Welke kant moet je op? Codeer met stappen
Welke kant moet je op? Codeer met stappen
Leg de pijlen naar nieuwe dieren!
Leeftijd: 4 – 7 jaar
Prijs: € 60 – 80 (prijs kan verschillen per pakket)
Mijn Mening
Ik had echt meteen twee kleuters die super enthousiast waren over dit spel! Ten eerste spreekt het thema, dieren natuurlijk al erg aan voor veel kleuters.
Wanneer ik het spel uitleg aan de kleuters merk ik al snel dat ze enthousiast zijn en aan de slag willen gaan met het spel! Ik leg de kleuters uit wat ze moeten doen, maar doordat we al regelmatig met programmeren/coderen bezig zijn geweest begrijpen veel kleuters al wat ze moeten doen. en kunnen ze dus direct aan de slag met coderen met stappen.
Wat ik meteen al zie is dat er veel enthousiasme is bij de kinderen ze vinden het leuk om ermee t werken. De plaatjes spreekt ze ook erg aan.
Ik merk dat dit voor kleuters die begin groep 2 zitten, begin schooljaar, zeker goed te doen is. Voor pientere kleuters in groep 1 is dit spel ook heel erg goed te doen! Maar bovenal merk ik dat de kleuters er plezier in hebben. En dat het mij (weer) opvalt dat kinderen waarvan ik het niet meteen verwacht dit spel juist heel erg goed doen!
Wat mij betreft mag dit spel in elke kleuterklas staan om juist te werken aan coderen/programmeren maar dan met concreet materiaal!
Coderen met Stappen
Wanneer ik de doos van coderen met stappen open doe zit er het volgende in:
- 2x spelbord van 5 x 5 dieren, beide spelborden zijn hetzelfde
- losse kaartjes van alle dieren op het spelbord
- pijlen
- pionnen
- 2x houten rail
Het spel werkt vervolgens op deze manier. De kleuter doet in de houten rail een kaartje van een dier. Dit is het dier van waaraf je start. Hierna kan de kleuter vier stappen zetten met een pijl. Deze pijlen leg je in de rail.
In het bovenstaande voorbeeld de kleuter begint bij de kangaroo. Vervolgens doe je 4 stappen naar voren. Want er liggen 4 pijlen met rechtdoor in de rail. Waar kom je dan uit? Elk pijl staat voor één stap. Met je pion zet je elke keer een stap. Als je klaar bent leg je ook het kaartje neer waar je uitgekomen bent.
Eigenlijk ben je op deze manier met de eerste stappen van programmeren bezig. Wanneer kleuters voor elkaar zo’n route maken is het elke keer weer een verrassing waar je uitkomt!
Tip’s voor in de Klas
Dit is echt een super spel om in de kleine kring te introduceren. Samen met de kleuters doe jij het als leerkracht eerst een paar keer samen.
De introductie kun je als volgt doen. In de rail leg je een plaatje van een dier. En daarna leg je (maximaal) 4 pijlen neer. Begin heel eenvoudig met alleen maar pijlen rechtdoor. Dan kun je het daarna verder uitbouwen. Zodat uiteindelijk alle pijlen aanbod zijn geweest. En de kleuters echt het principe van het ontwikkelingsmateriaal begrijpen.
Samen met de kleuters ga je de route op het bord ‘lopen’. Maak steeds duidelijk de koppeling tussen de pijl en het pionnetje. Het dier waar je uitkomt zoek je op en leg je als kaartje neer aan het einde van de route.
Laat kleuters eerst zelf een route bedenken. En die op het bord uitvoeren. En laat ze daarna een route voor elkaar maken.
Welke ontwikkeling stimuleer je met Coderen met Stappen?
Op rekengebied
Tellen en getalbegrip
- Hanteert rangtelwoorden als eerste, tweede, vierde
- Representeert hoeveelheden tot tenminste 10 met bijvoorbeeld vingers, stippen, streepjes
Meetkunde
- Benoemt begrippen als voor, achter, naast, in, op, boven, onder, dichtbij, ver
- Kan een eenvoudige plattegrond lezen
- Kan plattegronden lezen, tekenen en interpreteren
Sociaal emotionele ontwikkeling
- Laat intense momenten van betrokkenheid zien
- Motivatie wordt zichtbaar doordat het kind doorzettingsvermogen laat zien
- De kleuter is gemotiveerd voor de activiteit, geeft niet op en zoekt naar oplossingen als het moeilijk wordt
Taakgerichtheid en zelfstandigheid
- Weet waar hij/zij moet beginnen met een taak
- Weet de aangeboden taak enigszins zelfstandig uit te voeren
- Kan de groepsinstructie (kleine kring) goed volgen en daarna de taak op de juiste wijze zelfstandig uitvoeren
- Kan nauwkeurig en precies het werk doen
- Maakt een complexe taak tot het einde toe af
- Kan een taak gestructureerd aanpakken
- Luistert naar instructie en kan met de aangeboden taak zelfstandig beginnen
- In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt
Digitale geletterdheid – Computational thinking
Gegevens analyseren
- Realiseren wat een eenvoudig patroon is
Gegevens visualiseren
- Weergeven van verzamelde gegevens
Probleem decompositie
- Taak opdelen in eenvoudige taak in deeltaken
- Plaatsen van opdrachten in logische volgorde
Algoritmes en procedures
- Op volgorde zetten van instructies
- Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
- Geven van een reeks instructies aan een ander
- Foutje uit een reeks halen
Simulatie en modelling
- Situatie uitvoeren