Let’s go code! Levend programmeren

Posted by on okt 12, 2017 in Materiaal | No Comments
Let’s go code! Levend programmeren

Oefen met programmeren!

Leeftijd: 4 – 10 jaar
Prijs: € 45,95 nu in de aanbieding voor € 25,02 bij de Rolfgroep!
Koop Let’s go code!

Mijn Mening

Wauw ik vind dit echt geweldig materiaal om programmeren mee vorm te geven! Je bent echt bezig met je hele lijf en kunt alles ervaren. Ik merk ook dat kinderen het super gaaf vinden om met de mat te werken. Vooral als ze elkaar opdrachten mogen geven hoe ze als robot moeten lopen, dat vinden ze echt geweldig.

De mat is op veel verschillende manieren te maken. Dat maakt dat het materiaal niet zo snel verveeld. Als kinderen op een gegeven moment door hebben hoe het werkt met de mat en het neerleggen van de robot’s en pijlen kunnen ze dit ook prima zelfstandig in een hoek doen. Kinderen vinden het echt geweldig!

Het materiaal vind ik echt enorm veelzijdig. Ik heb nu in de klas 3 verschillende vormen van programmeren met de mat uitgeprobeerd maar er zijn nog veel meer varianten te bedenken! De kinderen bedachten zelf al dat ze ook kapla konden toevoegen. Want met kapla kun je een muurtje bouwen en daar kun je dan ook niet doorheen.

Kortom ik vind dit materiaal echt een verrijking om in de klas te gebruiken!

Let’s go code

Als ik de doos open zit er het volgende in:

  • 20 matdelen in 4 verschillende kleuren
  • 20 actie kaarten
  • pijlen 2 stuks
  • 2 springveren
  • plaatjes van een robot 2x
  • radar 2x
  • kaart met symbool van een x erop 2x

Er zit ook een handleiding in waar je diverse tips in kunt vinden. Deze handleiding is echter wel in het Engels. De matdelen kun je op diverse manieren aan elkaar leggen. Zodat je zelf een parcours kunt maken. Vervolgens kun je op diverse manieren activiteiten bedenken.

Wat kun je met Let’s go code in de klas?

Zodra ik de doos open maak en met de kinderen aan de slag ga zijn ze enthousiast. De matdelen kan ik op diverse manieren neerleggen. Dit geeft mij de kans om de mat zo ingewikkeld te maken als ik zelf wil.

In de klas ben ik op de volgende manier te werk gegaan. Ik heb de matdelen neergelegd en ergens ligt ook een robot. Op de mat gaat een leerling staan. Een andere leerling moet nu de leerling, die een robot is geworden, naar de andere robot leiden. Hierbij moest de leerling stapje voor stapje beschrijven wat er moest gebeuren.

Op de mat kun je diverse dingen leggen. Zo kun je bijvoorbeeld een springveer neerleggen. Of je legt een x neer en dan wordt de weg geblokkeerd en mag je niet over dat matdeel. Ook kun je een radar neerleggen. Deze kun je een eigen functie geven. In de vorm van de mat en waar de iconen liggen kun je elke keer weer variëren.

Een andere manier van werken met let’s go code is dat je de mat in een vorm legt. Vervolgens leg je er een robot op. En dan laat je de leerling met de pijlenkaartjes de route maken die je moet afleggen van het begin naar het eindpunt, de robot. De kinderen die met de mat aan het werk zijn moeten telkens weer de pijlen op de mat leggen. In de vorm van de mat en waar de robot ligt en waar het startpunt is kun je telkens weer variëren.

Nog een andere manier van het werken is dat je een mat in een vorm legt. En dat je er natuurlijk een robot op legt. En het startpunt aangeeft. De leerlingen moeten dan de pijlen onder de mat leggen. Ze leggen ze dus niet fysiek neer op de mat. In de vorm van de mat en waar de robot ligt en waar het startpunt is kun je telkens weer variëren.

Er zijn vast nog wel meer manieren van met de mat werken! Welke manier gebruik jij in de klas?

Wat leer je van Let’s go code?

Van deze app kunnen kinderen ontzettend veel leren! Jammer genoeg is is Nederland het programmeren geen onderdeel van de kerndoelen. Wat kun je van deze app allemaal leren:

  • Programmeren van jezelf als robot
  • Ruimtelijk inzicht: welke opdrachten moet ik geven zodat van het begin naar het einde kom
  • Vooruit denken: welke stappen moet ik zetten
  • Concentreren
  • Samenwerken: wanneer je de opdracht samen doet dan werk je ook samen

 

 

 

 

Leave a Reply