Een programmeerbare trein!

Posted by on apr 11, 2021 in Materiaal | No Comments
Een programmeerbare trein!

Een programmeerbare trein!

Leeftijd: 4 – 8 jaar
Koop de trein

Mijn Mening

Dit is echt super gaaf materiaal! Niet alleen ik, maar ook de kinderen worden hier super enthousiast van! En dat begon eigenlijk al bij het zien van de doos.

De treinrails nodigt meteen uit om te gaan bouwen. En natuurlijk kun je de trein erop zetten en laten rijden. Maar dat kunnen veel meer treinen. Bij deze trein is het anders! Want die kun je besturen door stickers op de rails te plaatsen.

Als ik de treinbaan aan de jongens geef dan behoeft deze weinig uitleg. Het bouwen is vlot gedaan, evenals het plaatsen van de trein op de rails. De stickers introduceer ik door er een paar op de rails te plakken. Vol verbazing wordt er door de jongens gekeken wat dit doet. Als ze eenmaal door hebben hoe het werkt willen ze zelf aan de slag!

Door de stickers op de rails te plakken kun je de trein een bepaalde handeling uit laten voeren. Dat spreekt de kinderen enorm aan. Want hoe gaaf is het als je trein ineens het geluid van een brandweer maakt, sneller gaat rijden, een andere afslag neemt, etc. Dit enthousiasme zie ik ook terug bij de kinderen! Geweldig hoe ze met stickers de trein eigenlijk kunnen besturen! Hier word ik echt blij van. Het zijn echt de beginselen van programmeren. Niet met ingewikkelde codetaal maar met begrijpelijke stickers. Wat mij verder opvalt in het gebruik is dat de kinderen niet alleen enthousiast zijn dat de trein rijdt. Maar vooral ook dat de trein de route rijdt, geluiden maakt, interacties heeft die zij hebben bedacht.

De stickers werken eigenlijk eenvoudig. Wat ik wel gedaan heb is ze op dik papier geplakt en deze uitgeknipt en ze dan op de rails geplakt. Zo blijven ze beter zitten. En zijn ze herbruikbaar. Op de stickers staan naast Engelse woorden ook pictogrammen zodat ze al snel worden begrepen. Er is eigenlijk weinig uitleg voor nodig. Ook het feit dat je de stickers in de rijrichting moet plakken is geen belemmering en hoef ik niet echt uit te leggen. Daar komen ze snel achter.

Wat ik super vind is dat je de rails kunt uitbreiden met andere soorten rails. Zo ben je niet afhankelijk van de set die je erbij ontvangt.

Als het aan mij is zou dit echt in elke klas aanwezig mogen zijn! Het is zulk gaaf materiaal en je krijgt er onwijs gave reacties op!

De Trein

Wanneer ik de doos met de trein open doe zitten er de volgende materialen in:

  • 1x locomotief
  • 4 sets met 24 stickers
  • 1x instructie handleiding
  • treinbaan

In de locomotief moeten 3 AAA batterijen. Deze zitten er niet bij en die moet je er zelf nog in doen.

Het principe met de trein en de stickers werkt eigenlijk heel eenvoudig. Je plakt een sticker op de rail. Deze wordt gelezen door de sensor onder de trein. En vervolgens voert de trein de actie uit die bij de sticker hoort.

Waar je wel op moet letten is dat je de stickers niet te snel achter elkaar plakt want dan wordt niet alles gelezen. Maar daar kom je snel genoeg achter als je ermee bezig bent 😉

Tips voor in de Klas

Mijn tip voor in de klas is vooral om met de trein als leerkracht samen met de kinderen te gaan spelen. Bouw eerst een kleine rails om de trein inclusief stickers te introduceren. Zoek er daarna een stukje extra rail bij zodat je de treinrails steeds verder kunt uitbouwen. Mijn ervaring is dat 2 kinderen tegelijk met de trein bezig kunnen zijn.

De stickers op de rails heb ik op dikker papier geplakt zodat ik ze vaker kan gebruiken.

Wat leer je van Coding Express

Sociaal emotionele ontwikkeling

  • Laat intense momenten van betrokkenheid zien
  • Motivatie wordt zichtbaar doordat het kind doorzettingsvermogen laat zien
  • De kleuter is gemotiveerd voor de activiteit, geeft niet op en zoekt naar oplossingen als het moeilijk wordt

Taakgerichtheid en zelfstandigheid

  • Weten waar je moet beginnen met een taak
  • Kan de taak enigszins zelfstandig uitvoeren
  • Maakt complexere taken tot het einde toe af
  • Kan een taak gestructureerd aanpakken
  • Luistert naar instructie en kan met de aangeboden taak zelfstandig beginnen
  • In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt

Computational thinking

Problemen herformuleren

  • Praten met elkaar over hoe ‘problemen’ opgelost kunnen worden
  • Verkennen van de mogelijkheden

Probleem analyse

  • Realiseren van een eenvoudig probleem

Probleemdecompositie

  • Opdelen van een eenvoudige taak in deeltaken
  • Plaatsen van opdrachten in een logische volgorde

Algoritmes en procedures

  • Op volgorde zetten van instructies of regels
  • Begrijpen dat bepaalde reeksen een logische ordening kennen
  • Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
  • Uit een reeks halen van een foute stap of instructie en deze vervangen door de juiste
  • Plaatsen van opdrachten in een logische volgorde

Leave a Reply