Speel spelletjes met Nijntje

Leeftijd: 3 – 6 jaar
Prijs: € 3,99 15 & 16 maart gratis voor iPhone/iPad
Download voor iPad

 

De App

Wanneer ik met de app van Nijntje aan de slag ga zie ik meteen dat ik kan kiezen uit verschillende soorten spelletjes. Ik zie namelijk 7 verschillende icoontjes. Deze icoontjes staan voor categorieen. Deze verschillende categorieen zal ik nader bekijken:

Spelletjes voor het geheugen

Dit is het icoontje met de twee tijgers. Hier vind je vijf verschillende geheugen spelletjes.

Het eerste spel is memory. Je moet hierbij twee plaatjes zoeken die precies hetzelfde zijn. In het volgende spel zie je twee plaatjes. Deze twee plaatjes moet je goed onthouden. Want daarna wordt er een plaatje toegevoegd! Weet jij welk plaatje het is? Tik ‘m aan. Het volgende spel is een muziek spel. Je ziet dat er op een knop gedrukt wordt. Nu mag jij! Speel precies hetzelfde na. Elke keer wanneer je een goed stuk speelt komt er een stukje bij.

 

Bij een volgend geheugenspel zie je 4 plaatjes. Op 2 plaatje staan kruizen. Deze mag je niet aantikken. Weet je de twee plaatjes met afbeeldingen te matchen? In het laatste onhoudspel zie je een plaatje. Dit moet je goed onthouden. Daarna worden er 4 plaatjes getoond. Kun jij aantikken welk plaatje je eerder gezien hebt? Het spel wordt steeds een beetje moeilijker.

Visuele spelletjes

Bij de visuele spelletjes gaat het erom dat je dingen goed moet zien. Bij het eerste spel gaat het erom dat je een figuur op de juiste plek in de tekening neerzet. Deze plek kenmerkt zich door een stippellijn van de omtrek van het figuur. Een moeilijkheid hierbij is wel dat de figuren door elkaar heen staan. Bij het volgende spel zie je ook een figuur. Deze moet je ook op de juiste plek neerleggen. Alleen zie je nu een volledig figuur staan.

Bij het icoontje met de kip gaat het erom dat je het figuur wat je ziet naar zijn/haar juiste schaduw leidt. Het volgende spel is een zoek de verschillen spel. Je ziet twee platen. deze lijken erg op elkaar, maar toch zijn er verschillen. Weet jij ze allemaal te vinden?

In het laatste zoekspel zie je een hele grote plaat. Links het het scherm zie je kleine elementen uit de plaat. Weet jij ze allemaal in de grote plaat te vinden?

Spelen met vormen

Ook hier zijn weer vijf verschillende spelletjes. In al deze spelletjes ga je aan de slag met vormen. Bij het eerste spel zie je bijvoorbeeld een trein. In deze trein mag je vormen stoppen! Zorg je ervoor dat de vormen in de juiste wagons terecht komen? Bij het volgende spel zie je maar de helft van een figuur. De andere helft ontbreekt. Echter deze andere helft wordt wel in het scherm getoond. Weet jij het figuur compleet te maken?

Weer een mooi vormen spel. Door middel van sterren wordt er een vorm gemaakt. Weet jij welke vorm het is? Tik deze dan aan in de balk met vormen erboven.

Het volgende spel gaat over Boris. Je ziet een grasveld. En Boris komt steeds naar boven, wanneer je Boris ziet mag je Boris aantikken. Het laatste spel gaat over ballonnen. Je ziet een patroon gemaakt van ballonnen. Maar de laatste ballon ontbreekt. Weet jij de goede ballon op de laatste plek neer te zetten?

Puzzels en doolhoven

Bij het volgende onderdeel gaat het over puzzelen. Je ziet hier vijf spelletjes. Het eerste spel is een blokpuzzel die je goed moet maken. Je moet de blokken op de juiste plekken neerleggen om zo de puzzel compleet te maken. Het volgende spel is het maken van een puzzel.

Weer een volgend puzzelspel is het maken van een draaipuzzel. Bij deze draaipuzzel zie je 4 verschillende ringen deze moet je precies goed draaien om zo de puzzel goed te maken. En het laatste spel is het leiden van een bal door het doolhof, hiervoor moet je de iPad draaien zodat de bal kan bewegen!

