Thuis oefen bingo! Samen digitaal aan de slag! Week 2

Posted by on mrt 20, 2020 in Materiaal | No Comments
Thuis oefen bingo! Samen digitaal aan de slag! Week 2

Ook voor week 2 hebben we weer een toffe bingo!

Wat is de Thuis Oefen Bingo?

In de thuis oefen bingo zit voor elke dag een opdracht die je kleuter thuis kan gaan doen! Ik heb een thuis oefen bingo voor jongste en voor oudste kleuters gemaakt. Zo kun je elke dag met je kleuter iets digitaals doen. Print de bingo uit. En als je de opdracht gedaan hebt kruis je ‘m af! En leg je de iPad weer weg en ga je andere dingen doen.

Pagina 3 en 4 van de pdf zijn pagina’s met uitleg per activiteit. Hierin staat ook een downloadlink naar de apps of bestanden toe.

Voor elke week maak ik een nieuwe bingo.

Download de bingo voor jongste kleuters

Download de de bingo voor oudste kleuters

Welke ontwikkeling stimuleer je?

Voor elke dag staat er een vakgebied/ontwikkeling centraal. Hier leg ik je uit wat de doelen zijn die achter de apps zitten.

maandag 23 maart: Taal

De app van de voorleeshoek staat voor maandag centraal! Wanneer je een account aanmaakt kun je 1 maand lang gratis van de (prenten)boeken genieten. Wanneer je met je bibliotheek gegevens inlogd kun je  langer gebruik maken van de boeken.

Beginnende geletterdheid – Verhaalbegrip

  • Gebruikt en leert (nieuwe) woorden naar aanleiding van verhalen en/of een thema. De nieuwe woorden liggen in de belevingswereld van het kind.

dinsdag 24 maart: Rekenen

Voor rekenen hebben we 2 verschillende apps deze week om toe te komen aan de niveau verschillen tussen kleuters.

Voor de jongste kleuters staat deze week complete the series 3 op het programma. In deze app maak je een serie af.

Rekenen – Meetkunde

  • Herkennen van een patroon en dit voortzetten of afmaken

Aanpakgedrag

  • Aanpakken van een taak
  • Weet waar hij/zij moet beginnen met een taak
  • Weet de aangeboden taak enigszins zelfstandig uit te voeren
  • Kan nauwkeurig en precies het werk doen
  • Maakt een complexe taak tot het einde toe af
  • Kan een taak gestructureerd aanpakken
  • In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt

Voor de oudste kleuters staat de app Garfield’s Cound Me in Lite (of volledig) op het programma. De opgaven in Garfield’s Count Me In zijn gebaseerd op het Rekenmuurtje van Bareka: een model dat uitgaat van een gelaagde opbouw van de rekenvaardigheden.

Kleuters zullen vooral met deze doelen bezig zijn:

Rekenen – Tellen en getalbegrip:

  • Telt verkort door vanaf verschillende getallen in de telrij tot en met 20
  • Herkent en benoemt de volgorde van de getalsymbolen in de getallenrij tot en met tenminste 20
  • Koppelt getalsymbolen, telwoorden aan hoeveelheden tot en met tenminste 20 met behulp van bijvoorbeeld de vijfstructuur
  • Kan kritisch denken en redeneren over de telrij, hoeveelheden en getallen t/m tenminste 10 in probleemsituaties
  • eenvoudige optel- en aftrekproblemen in een context met hoeveelheden t/m tenminste 12 (handelend) oplossen
  • Kan eenvoudige verdeelsituaties in context met hoeveelheden tot tenminste 12 (handelend) oplossen
  • Lost optel- en aftreksituaties tot 20 op met gebruik van concreet materiaal, met betekenisvolle context

woensdag 25 maart: Aan de slag met foto’s

Ook deze week hebben we weer een foto opdracht op het programma staan! De jongste kleuters gaan aan de slag om verschillende vormen te fotograferen. Terwijl de oudste kleuters aan de slag gaan met getallen fotograferen.

Doelen voor jongste kleuters:

Rekenen – Meetkunde

  • Kent basisvormen als driehoek, rondjes (cirkels) en vierkant

Media – ICT vaardigheden

  •  Gebruiken van mediatoepassingen en creëren van media

Voor de oudste kleuters:

Rekenen – Tellen en getalbegrip

  • Herkent en benoemt de volgorde van de getalsymbolen in de getallenrij tot en met tenminste 20
  • Koppelt getalsymbolen, telwoorden aan hoeveelheden tot en met tenminste 20 met behulp van bijvoorbeeld de vijfstructuur

Media – ICT vaardigheden

  •  Gebruiken van mediatoepassingen en creëren van media

donderdag 26 maart: Programmeren

Deze week staat programmeren natuurlijk ook op het programma! Geen app maar een website deze keer. De opdracht voor de jongste en oudste kleuters is gescheiden.

De jongste kleuters zetten een patroon met robot’s voort.

Voor de oudste kleuters staat er een kraak de code klaar! Kun jij de geheime cijfercode kraken en er een figuur uitkrijgen?

Computational thinking

  • Taak opdelen in kleinere deelproblemen
  • Algoritmes: Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
  • Voortzetten van een patroon

Aanpakgedrag

  • Aanpakken van een taak
  • Weet waar hij/zij moet beginnen met een taak
  • Weet de aangeboden taak enigszins zelfstandig uit te voeren
  • Kan nauwkeurig en precies het werk doen
  • Maakt een complexe taak tot het einde toe af
  • Kan een taak gestructureerd aanpakken
  • In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt

vrijdag 27 maart: Diverse vakgebieden

In de kikkerapp zitten diverse spellen om te spelen. We focussen ons vooral op memory. Je kunt hier op diverse niveaus mee aan de slag. Aanpakgedrag staat nu centraal in deze oefening.

Aanpakgedrag

  • Aanpakken van een taak
  • Weet waar hij/zij moet beginnen met een taak
  • Weet de aangeboden taak enigszins zelfstandig uit te voeren
  • Kan nauwkeurig en precies het werk doen
  • Maakt een complexe taak tot het einde toe af
  • Kan een taak gestructureerd aanpakken
  • In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt

Bonustip voor het weekend!

Voor het weekend is er een bonustip! Ga samen met je vader of moeder een strip maken van foto’s! Een voorbeeld kun je hier vinden.

 

Leave a Reply