Run Marco – Programmeer een route
Programmeer een route voor Marco of Sophia
Leeftijd: 6 – 12 jaar
Prijs: € gratis
Download voor iPhone/iPad & Android
Mijn Mening
Ik vind dit een leuke uitdagende app om programmeren mee te oefenen. De routes die je voor Marco en Sophia moet maken worden zorgvuldig opgebouwd. Er staat ook op de blokjes wat dat blokje precies doet. Er zit op elk blokje ook een icoontje. Zo is ook zonder taal duidelijk wat het blokje doet.
Wat ik verder leuk vind is dat kinderen zelf kunnen kiezen wie ze zijn. Ook de diverse levels zijn voor kinderen leuk om mee aan de slag te gaan.
Ik merk dat kinderen het leuk vinden om met deze app aan de slag te gaan. En dat het ze snel duidelijk is wat ze moeten doen. In de app worden kinderen namelijk ook geholpen hoe ze de blokjes neer moeten leggen en wat ze betekenen.
De werelden in de app zijn mooi vormgegeven. Aan de kinderen in de klas merk ik dat deze ook erg bij hen aanspreken. Er zit geen reclame in de app. En je hoeft ook geen in app aankopen te doen.
Deze app vind ik echt een aanrader voor de middenbouw wanneer je met programmeren aan de slag gaat!
De App
Wanneer je de app Run Marco start kun je kiezen met wie je wilt spelen. Wil je met Marco of Sophia spelen. Voor het spelverloop maakt dit echter niet uit. Als je vervolgens een spelfiguur hebt gekozen zie je dat je 3 verschillende ‘werelden’. Er zitten 2 werelden op slot. Deze kan ik open spelen door in de eerste wereld levels te halen.
Als ik een wereld kies dan zie ik Marco of Sophia staan. Je ziet ook een pad. Over dit pad moet Marco of Sophia lopen om van zijn/haar positie naar de gele stip toe te lopen. Om Marco of Sophia te laten lopen moet je ze commando’s geven. Deze sleep je uit de balk links. Elke stap die gemaakt moet worden is een blokje.
De routes die je voor Marco of Sophia moet maken worden steeds complexer en uitdagender.
Tips voor in de Klas
Dit is een app die je in meerdere klassen kunt inzetten. Je kunt dit al bij de kleuters doen. Maar ook in groep 3 – 5 zullen ze deze app bijzonder boeiend vinden. Door kinderen in tweetallen met de app te laten werken merk ik in mijn klas dat ze tot veel meer inzicht komen. Een leerling kwam zelfs tot de conclusie dat ze samen sowieso verder kwamen.
Het is zeker in de lagere groepen aan te raden om de app van te voren een keer samen te doen. Bijvoorbeeld door de iPad aan te sluiten op het digibord. Zo zien alle kinderen hoe de app werkt. En hoe je er mee kan werken.
Wat leer je van deze App?
Van deze app kunnen kinderen ontzettend veel leren! Jammer genoeg is is Nederland het programmeren geen onderdeel van de kerndoelen. Wat kun je van deze app allemaal leren:
- Programmeren van een figuurtje
- Ruimtelijk inzicht: welke stappen moet ik ingeven zodat het figuurtje op de juiste plek uitkomt
- Vooruit denken: wat is de volgende stap die het figuurtje moet maken?
- Concentreren
- Samenwerken als je de opdracht twee aan twee laat uitvoeren
Mijn Mening
Ik vind dit een leuke uitdagende app om programmeren mee te oefenen. De routes die je voor Marco en Sophia moet maken worden zorgvuldig opgebouwd. Er staat ook op de blokjes wat dat blokje precies doet. Er zit op elk blokje ook een icoontje. Zo is ook zonder taal duidelijk wat het blokje doet.
Wat ik verder leuk vind is dat kinderen zelf kunnen kiezen wie ze zijn. Ook de diverse levels zijn voor kinderen leuk om mee aan de slag te gaan.
Ik merk dat kinderen het leuk vinden om met deze app aan de slag te gaan. En dat het ze snel duidelijk is wat ze moeten doen. In de app worden kinderen namelijk ook geholpen hoe ze de blokjes neer moeten leggen en wat ze betekenen.
De werelden in de app zijn mooi vormgegeven. Aan de kinderen in de klas merk ik dat deze ook erg bij hen aanspreken. Er zit geen reclame in de app. En je hoeft ook geen in app aankopen te doen.
Deze app vind ik echt een aanrader voor de middenbouw wanneer je met programmeren aan de slag gaat!