Dr. Eureka - Vul de reageerbuizen
Dr. Eureka – Vul de reageerbuizen
Vul de reageerbuizen op de juiste manier
Mijn Mening
Ik vind dit echt een super leuk spel om in de klas te spelen. Het spel behoeft weinig uitleg. Hierdoor kunnen de kinderen er eigenlijk meteen mee aan de slag. Met name de eerste variant spelen kinderen zonder veel uitleg. Ook zijn ze erg enthousiast om te gaan spelen. Want het handelen met fysieke moleculen daagt erg uit om aan de slag te gaan. Soms moet er ook flink over de opdracht worden nagedacht. Je hebt wel een beetje een plan nodig om alles tot een goed einde te brengen.
De tweede variant ook een mooie spelvariant. Deze spelvariant vraagt wel om wat meer inzicht in het spel. En dat je het al wat vaker hebt gespeeld. Ik merk dat ik deze variant niet meteen als eerste speel. Maar pas na een paar keer spelen kan aanbieden. Dat is natuurlijk ook prima. Want zo blijft het spel aantrekkelijk!
Van de kinderen uit de klas krijg ik terug dat ze het super gaaf vinden dat het spel elke keer anders is. Er zitten zo veel opdrachtkaarten in het spel dat je nooit uitgespeeld raakt. En zeggen ze, de ene keer krijg je een makkelijke kaart en de volgende kan ineens weer veel moeilijker zijn.
De reageerbuizen zijn van hard plastic gemaakt. En zullen niet heel snel kapot raken. Hetzelfde geldt voor de moleculen. Alles past met opruimen ook makkelijk en vlot in de doos.
Wat ik verder een erg leuk vind aan dit spel is dat je dit spel ook met twee spelers kunt spelen. Je kunt er zelfs voor kiezen om het spel met 1 speler te doen! Je kunt dan voor de leerling een kaart neerleggen zodat de leerling zelf kan handelen en de kaart na kan maken.
Kortom een echt leuk spel wat op diverse manieren te spelen is!
Het Spel
Als ik de doos van het spel open zie ik dat er 12 reageerbuizen in de doos zitten. Ook zitten er 8 groene moleculen in, 8 rode moleculen en 8 paarse moleculen. Verder zitten er 54 opdrachtkaarten in. Je kunt het spel spelen met 2 tot 4 spelers.
In dit spel krijgt elke speler 3 reageerbuizen voor zich. In de reageerbuizen zitten moleculen. Elke speler krijgt een opdrachtkaart. Op de opdrachtkaart staat hoe de moleculen in de reageerbuizen moeten zitten. Je moet er nu voor zorgen dat de moleculen op de juiste wijze in de reageerbuizen komen. Alleen… je mag de moleculen niet aanraken met je handen, en ze mogen ook niet op de grond vallen! Wanneer dit wel gebeurt dan ben je af. Je mag dan de volgende ronde weer meedoen.
Om te winnen mag je de reageerbuizen wel wisselen van plek. Of je mag ze omdraaien. Wie als eerste de moleculen op de manier van het kaartje in de reageerbuizen heeft zitten roept “Eureka”. Je krijgt dan 1 punt en wint de ronde. De gene die als eerste 5 punten heeft. Die heeft gewonnen.
Voor de volgende ronde is het zo dat de moleculen zo blijven zitten in de reageerbuizen als ze nu zitten. Iedere speler pakt nu een nieuwe opdrachtkaart. En het spel begint opnieuw. Wie heeft nu als eerste zijn opdracht voltooid?
Er is ook nog een tweede variant. Bij deze variant is het zo dat je een kaart open legt. Alle spelers mogen nu nadenken in hoeveel handelingen het ze lukt om de kaart te voltooien. De gene die met het laagste aantal handelingen komt mag het proberen. Wanneer het hem of haar niet lukt dan is de speler aan de beurt die daarna het laagste aantal heeft.
Tips voor in de Klas
Ik merk aan de kinderen dat ze eigenlijk vrijwel direct aan de slag willen gaan met het spel. Je kunt dit spel prima met 2 tot 4 spelers spelen. Eigenlijk wijst het zich vanzelf.
Wat ik ook een aardige tip vind voor het onderwijs is dat je kinderen ook in tweetallen de opdracht kunt geven maak dit kaartje na. Dezelfde regels als bij het Eureka spel gelden. Alleen moeten de leerlingen het nu samen oplossen. Met name voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong kan dit een enorme uitdaging zijn! Natuurlijk kun je ook bij hen het spel spelen.
Wat leer je van dit Spel?
Als je met dit spel bezig bent moet je goed logisch nadenken. Want je moet de moleculen overgieten in de reageerbuizen. En eigenlijk ook nog in een zo snel mogelijke tijd. Want iedereen wil winnen.
Verder ben je tijdens dit spel bezig met motoriek. Want de moleculen mogen niet op de grond vallen!
Om dit spel tot een goed einde te brengen moet je je ook goed kunnen concentreren op de activiteit die je aan het doen bent.
Mijn Mening
Ik vind dit echt een super leuk spel om in de klas te spelen. Het spel behoeft weinig uitleg. Hierdoor kunnen de kinderen er eigenlijk meteen mee aan de slag. Met name de eerste variant spelen kinderen zonder veel uitleg. Ook zijn ze erg enthousiast om te gaan spelen. Want het handelen met fysieke moleculen daagt erg uit om aan de slag te gaan. Soms moet er ook flink over de opdracht worden nagedacht. Je hebt wel een beetje een plan nodig om alles tot een goed einde te brengen.
De tweede variant ook een mooie spelvariant. Deze spelvariant vraagt wel om wat meer inzicht in het spel. En dat je het al wat vaker hebt gespeeld. Ik merk dat ik deze variant niet meteen als eerste speel. Maar pas na een paar keer spelen kan aanbieden. Dat is natuurlijk ook prima. Want zo blijft het spel aantrekkelijk!
Van de kinderen uit de klas krijg ik terug dat ze het super gaaf vinden dat het spel elke keer anders is. Er zitten zo veel opdrachtkaarten in het spel dat je nooit uitgespeeld raakt. En zeggen ze, de ene keer krijg je een makkelijke kaart en de volgende kan ineens weer veel moeilijker zijn.
De reageerbuizen zijn van hard plastic gemaakt. En zullen niet heel snel kapot raken. Hetzelfde geldt voor de moleculen. Alles past met opruimen ook makkelijk en vlot in de doos.
Wat ik verder een erg leuk vind aan dit spel is dat je dit spel ook met twee spelers kunt spelen. Je kunt er zelfs voor kiezen om het spel met 1 speler te doen! Je kunt dan voor de leerling een kaart neerleggen zodat de leerling zelf kan handelen en de kaart na kan maken.
Kortom een echt leuk spel wat op diverse manieren te spelen is!