Maak de figuren na met het spatelspel!

Posted by on feb 13, 2020 in Materiaal | No Comments
Maak de figuren na met het spatelspel!

Maak de figuren na met het spatelspel

Leeftijd: 3 – 7 jaar
Prijs: € 4,49
Koop het spel

Mijn Mening

Wat een tof spel is dit zeg! Direct als ik het tevoorschijn haal prikkelt het de nieuwsgierigheid van de kleuters. Dit komt met name door de kleuren die erg aantrekken!

Als we aan de slag gaan met de opdrachten merk ik al snel dat deze aanspreken. Bij de opdrachten merk ik wel dat je goed moet uitleggen dat de groene lijn onder de opdracht altijd naar beneden moet liggen. Ligt deze anders is het ook geen probleem hoor. Maar er zit dus een soort van controle middel in.

Met deze opdracht ben je echt bezig met ruimtelijke oriëntatie. En doordat je bezig bent met ruimtelijke oriëntatie werk je eigenlijk ook weer aan programmeren. Want het na leggen/voortzetten van een patroon is ook iets wat je in programmeren moet doen. Zeker in de moeilijke opdrachten kunnen er makkelijk fouten in je opdrachten komen omdat je rekening moet houden met spatels die op of onder elkaar moeten liggen.

Ik vind dit echt een mooi materiaal om samen met kleuters te spelen waarbij je bezig bent met verschillende begrippen rondom ruimtelijke oriëntatie. En de eerste stappen rondom programmeren zet!

Het Spatelspel

Wanneer ik het spel bekijk zit er in de doos het volgende:

  • 50 opdrachtkaarten
  • 4 houten schijfjes met een uitgesneden pijl
  • 12 houten gekleurde spatels: rood, geel, groen, blauw, paars en oranje

Door de opdrachtkaarten is het mij direct duidelijk wat je ermee moet doen. Je moet namelijk de figuren die je ziet na leggen. Doordat de kaarten een groene lijn hebben weet je hoe de kaart moet liggen. Want de groene lijn moet altijd onder liggen.

In de 50 verschillende opdrachtkaarten zit echt een opbouw in moeilijkheidsgraad. Waarbij er opdrachten zijn die makkelijk zijn en opdrachten zijn die complexer zijn. In de download kun je precies de volgorde in opbouw zien.

Tip’s voor in de Klas

Dit spel kun je heel goed tijdens het spelen en werken in de klas spelen. Eigenlijk zitten er wat mij betreft drie stappen in dit spel die je kunt nemen tijdens het aanbieden van dit spel.

De makkelijkste variant is namelijk dat kleuters op het voorbeeld de figuren na leggen. Ook in de opdrachten zit er differentiatie. Er zit echt een opbouw in moeilijkheidsgraad in.

Een mooi vervolg hierop is dat de kleuters namaken wat op de afbeelding staat. Maar dat ze niet meer op de afbeelding zelf na leggen. Maar dat ze dit ernaast doen.

De laatste stap hierin vind ik zelf dat kleuters voor elkaar opdrachten gaan maken met de pijlen spatels. Deze opdrachten kunnen ze vastleggen door een foto met de iPad te maken.

Welke ontwikkeling stimuleer Je?

Wanneer je naar de doelen bij kleuters kijkt stimuleer je met het spatelspel het volgende:

Meetkunde

  • Benoemen van begrippen als voor, achter, naast, boven, onder, tegenover, links en rechts. –> hiervoor moet je het spel samen spelen. En in gesprek gaan.
  • Kan (eenvoudige) constructies vanaf het platte vlak nabouwen in de ruimte.
  • Maakt (eenvoudige) meetkundige patronen na.
  • Kent de kleuren: rood, geel, groen, blauw, paars en oranje.
  • Redeneert over (eenvoudige) meetkundige problemen rond construeren.

Aanpakgedrag

  • Structureren van een opdracht.
  • Weten waar te beginnen.

Leave a Reply