Gynzy’s Lentewoorden

Posted by on mrt 6, 2016 in Digibord | No Comments
Gynzy’s Lentewoorden

Schermafbeelding 2016-02-28 om 15.23.25

Zoek in Gynzy naar de tool: lentewoorden

Mijn Mening

Ik vind dit een prettige tool om in te zetten in de klas. Het sluit echt aan waar je met kleuters mee bezig kunt zijn in de klas. Ik vind het zelf ook fijn dat deze tool helemaal in een thema is. Zo kun je het aan laten sluiten met waar je al mee bezig bent in de klas.

De oefeningen zijn vrij duidelijk te begrijpen. En als de kleuters het eenmaal snappen dan kunnen ze er tijdens het spelen en werken ook goed zelfstandig mee aan de slag.

De navigatie binnen de tool is heel eenvoudig. Het is echt alleen maar klikken en je kunt aan de slag. Via opties kun je soms ook nog keuzes instellen. Verder vind ik het prettig dat dit een tool is die echt gericht is op een thema, namelijk het thema herfst.

De Tool

Schermafbeelding 2016-02-28 om 15.23.25

Zoals je ziet bestaat de tool lentewoorden uit vier verschillende onderdelen:

  • Beginletter
  • Klinkerrijm
  • Woord bij plaatje
  • Woordstukjes

Deze afzonderlijke deeltools zal ik nu verder toelichten.

Beginletter

Schermafbeelding 2016-02-28 om 15.23.39

Bij het onderdeel beginletter in deze tool gaat het erom dat je woorden aan elkaar koppelt die met dezelfde beginletter beginnen. Je ziet in het grote vak een plaatje met woord. Door een van de onderste plaatjes aan te tikken kies je welk plaatje met dezelfde beginletter begint. In opties kun je aan of uit zetten of je de woorden onder de plaatjes wil zien. Om je antwoord te controleren druk je op controleren.
Als je het goed doet komt er een smiley tevoorschijn. En hoor je dat je het goed gedaan hebt. Als je het niet goed hebt gedaan komt er een verdrietig kijkende smiley tevoorschijn en mag je het nog een keer doen.

Klinkerrijm

Schermafbeelding 2016-02-28 om 15.24.19

Bij het onderdeel klinkerrijm gaat het erom dat je twee woorden vindt die op elkaar rijmen. Je ziet in het grote vak een plaatje en een word. Door een van de plaatjes onderin te kiezen, kies je welke twee plaatjes rijmen. Je drukt daarna op controleren om te kijken of je het goed hebt gedaan.
Als je het goed doet komt er een smiley tevoorschijn. En hoor je dat je het goed gedaan hebt. Als je het niet goed hebt gedaan komt er een verdrietig kijkende smiley tevoorschijn en mag je het nog een keer doen.

Woord bij plaatje

Schermafbeelding 2016-02-28 om 15.23.54

Binnen het onderdeel woord bij plaatje gaat het erom dat je het juiste woord aan het plaatje uit het grote vak koppelt. Door een van de woorden onderin aan te klikken kies je welke er onder het plaatje past. Je drukt nu op controleren. Als je het goed doet komt er een smiley tevoorschijn. En hoor je dat je het goed gedaan hebt. Als je het niet goed hebt gedaan komt er een verdrietig kijkende smiley tevoorschijn en mag je het nog een keer doen.

Woordstukjes

Schermafbeelding 2016-02-28 om 15.24.38

Binnen het onderdeel woordstukjes gaat het erom dat je zelf het woord klapt en telt uit hoeveel stukjes (klapjes) het woord bestaat. Dit aantal tel je en klik je beneden aan. Vervolgens druk je op controleren. En zie je als je het goed hebt gedaan een smiley. En als je het fout gedaan hebt hoor je dit en zie je een smiley die niet vrolijk kijkt. Je mag het dan nog een keer doen.

Tips voor in de klas

Deze tool is een heel geschikte tool om in te zetten in een kleuterklas. Wat ik zelf belangrijk vind bij deze tool is dat je de tool samen met kinderen doet. Pas als kinderen goed door hebben hoe de tool werkt kunnen ze er ook zelfstandig mee aan de slag.
De opdrachten die ik gemaakt heb zijn een eventuele start of een vervolg op het werken met het digibord.
Als ik mijn kleuters na instructie met deze tool laat werken laat ik ze dat altijd in tweetallen doen. Tijdens het werken in een circuitmodel kan het soms voorkomen dat ze met vier kinderen aan een tool werken. Ze moeten dan om de beurt een opdracht doen.

Wat leer je van deze Tool?

Als je naar de kerndoelen kijkt leer je van deze tool:

Kerndoel 1
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Kerndoel 4
De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen

 

Leave a Reply