Steekbloemen met Steam!

Posted by on feb 2, 2020 in Materiaal | No Comments
Steekbloemen met Steam!

Leeftijd: 3 – 99 jaar

Wat kun je met steekbloemen in de Klas?

Onlangs zag ik de steekbloemen weer eens ergens liggen en bedacht ik mij enorm veel mogelijkheden voor in de klas! In dit artikel wil ik je meenemen in een aantal toffe activiteiten die je met de steekbloemen kunt doen rondom STEAM. Maar eerst even wat achtergrond over STEAM.

Wat is STEAM eigenlijk?

STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics. Wanneer je dit vertaald staat het voor Wetenschap, Technologie/Techniek​, Bouwkunde, Kunst en Wiskunde.

Een uitgangspunt bij STEAM-onderwijs is dat de kleuters de ruimte krijgen om te ontwerpen, ontdekken, aan te passen en samen te werken. Het proces is evenzo belangrijk als het resultaat!

Het zijn meer opdrachten/uitdagingen die je geeft aan de kleuters. Hierbij zijn verschillende vakgebieden aan elkaar gelinkt. Om zo verbanden te leggen.

En als leerkracht kun je steeds prikkelende vragen stellen aan de kleuters!

Een paar ideeën voor in de klas

Een van de opdrachten die je de kleuters kunt geven is dat ze een fotolijstje moeten maken. Het enige wat belangrijk is, is dat het fotolijstje kan staan. En dat er een foto inpast. Op deze manier zijn ze bezig met het ontwerpen van een fotolijstje waarin ze met techniek bezig zijn maar ook weer met bouwkunde omdat ze een lijstje moeten maken wat kan staan. Hoe gebruik je het materiaal zo dat het blijft staan? Want rondjes blijven normaal niet staan! Ook zit er rekenen in want je moet passen en meten of de foto er wel in kan passen! En natuurlijk zit er ook art in. Want je ontwerpt een kunstwerkje 😉

Ontwerp een bloem! Het maakt niet uit hoe die eruit ziet als het maar een bloem is! Hierin zijn de kleuters bezig met ontwerpen. Waarin hun vaardigheden rondom ontwerpen worden aangesproken. Want hoe ziet een bloem er eigenlijk echt uit? Hoe zorg je dat de steekertjes goed in elkaar passen? En hoe maak je een bouwwerk wanneer je 3d gaat bouwen. Er zijn genoeg manieren om een bloem te maken!

In deze opdracht gaan de kleuters samenwerken… Geef ze de opdracht om een zo lang mogelijke slinger te maken waarbij ze moeten samenwerken. De slinger mag alleen niet uit elkaar vallen! Hoe zorg je daarvoor? Welke ontwerp strategieën kun je toepassen zoadat de slinger stevig wordt? En hoe zorg je ervoor dat je elkaar tijdens het samenwerken naar een hoger plan trekt?
Deze opdracht wordt nog leuker wanneer je er een tijdsaspect aan koppelt. Zet bijvoorbeeld maar eens een muziekje op. Zodra het muziekje stopt moet het bouwwerk af zijn!

De Steekbloemen

Steekbloemen zijn rondjes met verschillende inkepingen. Er zijn verschillende formaten in omloop. Deze formaten kun je met elkaar combineren.

Eigenlijk zit er bij dit materiaal geen goed of fout. Kleuters kunnen er alle kanten mee opbouwen! Het is echt materiaal wat zicht leent voor allerlei bouwopdrachten!

Leave a Reply