Kraak nieuwe zomerse codes!
Kraak nieuwe zomerse codes!
Kraak jij de nieuwe zomerse code’s?
De Codevoorbeelden
Kraak de code is inmiddels bij veel scholen bekend. En ik moet zeggen… daar ben ik best een beetje trots op! Ooit bedacht ik dit na het geven van een workshop terug naar huis. Na een ritje van een uur kon ik niet wachten tot ik mijn idee om kon zetten naar de werkelijkheid. Zo gaaf hier nu vele klassen mee aan de slag zijn. En dat je op deze manier kunt laten zien dan werken met kralenplanken zo veel meer kan zijn dan een voorbeeld namaken. Er worden vele vaardigheden mee geoefend. En je bent lang niet alleen maar bezig met computational thinking.
En het leuke is… Er is weer een nieuw zomers pakket van Educreator wat je via kleutersdigitaal kunt vinden!
Wanneer ik dit pakket van Educreator bekijk is er eerst een korte uitleg hoe het werkt. En zie ik dat er in totaal 10 kralenplankvoorbeelden beschikbaar zijn bij het thema zomer.
Hoe het werkt?
Eerst moet je de code begrijpen.
Eerst laat je 4 spijkertjes leeg. Dit is te zien aan het lege witte vakje waar een 4 in staat. Daarna komen er 2 rode, dit zie je aan het rode vakje. Het zijn 2 kralen omdat er een 2 in staat. Vervolgens komt er weer een spijkertje dat je over slaat. En daarna 1 rode. Om vervolgens 4 spijkertjes open te laten. Dan 1 rode, 1 witte, 2 rode en aan het einde blijven er 3 over. Dit ziet er op een kralenplank zo uit:
Wanneer er een streepje onder het cijfer in een wit vakje staat moet je witte kralen gebruiken.
In het pakket zijn totaal 10 voorbeelden beschikbaar om te kraken.
Tip’s voor in de Klas
Je kunt deze kralenplanken heel goed in de kleine kring introduceren. Wanneer je dit aan de kleuters uitlegt en samen met ze gaat doen weet ik zeker dat ze het snappen!
Om het iets makkelijker te maken zou je de code voorbeelden kunnen printen voor elk kind die er mee aan de slag wil, zodat wanneer de kleuters een rij hebben gehad ze deze kunnen afstrepen. Zo wordt het inzichtelijk wat ze hebben gedaan en wat niet. Je kunt hier natuurlijk ook een lineaal voor gebruiken. Die leggen ze bij de rij waar ze op dat moment zijn.
En mocht je nou geen kralenplank bij de hand hebben… Dan kun je altijd een leeg ruitjesvel gebruiken. En de kleuters de hokjes in laten kleuren!
Er is ook ontwikkelingsmateriaal wat hierop aansluit, coderen met pixels! Hier kun je meer over coderen met pixels.
Wat leer je van de kraak de code?
Van kraak de code kun je onwijs veel leren! Jammer genoeg is is Nederland het programmeren geen onderdeel van de kerndoelen.
Wat kun je van kraak de code leren?
- Binair tellen: want zo heet het coderen wat je doet
- Concentreren
- Samenwerken als je de opdracht twee aan twee laat uitvoeren
Computational thinking is een van de vier onderdelen van digitale geletterdheid. Waarbij de definitie is: Problemen oplossen met behulp van de computer. Hieronder valt programmeren, het maken van algoritmes etc.
Wat wel in de kerndoelen zit is het leren omgaan met wiskunde taal! Want dat doe je als je bezig bent met het omzetten van getalnotaties.
kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken
Waarbij de focus in combinatie met dit materiaal ligt op:
- Taal voor het uitdrukken of benoemen van: hoeveelheden
- Taal voor het uitdrukken of benoemen van: getallen en getalnotaties