Klokkijk Memory

Geplaatst door op jan 26, 2017 in Materiaal | One Comment
Klokkijk Memory

Wat voor materiaal is het?

Voor mijn klas was ik opzoek naar extra oefenmateriaal voor klokkijken. Natuurlijk heb ik apps om in te zetten, daarover in een volgend artikel meer.

Het leek mij erg handig om verschillende kaartjes te hebben met tijden zodat ik hier diverse spelletjes mee zou kunnen spelen.

De Kaartjes

 

 

 

 

 

 

Hele uren

De volgende kaartjes zijn gemaakt voor de hele uren

Halve uren

De volgende kaartjes zijn er voor de halve uren

Kwart voor

De volgende kaartjes zijn er voor kwart voor

Kwart over

De volgende kaartjes zijn er voor kwart over

Tien over heel

De volgende kaartjes zijn er voor tien over heel

Tien voor half

De volgende kaartjes zijn er voor tien voor half

Tien over half

De volgende kaartjes zijn er voor tien over half

Tien voor heel

De volgende kaartjes kaartjes zijn er voor tien voor heel

Vijf over heel

De volgende kaartjes zijn er voor vijf over heel

Vijf voor half

De volgende kaartjes zijn er voor vijf voor half

Vijf over half

De volgende kaartjes zijn er voor vijf over half

Vijf voor heel

De volgende kaartjes zijn er voor vijf voor heel

Wat kun je hiermee in de klas

 

 

 

 

 

Je kunt er bijvoorbeeld memory mee spelen. Het is ook moeilijker te maken door bijvoorbeeld de eerste 12 uur en de tweede 12 uur bij elkaar te voegen. Het is dan moeilijker geworden.

Wat je ook kunt doen is dat je alle kinderen een kaartje geeft. En dat ze opzoek moeten gaan naar hun maatje. Zodra ze hun maatje gevonden hebben komen ze de kaartjes bij jou inleveren en gaan ze zitten. In mij klas was dit echt een succes!

Wat bij mij in de klas ook een succes was, dat was het werken met een binnen en buitenkring. In de binnenkring hadden alle kinderen een kaartje met een analoge tijd. De kinderen in de buitenring mochten steeds een kaartje met een digitale tijd pakken en opzoek gaan naar de juiste analoge klok. Elk kind in de binnenkring heeft daarna 3 kaartjes met klokken. En moet heel goed kijken of alles klopt.

Wat je ook kunt doen met de kaartjes is dat je een kind een (digitale) tijd geeft en dat je kinderen vragen laat stellen over de tijd. De gene die het kaartje met de tijd heeft mag alleen antwoorden met ja of nee.
Een variant hierop is dat de gene met het kaartje de tijd moet gaan omschrijven. Maar de exacte tijd niet mag noemen. Dit spel levert soms leuke situaties op in de klas.

En misschien weten jullie zelf nog wel een leuk idee!

Meer klokkijken

Natuurlijk is er ook nog meer oefenmateriaal te vinden over klokkijken!

 

Related posts:

1 Comment

  1. Ineke Roijmans
    5 november 2017

    Hoi Eveline,

    Wat heb je mooi materiaal gemaakt!
    Dit ga ik zeker gebruiken in mijn groep 4 bij het leren klokkijken.

    Ineke Roijmans

    Reply

Leave a Reply