QR Codes thema lente

Geplaatst door op mrt 10, 2018 in Materiaal | Geen reacties
QR Codes thema lente


Download voor iPhone/iPad, Android & Windows
AppStoreavailable_google_playwindowsstore

 

De QR Codes

QR codes zijn eigenlijk een soort streepjescodes. Deze streepjescodes worden door een QR code reader gelezen. Met de nieuwe iOS 11 kun je met de camera rechtstreeks de code scannen. Heb je een tablet of niet de nieuwste versie van iOS dan kun je gebruik maken van de app I-nigma. Als je meer wilt lezen over hoe de app I-nigma werkt lees dan hier verder.

Omdat je met QR Codes kinderen specifiek bepaalde dingen kunt laten doen heb ik voor verschillende groepen QR codes gemaakt met het thema lente.

Spelletjes en leeractiviteiten voor groep 1-2

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de spelletjes en leeractiviteit kaarten voor groep 1-2 staan allemaal spelletjes en leeractiviteiten die kinderen vrij zelfstandig kunnen spelen. Ik heb deze activiteiten ingedeeld in de volgende leergebieden. Deze leergebieden staan ook op de kaartjes zodat je de activiteiten bij elkaar kunt houden.

  • Puzzelen: Hier vind je puzzels.
  • Rekenen – Tellen: hier vind je activiteiten die met tellen te maken hebben.
  • Rekenen – Algemeen: hier vind je activiteiten die met rekenen te maken hebben.
  • Goed kijken: Dit zijn activiteiten die te maken hebben met goed naar afbeeldingen kijken.
  • Uitdagende spellen: Hier vind je spellen die uitdagend zijn. Je zou ze in kunnen zetten voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.
  • Spelen: Dit zijn activiteiten waarbij je echt kunt spelen.

 

Voorleesverhalen en prentenboeken

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de voorleesverhalen en prentenboeken kaarten staan allemaal verhalen die kinderen zelfstandig kunnen luisteren.

Het zijn 7 prentenboeken die je voor dit thema kunt gebruiken.

 

 

Spelletjes en leeractiviteiten voor groep 3 – 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op deze kaarten voor groep 3 – 5 staan allemaal spelletjes en leeractiviteiten die kinderen vrij zelfstandig kunnen spelen. Ook deze heb ik allemaal onderverdeeld in verschillende leergebieden. Deze leergebieden staan ook op de kaartjes zodat je de activiteiten bij elkaar kunt houden.

  • Puzzelen: Hier vind je puzzels.
  • Rekenen – Algemeen: hier vind je activiteiten die met rekenen te maken hebben. Denk aan tafels, sommen en klokkijken.
  • Goed kijken: Dit zijn activiteiten die te maken hebben met goed naar afbeeldingen kijken.
  • Taal: Hier vind je taalspellen. Denk aan kruiswoordraadsels en boggle.
  • Uitdagende spellen: Hier vind je spellen die uitdagend zijn. Je zou ze in kunnen zetten voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.
  • Spelen/Spelletjes: Dit zijn activiteiten waarbij je echt kunt spelen.

 

 

Inzet van QR codes in de Klas

Bij deze versie van de QR codes heb ik de codes ingedeeld in verschillende onderdelen van school. Zo kun je nog meer sturen op waar je wilt dat kinderen mee aan de slag gaan!

De QR codes voor groep 1 en 2 kunnen prima tijdens de speel/werktijd worden ingezet. Je kunt de QR codes ook goed in een hoek gebruiken. Het is in beide situaties wel voorwaardelijk dat er een tablet/iPad aanwezig is.

Voor groep 3 – 5 kunnen de QR codes goed op de weektaak worden gezet. Maar je kunt de QR codes ook goed in een (thema)hoek gebruiken. Het is in beide situaties wel voorwaardelijk dat er een tablet/iPad aanwezig is.

Wanneer je de nieuwste iOS versie (iOS 11) hebt op de iPad dan heb je geen QR code reader nodig. Wanneer je een oudere iOS versie hebt of een tablet dan is het handig als je de app I-igma hebt om de QR codes te scannen. Lees meer over de werking van de QR code reader I-nigma.

Om de kaarten bij elkaar te houden kun je de kaarten bij elkaar houden met een ring.

Ik vind het zelf prettig om kinderen niet te veel kaarten tegelijk te geven. Omdat ik specifiek aan doelen wil werken kies ik vaak maximaal 5-6 kaarten uit waar kinderen uit mogen kiezen. Op deze manier heb ik het zelf meer in de hand aan welke doelen er wordt gewerkt.
Verder vind ik het prettig om van te voren na te denken welke kinderen met welke kaarten aan de slag zouden kunnen gaan. Zo kan ik mijn aanbod beter afstemmen op de kinderen.

Mijn Mening

Ik merk aan de kinderen in de klas dat ze het leuk vinden om met QR codes te werken. Als ik eenmaal heb uitgelegd hoe het scannen werkt. Merk ik dat het kinderen makkelijk afgaat. Ze vinden het leuk en aantrekkelijk om mee te werken. Dit komt ook omdat ze de mogelijkheid hebben om zelf te kiezen welke activiteit ze gaan doen.

Ik merk wel dat je kinderen niet te veel kaarten te gelijk moet geven. Het wordt dan voor de kinderen onoverzichtelijk. Door zelf 5-6 kaarten te kiezen blijft het overzicht voor de kinderen er. En is het voor mij als leerkracht duidelijker aan welke doelen er gewerkt wordt.

Dat het nu niet te veel kaarten tegelijk zijn heb ik proberen te ondervangen door de puzzels in te delen in verschillende onderdelen. Er is steeds een startkaart met het onderwerp. En dan komen de kaarten die daarbij horen er achteraan.

De kinderen zijn enthousiast omdat ze spelenderwijs bezig zijn en keuze hebben wat ze gaan doen. En ik ben enthousiast omdat ik kinderen specifieker kan sturen op doelen. Een aanrader om te gebruiken!

Leave a Reply