QR Codes voor Carnaval

Geplaatst door op feb 18, 2017 in Materiaal | Geen reacties
QR Codes voor Carnaval

Speel en leer met Carnaval

Leeftijd: 4 – 99 jaar
Prijs: gratis
Download voor iPhone/iPad, Android & Windows
AppStoreavailable_google_playwindowsstore

De QR Codes

QR codes zijn eigenlijk een soort streepjescodes. Deze streepjescodes worden door een QR code reader gelezen. Ik maak hierbij gebruik van de app I-nigma. Als je meer wilt lezen over hoe de app I-nigma werkt lees dan hier verder.

Omdat ik graag iets met het thema Carnaval wil doen ging ik opzoek naar digitaal materiaal. Ik kon niet echt geschikte apps vinden. Daarom besloot ik om QR codes te maken voor bij dit thema!

Deze QR Codes zijn gericht op alle groepen van de basisschool. Je kunt het volgende type activiteiten vinden:

  • Puzzels
  • Zoekplaatjes
  • Woordspelletjes
  • Spelletjes
  • Rekenactiviteiten

En nog veel meer!

Download de QR codes voor Carnaval

Inzet van QR codes in de Klas.

Voor de kleuters vind ik het prettig om de QR codes in de kleine kring aan te bieden. Zodat je kinderen kunt leren hoe ze er mee moeten werken. Zodra dit principe bij kinderen bekend is kun je QR codes ook prima zelfstandig laten gebruiken tijdens de speel/werktijd. Wij gebruiken bij ons op school ook de QR codes in het circuit. Voorwaarde hierbij is dat de kinderen weten hoe ze met QR codes moeten werken.

Voor groep 3 tot 8 kunnen de QR codes goed op de weektaak worden gezet. Zodat kinderen zelfstandig met de codes kunnen werken.

Ook voor groep 3 – 8 is het belangrijk dat ze weten hoe de app waarmee gewerkt wordt werkt. Ik heb wel gemerkt dat de uitleg vrij eenvoudig is. En dat kinderen dit makkelijk oppikken. Lees meer over de werking van de QR code reader I-nigma.

Om de kaarten bij elkaar te houden kun je de kaarten bij elkaar houden met een ring.

Ik vind het zelf prettig om kinderen niet te veel kaarten tegelijk te geven. Omdat ik aan specifiek doelen wil werken kies ik vaak maximaal 5-6 kaarten uit waar kinderen uit mogen kiezen die zitten dan samen in een ring. Op deze manier heb ik het zelf meer in de hand aan welke doelen er wordt gewerkt.
Verder vind ik het prettig om van te voren na te denken welke kinderen met welke kaarten aan de slag zouden kunnen gaan. Zo kan ik mijn aanbod beter afstemmen op de kinderen.

Mijn Mening

Ik merk aan de kinderen in de klas dat ze het leuk vinden om met QR codes te werken. Als ik eenmaal heb uitgelegd hoe het scannen werkt. Merk ik dat het kinderen makkelijk afgaat. Ze vinden het leuk en aantrekkelijk om mee te werken. Dit komt ook omdat ze de mogelijkheid hebben om zelf te kiezen welke activiteit ze gaan doen.

Ik merk wel dat je kinderen niet te veel kaarten te gelijk moet geven. Het wordt dan voor de kinderen onoverzichtelijk. Door zelf 5-6 kaarten te kiezen blijft het overzicht voor de kinderen er. En is het voor mij als leerkracht duidelijker aan welke doelen er gewerkt wordt.

De kinderen zijn enthousiast omdat ze spelenderwijs bezig zijn en keuze hebben wat ze gaan doen. En ik ben enthousiast omdat ik kinderen specifieker kan sturen op doelen. Een aanrader om te gebruiken!

Related posts:

Leave a Reply