Kubo een gave robot!
Kubo een gave robot!
Leg een weg met pijlen voor Kubo!
Leeftijd: 4 – 8 jaar
Koop Kubo
Mijn Mening
Wauw wat een toffe robot is dit! Weer echt heel anders dan alle andere robots die ik tot nu toe ken. Ik vind het super fijn dat je met kleuters met fysieke materialen bezig kunt zijn wanneer je met programmeren bezig bent.
De pijlen geven de richting aan. Dat maakt het heel tastbaar voor kleuters. Op die manier weten ze precies waar de robot heen gaat.
Het mooie aan dit materiaal vind ik dat het stapsgewijs wordt opgebouwd. In het eerste vakje in de doos zitten alleen maar pijlen die een richting aangeven. Zo kun je de pijlen op de mat leggen. Wanneer je start met Kubo en kleuters is dit perfect! Kleuters leren zo dat een pijl voor een stap staat. En dat een stap aangeeft welke kant Kubo op moet.
Je kunt vervolgens verder gaan met het aspect van Kubo dat je een route in een lijn neerlegt en Kubo daar over laat lopen. En vervolgens Kubo op de mat zet.
Je gaat uiteindelijk ook aan de slag met functies en loops. Echter is dat natuurlijk niet iets waar je bij de kleuters mee aan de slag gaat. Ook zijn er allerlei uitbreidingspakketten te koop waarmee je nog veel mer kunt. Dit zorgt voor een doorgaande lijn binnen de school met dit materiaal.
Kortom Kubo is echt een veelzijdige robot waar je niet alleen bij de kleuters iets mee kunt!
Wat is Kubo?
Kort gezegd is dit een robot. Maar het is niet zomaar een robot! Er zijn diverse dozen bij Kubo die je kunt kopen. Wanneer ik de eerste box open, de startdoos. Dan zitten daar een aantal materialen in. Allereerst zit er de onderkant van Kubo in. Daar kun je los het hoofdje op zetten. Ook zit er een oplaadkabel in.
Daarnaast zitten er verschillende vakjes in de doos. Het hoofdje en het onderstel zitten achter het eerste vakje. In het tweede vakje zitten kaartjes met pijlen. Deze kun je als een puzzel op de mat leggen. In het tweede vakje zitten de eerste functieblokjes.
Op de website van Kubo kun je ook allemaal lessen en activiteiten downloaden die je in combinatie met Kubo kunt gebruiken. Dat kun je hier vinden.
En er zit een mat bij waarop Kubo kan gaan lopen.
Wat kun je met Kubo in de Klas?
Met Kubo kun je echt ontzettend veel dingen! Natuurlijk is het aan te raden om de kleuters eerst te laten spelen met Kubo. Lukt het ze om een route te maken over de mat en Kubo op de juiste plaatst uit te laten komen? Wanneer dit goed gaat kun je de kleuters in groepjes opdrachtjes geven. Hiervoor kun je natuurlijk ook de coördinaten gebruiken die op de kaart staan vermeld. Dit zul je wel eerst uit moeten leggen. Maar ik weet zeker dat je dit oudste kleuters uit kunt leggen!
Wanneer het principe van het maken van de route voor de kleuters duidelijk is zou je al een beetje de overstap kunnen maken naar een route neerleggen.
Op de website van Kubo kun je ook allemaal lessen en activiteiten downloaden die je in combinatie met Kubo kunt gebruiken. Dat kun je hier vinden.
Wat leer je van Kubo?
Als we naar de kerndoelen kijken leer je van het werken met Kubo volgende:
Kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.
Kerndoel 24
De leerlingen leren praktische en formele rekenwiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.
Kerndoel 25
De leerlingen leren aanpakken bij het oplossen van rekenwiskundeproblemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.
Kerndoel 32
De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.