 0 t/m 19 lezen
  • Kan hoeveelheden tot 19 tellen en neerleggen
  • Hanteert rangtelwoorden als eerste, tweede, etc.
  • Herkent dobbelsteen structuren

Sociaal emotionele ontwikkeling

  • Laat intense momenten van betrokkenheid zien
  • Motivatie wordt zichtbaar doordat het kind doorzettingsvermogen laat zien
  • De kleuter is gemotiveerd voor de activiteit, geeft niet op en zoekt naar oplossingen als het moeilijk wordt

Taakgerichtheid en zelfstandigheid

  • Weet waar hij/zij moet beginnen met een taak
  • Weet de aangeboden taak enigszins zelfstandig uit te voeren
  • Kan de groepsinstructie (kleine kring) goed volgen en daarna de taak op de juiste wijze zelfstandig uitvoeren
  • Kan nauwkeurig en precies het werk doen
  • Maakt een complexe taak tot het einde toe af
  • Kan een taak gestructureerd aanpakken
  • Luistert naar instructie en kan met de aangeboden taak zelfstandig beginnen
  • In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt

Computational thinking

  • Taak opdelen in kleinere deelproblemen
  • Algoritmes: Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren

Leave a Reply