Maak het figuur af!

Winactie! Vrijdag 1 maart geven we 10x een promocode weg voor deze app! Laat weten waarom jij deze app wilt winnen in een reactie op dit bericht!

Leeftijd: 4 – 99 jaar
Prijs: € 2,29 (volledige versie) gratis versie
Download voor iPhone/iPad (gratis versie: beperkt aantal)
AppStore
De lite versie bevat 32 opdrachten.
Download voor iPhone/iPad (volledige versie)
AppStore

Mijn Mening

Een aantal van mijn kleuters zijn helemaal fan van de boeken waarbij je roosterfiguren van dieren moet namaken. Dus ik ging dus opzoek naar een app waarmee je dat ook zou kunnen. En die kwam ik tegen!

Wat een toffe app is dit zeg! Je kunt op verschillende manieren de figuren namaken. Ook heb je nog keuze uit niveaus. Dat vind ik als leerkracht wel zo prettig. Zo is er voor elke kleuter wel een figuur wat gemaakt kan worden.

De kleuters zijn erg geconcentreerd bezig met de opdrachten. Ook zie ik dat ze graag samen willen werken om alles tot een goed einde te brengen.

Wat mij betreft is dit echt een prima app voor de pientere kleuters in de klas!

De App

gd03

Als je de app start zie je meteen dat je vijf verschillende opdrachten hebt:

  • Copy the drawing
  • Move the drawing
  • Vertical symmetry
  • Horizontal symmetry
  • Creation mode

Deze vijf opdrachten zijn allemaal anders. Ik zal ze zo toelichten. Echter hebben alle opdrachten twee verschillende niveaus:

  • Easy: Hierbij is de afmeting van het grid steeds 1 x 1 cm.
  • Hard: Hierbij is de afmeting van het grid steeds 0,5 x 0,5 cm.

Elke keer als je een opdracht hebt gemaakt komt er een ster boven de opdracht te staan. Zo weet je precies welke opdracht je hebt afgerond.

De verschillende opdrachten zal ik hier onder beschrijven:

Copy the Drawing

Als je voor deze opdracht kiest zie je twee keer een grid. In het ene grid is al een opdracht getekend  krijg je een afbeelding in een grid te zien. Nu moet jij daar onder deze zelfde afbeelding na maken. In het moeilijke niveau, hard, zijn de opdrachten een stuk complexer.

Move the drawing

In deze opdracht zie je een grid. En in deze grid is een afbeelding gemaakt. In de grid staan ook twee groene stippen. Bij de ene groene stip is een figuur getekend. Bij de andere groene stip moet je nu dezelfde tekening maken. Maar dan vanaf die groene stip. In niveau hard zijn de opdrachten een stuk complexer van samenstelling.

Vertical Symmetry

gd05
Als je deze opdracht start zie je een grid waarin aan de linker kant een halve afbeelding is gemaakt. Nu moet jij er voor zorgen dat deze halve afbeelding heel wordt. Je moet aan de rechter kant precies hetzelfde maken. Alleen dan gespiegeld. In niveau hard zijn de opdrachten een stuk moeilijker.

Horizontal Symmetry

gd09
In deze opdracht zie je een grid waar aan de bovenkant van het grid een deel van de afbeelding is gemaakt. Nu moet jij er voor zorgen dat het andere deel van de afbeelding aan de onderkant erbij gemaakt wordt. Het andere niveau, hard, heeft moeilijkere en complexere opdrachten.

Free drawing mode

gd08
Deze opdracht geeft als doel dat je zelf mag bepalen wat je in het roosterfiguur maakt. Je kunt ook hier voor easy en hard kiezen. Alles wat je maakt in deze modus kun je ook weer opslaan.

Tips voor in de klas

gd04

Ook kleuters kunnen heel goed met deze app werken. Een aantal suggesties.

Je hebt de ‘free drawing mode’. In deze modus kan je zelf een tekening maken. Je kunt er dan voor kiezen om deze tekening te printen. Laat kinderen voor elkaar een tekening maken. Neem vervolgens ruitjesblaadjes en laat een ander kind deze tekening namaken.

Er zijn ook een aantal websites met allerlei tekeningen die in een grid gemaakt zijn:

Er zijn ook twee boeken waar al verschillende figuren in staan.

Wat leer je van deze App?

gd06

Als je naar de kerndoelen kijkt leer je van deze app het volgende:

Meten en meetkunde

Kerndoel 33
De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals bij tijd, geld, lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud, gewicht, snelheid en temperatuur.

Verder leer je van deze app:

  • Concentreren op een activiteit
  • Goed kijken

Leave a Reply