Aan de slag met Aieggy!

Posted by on mrt 20, 2021 in Materiaal | No Comments
Aan de slag met Aieggy!

Aieggy de robot voor de onderbouw!

Koop Aieggy
Prijs: € 79,95

Mijn Mening

Ik ben echt enthousiast over Aieggy! Ik vind deze robot behoorlijk uitdagend voor jonge kinderen. Wat ik echt heel mooi vind is dat je kleine stappen van het programmeren kunt oefenen. Wil je weten hoe het werkt met het vermijden van obstakels? Dan kun je dat oefenen.

Neem bijvoorbeeld het kaartje “obstacle avoider”. Als je deze op Aieggy z’n kop legt dan worden obstakels vermeden. Dit kunnen kinderen uiteindelijk ook in veel grotere programmeer-opdrachten moeten gebruiken. Doordat je met Aieggy dit in het klein kunt oefenen is het makkelijker om dit toe te passen in grotere opdrachten.

Routes maken voor Aieggy vinden kleuters ook echt heel erg leuk om te doen. Je legt fysiek een aantal keer iets op zijn hoofd. Zeker wanneer je dit koppelt aan de kaartjes met pijlen wordt het waardevol om te zien of je opdracht klopt.

En verder is Aieggy mooi vormgegeven. Aantrekkelijk voor kleuters om mee te werken! Een echte aanrader voor in de klas!

Binnenkort volgt een 2e blog waarin je kunt zien hoe je met Aieggy kunt programmeren met de iPad!

Wat kun je met Aieggy

Aieggy is wat mij betreft een super toffe complete robot die je in de onderbouw kunt gebruiken. Als ik de doos open zitten er de volgende spullen in:

  • 1 Aieggy coding robot
  • 6 puzzelstukken
  • 1 routekaart
  • 28 richtingkaartjes met pijlen
  • 1 handleiding
  • 11 commando kaartjes
  • 3 ringen om de kaartje bij elkaar horen
  • 1 usb oplaadkabel
  • 1 handleiding

Ik laat je zien wat er allemaal mogelijk is!

Routes maken

Allereerst bepaal je welke route Aieggy moet gaan lopen. Ik gebruik hier nu de dobbelsteenkaartjes. Ik gooi met de dobbelsteen. En dan bepaal ik waar Aieggy vanaf start heen moet gaan lopen. Gooi ik drie moet ik naar drie. Met de pijlenkaartjes kun je de route die Aieggy moet lopen eerst neerleggen.

Daarna scan ik met de plastic kaartjes de route op Aieggy z’n kop. De route kaartjes kunnen een handig hulpmiddel hierbij zijn. Zo weet je altijd welk kaartje je moet scannen.

Het mooie vind ik hieraan dat je echt stap voor stap programmeert. Met het play kaartje start je Aieggy.

Volg de lijn!

In de doos bij Aieggy zitten ook zeven puzzelstukken. Hierop staan lijnen. Aieggy kan deze gaan volgen. Aieggy volgt de lijnen als je met het kaartje “line follower”  op z’n hoofd gescant hebt. Hij kan stoppen wanneer je de kaart Reset op z’n hoofd scant.

Het zijn zeven puzzelstukken. Dat is wellicht wat weinig maar je kunt met een stift ook zelf eigen lijnen maken waarover Aieggy kan gaan lopen. Zo kun je er een mooie route van maken!

 Blijf binnen de lijnen

Wanneer je “bounce in borders”  op Aieggy z’n kop scant en ‘m op de plaat binnen de lijnen zet dan beweegt Aieggy zich alleen maar tussen de lijnen. Wanneer Aieggy een lijn tegenkomt draait hij een andere kant op. Het is niet te voorspellen welke kant Aieggy uit zal gaan.

Natuurlijk kun je ook zelf een lijn maken en Aieggy daarover laten lopen. Houd er rekening mee dat je met een dikkere stift werkt dan.

Volg mij!

Het kaartje waarop staat “obstacle follower” is het kaartje waarmee Aieggy je hand, of een ander voorwerp wat je beweegt, kan gaan volgen! Dit is vooral voor hele jonge kinderen leuk. Ze zien zo dat hun hand direct een actie oproept bij Aieggy. Je moet er wel rekening mee houden dat je dit op ooghoogte van Aieggy doet.

