Bevrijd de vrienden van Garfield door te rekenen

Leeftijd: 5 – 12 jaar
Prijs: € 6,99 10 juli gratis voor iPhone/iPad & Android
Download voor iPhone/iPad & Android

 

Mijn Mening

Ik vind dit echt een hele toffe app. Je bent bezig met een spel. Want je moet de vrienden van Garfield die op allerlei paneten terecht zijn gekomen gaan bevrijden. Eerst moet je de juiste figuren in baden gooien om spots, om naar andere stukken te komen openen. Dit kost energie. En als je energie op is moet je sommen gaan maken!

Het mooie is dat deze sommen zijn gebaseerd op het rekenmuurtje van Bareka. Je begint echt met getalbegrip tot 10. En dat is iets wat voor kleuters heel goed te doen is. Je maakt reeksen af, geeft meer/minder aan, geeft aan hoeveel je ziet, dat soort spellen. Heel belangrijk om te doen! En het fijne is, dit is allemaal adaptief. Wanneer je een eigen account aanmaakt kun je altijd op je eigen niveau spelen.

De voortgang per speler is, wanneer je een account aanmaakt ook goed te zien. Wanneer je in de voortgang van een speler kijkt zie je ook precies wat er bij elkaar hoort. Echt heel fijn. Voor leerkrachten en begeleiders is er een uitgebreider dashboard beschikbaar als je een abonnement neemt.

Het mooie aan deze app vind ik dat Garfield’s Count Me In is gemaakt in samenwerking met domein experts, leraren en natuurlijk de kinderen die rekenen moeten leren.  De game is adaptief. Ook snelle kinderen blijven hierdoor uitgedaagd. En vind je het nog moeilijk dan krijg je juist meer oefening!

Een uitgebreide omschrijving en de effecten van de app is in het tijdschrift volgens Bartjens verschenen. Lees het artikel.

Deze game maakt bezig zijn met rekenen echt leuk! Een echte aanrader dus!

De App

Garfield zijn vriendjes zijn ontvoerd! Garfield besluit om tot actie over te gaan. Hij springt in zijn ruimteschip en reist naar de planeet toe. Op de planeet wordt Garfield gevolgd door beestjes met nummers op hun buik. Deze beestjes helpen Garfield want door ze in het juiste badje te gooien komt hij verder. Maar een beestje in een badje gooien kost energie. Om steeds nieuwe energie op te doen moet Garfield sommen gaan doen!

Voor elk kind thuis of in de klas kun je een eigen account aanmaken zodat je steeds op je eigen niveau speelt en je vorderingen worden bijgehouden.

De sommen die je moet gaan oplossen zijn gebaseerd op het rekenmuurtje van Bareka.

Je begint echt onderaan bij getalbegrip tot 10 en tot 20. Hier zijn diverse oefeningen voor. De game werkt adaptief zodat als je een eigen account hebt aangemaakt je steeds op je eigen niveau werkt.

Dit is een deel van de oefeningen die je kunt doen. Het werkt adaptief dus je hebt steeds oefeningen op je eigen niveau. De oefeningen zijn weer te linken aan het rekenmuurtje. Hoeveelheid hoort bijvoorbeeld bij tot 10. Evenals meer of minder. Je gaat automatisch over naar tot 20 als het programma merkt dat je het aan kunt. Het is adaptief.

In deze app zitten bijna alle rekenonderwerpen van de basisschool cijfers, tellen, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.

Voor scholen is er een uitgebreid dashboard waarin je de voortgang van je leerlingen kunt volgen.

Tip’s voor in de Klas

Deze app is echt voor een groot deel van de basisschool in te zetten. Ik zou het aanraden om voor leerlingen eigen accounts te maken. Dan werk je op je eigen niveau. En krijg je steeds oefeningen die daarbij passen. De game is adaptief dus als iemand anders op jouw account werkt is dat niet zo handig.

Welke ontwikkeling stimuleer Je?

Als je het rekenmuurtje van Bareka erbij pakt, waar deze game op gebaseerd is dan is dat in dit overzicht heel duidelijk te zien:

In deze app wordt aan fase 1a, fase 1b, fase 2 en fase 3 gewerkt. Fase 4 wordt niet behandeld.

 

 




 

 

Leave a Reply