fietem01

Vind de plaatjes die bij elkaar horen

Leeftijd: 4 – 7 jaar
Prijs: € 2,99 15, 16 & 17 december gratis voor iPhone/iPad
D0wnload voor iPhone/iPad & Android
AppStoreavailable_google_play

De App

Als ik de app Fiete Match start zie ik een grote vuurtoren. Achter elk raampje van de vuurtoren zit een match spel verstopt! En dit is heel wat anders dan gewoon memory spelen. Ik ga de raampjes van de vuurtoren af van boven naar beneden.

Raampje met de som


In dit match spel moet je de som bij het juiste antwoord vinden. Je moet net zo lang de kaartjes omdraaien tot je de juiste som bij het juiste antwoord hebt gevonden. Als je de juiste som met het juiste antwoord hebt gevonden mag je nog een keer! Als je niet het juiste paar hebt gevonden dan is Fiete aan de beurt.

Raampje met een kastenje en een drie
Het volgende matchspel is een spel waarbij je een aantal aan een cijfer moet koppelen. Je ziet bijvoorbeeld vier vissen dan moet je een plaatje vinden met een vier. Als je het juiste aantal aan het juiste cijfer hebt gekoppeld mag je nog een keer! En als je niet het juiste paar hebt gevonden dan is Fiete weer.

Raampje met een raket
In dit matchspel moet je steeds twee plaatjes zoeken bij bij elkaar horen maar niet hetzelfde zijn. Bijvoorbeeld een speen en een kinderwagen of een been die in het verband zit en een ambulance. Als je de juiste plaatjes aan elkaar gekoppeld hebt mag je nog een keer! En als je niet het juiste setje hebt gevonden dan is Fiete weer.

Raampje met een groen beeld
Bij dit match spel gaat het om hele kleine details. Je ziet bijvoorbeeld een kasteel. Het plaatje van de Eiffeltoren en de omgeving van de Eiffeltoren. Het plaatje dat er dan bij hoort is het plaatje waar de Eiffeltoren op staat. Je moet dus op hele kleine details letten. Wanneer je twee plaatjes hebt gevonden die bij elkaar horen mag je nog een keer. Wanneer dit niet zo is dan is Fiete aan de beurt.

Raampje met twee plaatjes erop met twee driehoeken


In dit matchspel moet je twee plaatjes zoeken met dezelfde abstracte vormen. Bijvoorbeeld een plaatje met een rode ruit erop hoort bij een plaatje met een rode ruit. Je moet dus goed opletten. Als je twee plaatjes hebt die bij elkaar horen dan mag je nog een keer. Wanneer dit niet zo is dan is Fiete aan de beurt.

Raampje met twee vissen
Het laatste matchspel is eigenlijk net gewoon memory je moet opzoek gaan naar twee dezelfde zeedieren. Zoek bijvoorbeeld twee inktvissen of twee roggen. Als je twee plaatjes hebt die bij elkaar horen dan mag je nog een keer. Wanneer dit niet zo is dan is Fiete aan de beurt.

Als je klaar bent met een spelletje kijk je wie er gewonnen heeft. Wanneer jouw stapel hoger is dan die van Fiete kan hij enorm balen! Als je wilt stoppen met een spel dan kun je op het raampje tikken en ga je terug naar de vuurtoren.

Tips voor in de Klas

Wat erg leuk is om  je kinderen zelf een memory te laten maken. Je kunt bijvoorbeeld een rol cadeaupapier kopen. Download het format hier onder. Je knipt steeds twee dezelfde plaatjes uit de rol met cadeaupapier uit en die plak je op de kaartjes. Als je klaar bent kun je de plaatjes lamineren voor extra duurzaamheid.

Download het memory spel

Een andere optie is om bijvoorbeeld een circuitje te doen met memory! Bij een activiteit doe je deze app op de iPad. Als je het digibord erbij betrekt zou je op het digibord memory kunnen doen. En dan weer op een ander station kunnen kinderen memory spelen met gewone kaartjes. Als je de klas in drie groepjes indeelt en elk onderdeel ongeveer 10 – 12 minuten laat duren heb je een leuk circuit!

Deze app doet het ook zeker nog goed in groep 3. De sommen van het eerste raampje zijn eenvoudige en goed door kinderen op te lossen! Ook de andere matchspellen zijn net even anders dan gewone memory spellen waardoor ze uitdagend genoeg zijn voor kinderen van groep 3 en 4.

Wat leer je van deze App?

Als je kijkt naar de kerndoelen leer je van deze app:

Kerndoel 4
De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen. Waarbij kleuters vooral bezig zijn met het spelenderwijs afbeeldingen aan elkaar te koppelen.

Kerndoel 26
De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen.

Kerndoel 27
De leerlingen leren de basisbewerkingen met gehele getallen in elk geval tot 100 snel uit het hoofd uitvoeren, waarbij optellen en aftrekken tot 20 en de tafels van buiten gekend zijn.

Verder leer je van deze app:

  • Onthouden
  • Concentreren op een activiteit

Mijn Mening

Wat een onwijs mooie app is dit zeg! De app spreekt mij en de kinderen meteen erg aan door zijn vormgeving. De vuurtoren ziet er natuurlijk al aantrekkelijk genoeg uit! En als dan achter elk raampje een spel zit vinden ik en de kinderen dit al helemaal leuk!

Wat ik verder leuk vind aan deze app is dat de match spellen net even anders zijn dan ik meestal tegen kom. Een antwoord bij een som zoeken kom je nog wel eens tegen maar een klein detail van een afbeelding bij de grote afbeelding matchen kom ik dan weer niet zo vaak tegen. Voor volwassenen zit er nog wel een leuk detail aan dat het allemaal bekende plekken van de wereld zijn.

Zonder al te veel instructie begrijpen kinderen deze app.

Ik vind het mooi dat deze app zowel bij jonge kinderen aanspreekt als bij oudere!

Als je de app eenmaal hebt aangekocht hoef je geen verdere in app aankopen meer te doen. Ook zit er geen reclame in de app. Kortom een leuke app voor kleuters en middenbouw kinderen!

Een filmpje van de app

Leave a Reply