Om Aieggy stil te laten staan gebruik je de “reset” kaart. Aieggy staat dan stil.

Hier mag je niet langs!

De laatste kaart waarmee je Aieggy kunt programmeren is de “obstacle avoider”. Hiermee kun je Aieggy obstakels laten vermijden. Hiervoor tik je met de kaart “obstacle avoider” op het hoofd van Aieggy. Hij zal nu objecten gaan vermijden die op ooghoogte zichtbaar zijn. Wanneer Aieggy een object tegen komt dan zal hij een andere kant op gaan. Welke kant dit precies is, dat weet je nooit.

Als je een parcours met materialen gaat bouwen voor Aieggy dan moet je er rekening mee houden dat hij alleen objecten ziet die op zijn ooghoogte zijn. Je hebt dus iets hogere voorwerpen nodig.

Als je wilt dat Aieggy stil staat dan moet je de reset kaart gebruiken.

Een route maken voor Aieggy

Maak met blokken een route voor Aieggy. Denk van te voren na welke stappen er wanneer gezet moeten worden. En tik met de juiste kaarten op het hoofd van Aieggy. Lukt het je om rekening te houden met de afstand die Aieggy moet afleggen om daar het aantal blokken op af te stemmen? Een mooie oefening rondom meten en meetkunde.

Welke ontwikkeling stimuleer je voor met Aieggy te werken?

Als we naar de doelen kijken leer je van het werken met Aieggy het volgende:

Taal

Beginnende geletterdheid

  • Gebruikt en leert (nieuwe) woorden naar aanleiding van verhalen en/of een thema. De nieuwe woorden liggen dicht bij het eigen kind (taalfuncties)
  • Begrijpt waar geschreven teksten, zoals een boodschappenbriefje, voor dienen. (taalfuncties)
  • Gebruikt en leert (nieuwe) woorden naar aanleiding van verhalen en/of een thema. De woorden liggen in de wereld om het kind en verder buiten het kind (bijv. eskimo’s)

Interactief taalgebruik

  • Een eenvoudige, enkelvoudige opdracht begrijpen en uitvoeren
  • Begrijpt een eenvoudige, meervoudige opdracht begrijpen en voert het uit
  • Begrijpt een meervoudige opdracht voert het in de juiste volgorde uit

Rekenen

Tellen en getalbegrip:

  • Tellen van voorwerpen tot en met 10 synchroon en resultatief
  • Kan de getalsymbolen van 1 t/m 9 lezen
  • Lost eenvoudige splits-problemen op tot ten minste 10
  • Kan getalsymbolen, telwoorden en hoeveelheden tot tenminste 10 koppelen aan elkaar
  • Kan verkort tellen van hoeveelheden tot tenniste 12 door gebruikte maken van patronen en structuren

Sociaal emotionele ontwikkeling

  • Laat intense momenten van betrokkenheid zien
  • Motivatie wordt zichtbaar doordat het kind doorzettingsvermogen laat zien
  • De kleuter is gemotiveerd voor de activiteit, geeft niet op en zoekt naar oplossingen als het moeilijk wordt

Taakgerichtheid en zelfstandigheid

  • Weten waar je moet beginnen met een taak
  • Kan de taak enigszins zelfstandig uitvoeren
  • Maakt complexere taken tot het einde toe af
  • Kan een taak gestructureerd aanpakken
  • Luistert naar instructie en kan met de aangeboden taak zelfstandig beginnen
  • In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt

Computational thinking

Problemen herformuleren

  • Praten met elkaar over hoe ‘problemen’ opgelost kunnen worden met de Bee Bot
  • Verkennen van de mogelijkheden

Probleem analyse

  • Realiseren van een eenvoudig probleem

Probleemdecompositie

  • Opdelen van een eenvoudige taak in deeltaken
  • Plaatsen van opdrachten in een logische volgorde

Algoritmes en procedures

  • Op volgorde zetten van instructies of regels
  • Begrijpen dat bepaalde reeksen een logische ordening kennen
  • Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
  • Uit een reeks halen van een foute stap of instructie en deze vervangen door de juiste
  • Plaatsen van opdrachten in een logische volgorde

 

Leave a Reply