Leeftijd: 4 – oneindig
Prijs: € gratis
Download voor iPad
AppStore

 

 

Mijn Mening

Ik vind dit echt een mooi systeem om het programmeren mee te oefenen. Het gave vind ik eraan dat je concreet materiaal combineert met de iPad. Je ziet dat kinderen dit echt leuk vinden. En samen gaan puzzelen om oplossingen te vinden voor de problemen waar ze mee geconfronteerd worden.

De app helpt je goed door de eerste beginselen van programmeren heen. In het begin krijg je nog heel veel aanwijzingen. Maar naarmate je verder komt in het spel krijg je steeds minder aanwijzingen. Dit is niet erg als ik mijn leerlingen observeer, ze begrijpen het principe steeds beter waardoor het ook minder nodig is.

Er zit ook een mooie vormgeving achter deze app. De app spreekt kinderen ook heel erg aan. Je missie, zo veel mogelijk aardbeien verzamelen voor Awbie spreekt jonge kinderen ook aan.

Een nadeel is wel dat je de osmo base moet hebben voor je met osmo coding aan de slag kunt gaan. Maar als je ‘m al hebt dan is het wel echt een aanvulling!

Wanneer je op school toch een osmo hebt. En je wilt met programmeren aan de slag vind ik deze app echt een waardevolle aanvulling!

De App

Om met Osmo Coding aan de slag te gaan heb je aller eerst het basis apparaat van Osmo nodig. Hier moet namelijk je iPad in geplaatst worden. Verder heb je de Osmo Coding blokken nodig.

Wanneer je de app start kun je er voor kiezen om voor elke leerling een profiel te maken. Het voordeel is dat je dan opslaat waar je precies gebleven bent. Het nadeel is dan dat een leerling aan een specifieke iPad gekoppeld is. Dit hoeft echter niet, het is een mogelijkheid.

Aan de slag!

Je ziet Awbie hij wordt wakker in een bos. Awbie wil heel graag aardbeien eten. Hiervoor moet hij een route volgen. Maar deze route moet je nog wel maken. Dit doe je door het neerleggen van de blokken van Osmo.

Als je wilt dat Awbie 1 stap naar rechts doet dan leg je eerst het groene blok neer. En erop leg je een blauw blok met het pijltje naar rechts. Het pijltje geeft steeds aan welke kant Awbie opgaat. Door het pijltje te draaien gaat Awbie een andere kant op.

Wanneer je wilt dat Awbie 4 stappen neer links gaat dan kun je achter het loopblok een cijfer 4 leggen. Awbie loopt dan 4 stappen naar links. Door de pijl op het bokje te draaien gaat Awbie een andere kant op.

Er zitten ook blokken bij waarmee je iets kunt pakken. Ook zijn er blokken waarmee je kunt springen. En er is een blok met een herhaling. Achter al deze blokken kun je cijfers leggen met hoe vaak dat gedaan moet worden.

Je kunt de verschillende blokken die Awbie nodig heft ook met elkaar combineren. Op die manier kun je de route die Awbie moet afleggen

Er wordt in de app geen gebruik gemaakt van taal. Doormiddel van plaatjes laat de app je zien wat je moet doen. Het maakt dus niet uit of je al iets van programmeren af weet. Ook is het dus niet belangrijk of een kind al kan lezen.

Tijdens het spel eet Awbie aardbeien. Links in het scherm loopt ook een meter mee. De meter wordt steeds voller naarmate Awbie meer aardbeien eet. Zodra de meter vol is krijgt Awbie een zaadje.
Deze kunnen geplant worden in een bos. En daar kunnen dan weer nieuwe aardbeien groeien.

Tips voor in de Klas

 

Dit is een app die je in meerdere klassen kunt inzetten. Je kunt dit al bij de kleuters doen. Maar ook in groep 3 – 5 zullen ze deze app bijzonder boeiend vinden. Door kinderen in tweetallen met de app te laten werken merk ik in mijn klas dat ze tot veel meer inzicht komen. Een leerling kwam zelfs tot de conclusie dat ze samen sowieso verder kwamen.

Het is zeker in de lagere groepen aan te raden om de app van te voren een keer samen te doen. Zodat kinderen een beetje feeling krijgen met de app. Echter ligt dit ook aan het kind. Want sommige kinderen gaan al direct

 

 

Wat leer je van deze App?

Van deze app kunnen kinderen ontzettend veel leren! Jammer genoeg is is Nederland het programmeren geen onderdeel van de kerndoelen. Wat kun je van deze app allemaal leren:

  • Programmeren van Awbie
  • Ruimtelijk inzicht: welke stappen moet ik ingeven zodat Awbie op de juiste plek uitkomt
  • Vooruit denken: wat is de volgende stap die de Awbie moet maken?
  • Concentreren
  • Samenwerken als je de opdracht twee aan twee laat uitvoeren

    Leave a Reply