Schermpjes in de kerstvakantie
Schermpjes in de kerstvakantie
Nog even en de kerstvakantie start! Een heerlijke tijd waarin kleuters vooral thuis zullen zijn. En ook thuis zijn apparaten… Of het nu gaat om mobieltjes, iPads, tablets, gameconsoles ook kleuters zullen ermee spelen.
Het is best lastig om de schermtijd van kleuters te beheersen, want ook ik vind het soms lastig om mijn schermpje aan de kant te leggen. Daarom ga ik je wat tips geven!
Tip 1: ga samen het gesprek aan over de schermtijd!
Ook met kleuters kun je het goed over schermtijd hebben. Bedenk samen afspraken over schermtijd die voor iedereen gelden. Leg kleuters ook it waarom het belangrijk is om af en toe geen apparaten te hebben. Maak ze een actieve deelnemer in het gesprek. Geef ze het gevoel dat ook zij invloed hebben op de afspraken die gemaakt worden over schermtijd.
Om een beetje een richtlijn te hebben heeft Mijn Kind Online destijds het volgende advies gegeven:
- Kinderen tot 2 jaar: een paar keer per week kort samen op de tablet, smartphone of computer.
- 2 – 4 jaar: 5 à 10 minuten per keer, tot maximaal 30 minuten per dag.
- 4 – 5 jaar: 10 à 15 minuten per keer, tot maximaal 1 uur per dag.
Het NIGZ (Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie) om kinderen niet langer dan twee uur per dag achter een beeldscherm te laten zitten.
Tip 2: Ga samen met een schermpje aan de slag
Ik vind het heel belangrijk dat er transparantie is over wat kleuters op schermpjes doen. Daarom vind ik het ook belangrijk om samen een spel te spelen en er over te praten. Je kleuter kan je er vast van alles over vertellen. Als ouder krijg je op deze manier meer inzicht over wat je kleuter allemaal beleeft in de spellen.
Tip 3: Speel de app Media Makkie
In deze app ga je als ouder/leerkracht samen met de kleuters aan de slag om te leren hoe media kinderen (en volwassenen) kunnen verleiden tot o.a. het ontwikkelen van bepaalde (ongewenste) denkbeelden.
De app ‘Media Makkie’ bestaat uit drie interactieve voorleesverhaaltjes waarbij het schaapje Makkie de hoofdrol speelt. Bij elk verhaaltje zit een spelletje en staat er een verleidingsprincipe van kindertelevisie centraal. Er is extra informatie voor ouders/leerkrachten in de app beschikbaar.
Tip 4: Is iedereen op interent wie hij is?
Dit is eigenlijk een tip voor iets oudere kinderen maar niet minder waardevol denk ik! Bij sommige spelletjes kunnen kinderen een eigen profiel maken. En hier kunnen ze ook vriendjes worden met andere kinderen. Regelmatig hoorde ik in de klas: “ik ben vrienden geworden met Justin Bieber!”. Ga dan eens het gesprek met ze aan. Want wie is Justin Bieber eigenlijk? Zou hij wel Nederlands kunnen spreken? En zou hij echt een spel met jou willen spelen.
Ik vind dit echt heel belangrijk om met kinderen te bespreken. Want er worden op internet zo vaak vriendschapsverzoeken gedaan. Maar weet je dan wel of die gene echt is wie hij zegt dat hij is?
Tip 5: wachtwoorden en gebruikersnamen
Nu denk je vast waarom gaat ze een tip over een gebruikersnaam en wachtwoord geven? Ik leg het je uit… Steeds meer jonge kinderen krijgen een gebruikersnaam en wachtwoord om in te loggen op de computer/tablet. Maar weten ze eigenlijk de waarde ervan? Om dit aan de kleuters uit te leggen vraag ik altijd wie er een fiets heeft. En hoe ze dit beveiligen zodat deze niet gestolen kan worden. Met een sleutel natuurlijk.
Daarna vraag ik aan de kleuters wie er op het plein gaat staan en tegen iemand zegt: “daar staat mijn fiets en hier is de sleutel”. Wat zou er dan gebeuren? De meeste kleuters zeggen dan dat hun fiets wordt meegenomen/gestolen. Geen kleuter doet dit dan ook. He maar als je fiets nou eens je gebruikersnaam is en je wachtwoord de sleutel, waarom geef je dat wel weg? Er ontstaat vaak een mooi gesprek.