Volg de Pijlen!

Posted by on mrt 8, 2020 in Materiaal | No Comments
Volg de Pijlen!

Volg de pijlen in het pijlenspel

Leeftijd: 3 – 8 jaar
Prijs: € 9,49
Koop het spel

Mijn Mening

Ik vind het echt een super mooi spel om mee aan de slag te gaan in de klas! Het is eenvoudig maar toch zo doeltreffend.

Wanneer ik met de kleuters met dit spel aan de slag ga merk ik meteen dat ze enthousiast zijn over het spel. De opdrachten zijn goed uit te leggen aan de kleuters. En ik vind het mooi dat je door het spelen ideeën krijgt om het aan te passen aan het niveau van de kleuters.

Met deze opdracht ben je echt bezig met ruimtelijke oriëntatie. En doordat je bezig bent met ruimtelijke oriëntatie werk je eigenlijk ook weer aan programmeren. Want het na leggen/voortzetten van een patroon is ook iets wat je in programmeren moet doen. Zeker in de moeilijke opdrachten kunnen er makkelijk fouten in je opdrachten komen omdat je rekening moet houden met hoe de pijlen steeds weer liggen.

Ik vind dit echt een mooi materiaal om samen met kleuters te spelen waarbij je bezig bent met verschillende begrippen rondom ruimtelijke oriëntatie. En de eerste stappen rondom programmeren zet!

Het Pijlenspel

Wanneer ik het spel bekijk zit er in de doos het volgende:

  • 30 opdrachtkaarten
  • 6 pijlen
  • opdrachtbord

Door de opdrachtkaarten is het mij direct duidelijk wat je ermee moet doen. Je moet namelijk de pijlen op het opdrachtenbord precies hetzelfde leggen.

In de 30 verschillende opdrachtkaarten zit echt een opbouw in moeilijkheidsgraad. Waarbij er opdrachten zijn die makkelijk zijn en opdrachten zijn die complexer zijn. In de download kun je precies de volgorde in opbouw zien.

Tip’s voor in de Klas

Dit spel kun je heel goed tijdens het spelen en werken in de klas spelen. Wat mij betreft zijn er verschillende manieren om met het spel aan de slag te gaan. Gewoon de pijlen leggen zoals op de opdrachtkaart is natuurlijk de eerste manier.

 

Een manier om het makkelijker te maken is om de kleuters de pijlen op de opdrachtkaart te laten leggen. Met name voor jongste kleuters kan dit al lastig genoeg zijn.

 

Wat je natuurlijk ook kunt doen is dat ze het patroon voort moeten zetten. Leg de opdracht kaart dan niet boven het opdrachtbord. Leg het ervoor! Zo leg je echt een patroon na.

De laatste stap hierin vind ik zelf dat kleuters voor elkaar opdrachten gaan maken met de pijlen. Deze opdrachten kunnen ze vastleggen door een foto met de iPad te maken

Een mooi vervolg op dit spel is coderen met pijlen! Hierbij ben je ook weer bezig met pijlen. Maar in dit spel geven de pijlen de richting van een auto aan. Hierin zitten ook dubbele opdrachten in. Lees alles over dit spel .

Welke ontwikkeling stimuleer je met het Pijlenspel

Wanneer je naar de doelen bij kleuters kijkt stimuleer je met het spatelspel het volgende:

Meetkunde

  • Benoemen van begrippen als voor, achter, naast, boven, onder, tegenover, links en rechts. –> hiervoor moet je het spel samen spelen. En in gesprek gaan.
  • Kan (eenvoudige) constructies vanaf het platte vlak nabouwen in de ruimte.
  • Maakt (eenvoudige) meetkundige patronen na.
  • Redeneert over (eenvoudige) meetkundige problemen rond construeren.

Aanpakgedrag

  • Structureren van een opdracht.
  • Weten waar te beginnen.

 

Leave a Reply