Muziek!

Het onderdeel muziek kent drie verschillende activiteiten. De eerste activiteit is een xylofoon. Je kunt hier vrij op spelen. Maar je kunt ook een lied spelen wat voorgespeeld wordt. Er is ook nog een activiteit waarin gedrumd wordt. Hierin mag jij het drumspel bespelen!

Als laatste is er ook een piano waar je op kunt spelen. Je kunt zelf spelen. Maar je kunt er ook voor kiezen om een voorgespeeld lied te spelen.

Cijfers en tellen

Bij cijfers en tellen gaat het vooral om cijfers en hoeveelheden koppelen aan elkaar. Bij het eerste spel zie je een aantal dominostenen. Hierop staan een aantal figuurtjes. Bij elke dominosteen moet je het juiste getal plaatsen. Het volgende spel is het afmaken van een getallenrij. Je ziet een aantal sterren in een wo staan of je ziet juist een getallenrij. Deze moet je afmaken met met de wolken met getallen of hoeveelheden die eronder staan.

Het volgende spel is een telspel. Je ziet een getal in beeld staan. Je moet nu de juiste box aantikken. Dus stel dat Nijntje nummer 3 zegt. Dan moet je de 3e box aantikken. Nijntje maakt een sprongetje wanneer je het goed gedaan hebt. Er is ook een nummerplaat waarbij je de nummers met elkaar moet verbinden. Dan komt er een mooie tekening uit.

De laatste opdracht is het maken van sommen. Je ziet een som staan, met concrete hoeveelheden erboven, welke je op moet lossen. Hiervoor moet je juiste antwoord aantikken.

Kleuren

Het laatste onderdeel is kleuren! Je mag uit alle kleurplaten een kleurplaat kiezen om in te kleuren!

Tips voor in de Klas

Dit is een app waarbij kinderen heel goed in tweetallen kunnen werken. Kies samen met de kinderen het subdomein uit waarin ze gaan werken. Je kunt eventueel de spelletjes uitleggen. Maar eigenlijk spreken de spelletjes ook wel voor een groot deel voor zich en begrijpen kinderen ze snel.

Wat leer je van deze App?

Als je kijkt naar de kerndoelen leer je van deze app:

Kerndoel 4
De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen. Waarbij kleuters vooral bezig zijn met het spelenderwijs afbeeldingen aan elkaar te koppelen.

Kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.
Waarbij de focus in combinatie met deze app ligt op:

  • Taal voor het uitdrukken of benoemen van:
  • getallen en getalnotaties
  • vergelijking van) aantallen en groottes (bijv. groot/klein, groter/kleiner, meer/minder, lang/kort, dichtbij, ver weg)
  • hoeveelheden (bijv. Dat zijn er …)
  • figuren (bijv. vierkant, rechthoek, cirkel, driehoek)

Kerndoel 24
De leerlingen leren praktische en formele rekenwiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.

Kerndoel 26
De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen.

Kerndoel 32
De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.

Kerndoel 33
De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals bij tijd, geld, lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud, gewicht, snelheid en temperatuur.

Verder leer je van deze app:

  • Onthouden
  • Concentreren op een activiteit
  • Je creatief te uiten

Mijn Mening

Ik vind dit een mooie app van Nijntje. En wat zitten er veel spelletjes/activiteiten in zeg! Ik merk aan de kinderen dat ze het leuk vinden om met deze app te werken. Zeker de jongste kleuters Nijntje is een herkenbaar figuur voor hen.

De opdrachten die je met Nijntje kunt doen zijn voor kleuters makkelijk te begrijpen. En bevatten ook geen taal. Dit vind ik erg prettig, zo kunnen alle kinderen met deze app uit de voeten!

De app zelf vind ik mooi vormgegeven. Er zit geen reclame in. En de navigatie binnen de app is makkelijk en intuïtief.

De moeilijkheidsgraad van de spelletjes loopt erg uiteen. Daarom is dit een app die je bij de leeftijdsgroep 3 tot 6 jaar prima kunt inzetten!

 

Leave a Reply