Kraak de codes op de kralenplank!
Kraak de codes op de kralenplank!
Kun jij de geheime code kraken op de kralenplank?
Leeftijd: 4 – 8 jaar
Koop de materialen
De Materialen
Kraak de code is inmiddels wel een beetje een begrip geworden in onderwijsland. Maar waar het eigenlijk begon dat was hier op kleutersdigitaal! Terwijl ik mijn workshop afsloot bedacht ik het idee van kraak de code! En nu is er een fysiek product van gekomen! De precieze uitleg over hoe het werkt licht ik in een later stukje toe. Maar door gebruik te maken van deze materialen werk je ook aan het onderdeel computational thinking binnen digitale geletterdheid! Computational thinking is dus lang niet alleen maar bezig met computers ook fysiek materiaal werkt hier heel erg goed voor!
Het fysieke product van kraak de code bestaat uit 10 hard plastic kaarten. Deze hebben 2 kanten. Aan de ene kant staat de code. En aan de andere kant staat de oplossing. Je kunt ze dus op twee manieren gebruiken. Of wel om codes mee te kraken. Of wel om als een gewone kaart voor een kralenplank te gebruiken.
Het leuke aan deze set is dat er 4 codes/voorbeelden in zitten die kinderen alleen kunnen doen. Maar ook 2 codes/voorbeelden die je met z’n tweeen of zelfs met z’n vieren maakt. Je kraakt allemaal een code. En samen vormt dit een geheel. Super gaaf dus!
Wat je verder nodig hebt is dat je kralenplanken en kralen nodig hebt.
En ja… ik ben super trots dat van een idee in mijn hoofd een fysiek product is. En ja ik ben ook best een beetje trots dat “kraak de code” een beetje een begrip geworden is in onderwijsland!
Hoe het werkt?
Eerst moet je de code begrijpen.
Eerst laat je 4 spijkertjes leeg. Dit is te zien aan het lege witte vakje waar een 4 in staat. Daarna komen er 2 rode, dit zie je aan het rode vakje. Het zijn 2 kralen omdat er een 2 in staat. Vervolgens komt er weer een spijkertje dat je over slaat. En daarna 1 rode. Om vervolgens 4 spijkertjes open te laten. Dan 1 rode, 1 witte, 2 rode en aan het einde blijven er 3 over. Dit ziet er op een kralenplank zo uit:
Wanneer er een streepje onder het cijfer in een wit vakje staat moet je witte kralen gebruiken. Op deze manier maak je zo de hele code af.
Tip’s voor in de Klas
Eigenlijk is mijn voornaamste tip om deze materialen goed te introduceren in de klas. En goed uit te leggen aan de kinderen die er mee gaan werken. Het vergt nogal wat doorzettingsvermogen om een hele plaat vol code om te zetten naar een kralenplank. Een wit blaadje kan soms ook helpen om op de code te leggen om zo precies te weten waar je bent.
Maar we hebben natuurlijk ook nog een extra tip voor je namelijk…
Er is ook ontwikkelingsmateriaal wat hierop aansluit, coderen met pixels! Hier kun je meer over coderen met pixels.
Wat leer je van kraak de code?
Van dit spel kun je onwijs veel leren! computational thinking is nog geen onderdeel van de kerdoelen maar wel van de aanbodsdoelen!
- Binair tellen: want zo heet het coderen wat je doet
- Concentreren
- Samenwerken als je de opdracht twee aan twee laat uitvoeren
Wat wel in de kerndoelen zit is het leren omgaan met wiskunde taal! Want dat doe je als je bezig bent met het omzetten van getalnotaties.
kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken
Waarbij de focus in combinatie met deze app ligt op:
- Taal voor het uitdrukken of benoemen van: hoeveelheden
- Taal voor het uitdrukken of benoemen van: getallen en getalnotaties