QR Codes voor het automatiseren tot 20

Geplaatst door op mrt 4, 2017 in Materiaal | Geen reacties
QR Codes voor het automatiseren tot 20

Oefen met automatiseren

Leeftijd: 4 – 99 jaar
Prijs: gratis
Download voor iPhone/iPad, Android & Windows
AppStoreavailable_google_playwindowsstore

De QR Codes

QR codes zijn eigenlijk een soort streepjescodes. Deze streepjescodes worden door een QR code reader gelezen. Ik maak hierbij gebruik van de app I-nigma. Als je meer wilt lezen over hoe de app I-nigma werkt lees dan hier verder.

Omdat ik merkte dat mijn klas behoefte heeft aan veel materiaal om te oefenen om te automatiseren met plus en minsommen tot 20. Wat ik vooral bij de kinderen in mijn klas naar voren kreeg is dat ze graag oefenen. Alleen dat er wel variatie hierin moet zitten. Bij het gebruik van QR Codes hebben kinderen keuzes. Daarom maakte ik allerlei QR codes hiervoor.

Inzet van QR codes in de Klas.

Voor groep 3 en 4 kunnen de QR codes goed op de weektaak worden gezet. Zodat kinderen zelfstandig met de codes kunnen werken.

Het is in wel belangrijk dat de app waarmee QR codes gescand moeten worden aan de kinderen is uitgelegd. De werking is echt niet heel moeilijk Lees meer over de werking van de QR code reader I-nigma.

Om de kaarten bij elkaar te houden kun je de kaarten bij elkaar houden met een ring.

Ik vind het zelf prettig om kinderen niet te veel kaarten tegelijk te geven. Omdat ik aan specifiek doelen wil werken kies ik vaak maximaal 5-6 kaarten uit waar kinderen uit mogen kiezen die zitten dan samen in een ring.

Mijn Mening

Ik merk aan de kinderen in de klas dat ze het leuk vinden om met QR codes te werken. Als ik eenmaal heb uitgelegd hoe het scannen werkt. Merk ik dat het kinderen makkelijk afgaat. Ze vinden het leuk en aantrekkelijk om mee te werken. Dit komt ook omdat ze de mogelijkheid hebben om zelf te kiezen welke activiteit ze gaan doen.

Ik merk wel dat je kinderen niet te veel kaarten te gelijk moet geven. Het wordt dan voor de kinderen onoverzichtelijk. Door zelf 5-6 kaarten te kiezen blijft het overzicht voor de kinderen er. En is het voor mij als leerkracht duidelijker aan welke doelen er gewerkt wordt.

De kinderen zijn enthousiast omdat ze spelenderwijs bezig zijn en keuze hebben wat ze gaan doen. Automatiseren blijft automatiseren. Maar het kind heeft nu de keuze welke activiteit hij/zij wil gaan doen. En ik ben als juf enthousiast omdat de kinderen met zo veel plezier aan het automatiseren zijn!

Related posts:

Leave a Reply