Beleef de winter met Suus & Luuk!

Leeftijd: 3 – 7 jaar
Prijs: € 2,99 tot 1 januari 2019 gratis!
Download voor iPad
AppStore

Mijn Mening

Wauw wat een super app is dit als ik kijk naar de mogelijkheden voor in de (kleine)kring en het zelfstandig werk. Met deze app kun je echt heel veel kanten uit op taalkundig gebied. De mogelijkheid zelf doen geeft veel mogelijkheden tot spraak. Natuurlijk wel als je dit als leerkracht begeleid. Als leerkracht voeg je namelijk echt wat toe! Maar ook klassiek en XXL bieden veel mogelijkheden om in de (kleine)kring te gebruiken en verschillende taalkundige dingen met kinderen te oefenen.

Ik vind de platen echt mooi van kleur, ze spreken erg aan bij jonge kinderen. En zijn heel intuïtief.

Je kunt ook de voortgang van een kind zien doordat ze voor elke afgeronde plaat sterren krijgen.

Deze app is ontwikkeld door logopedisten en kan vanzelfsprekend goed in de praktijk worden gebruikt. Ook in een kleine kring onder leiding van een NT2 leerkracht of onderwijs assistent kan deze app prima gebruikt worden! Het blijft wel belangrijk dat je van te voren de app goed bestudeerd hebt.

De navigatie binnen de app is eenvoudig en kinderen en leerkrachten zullen er gauw vertrouwd mee raken.

Kortom dit is echt een prima app om aan woordenschat en taal bij kinderen te werken.

De App

zwv04

Direct als je de app start krijg je een vrolijke plaat van Suus & Luuk te zien waarop het duidelijk winter is. Ik zie links boven een icoon met instellingen. Hier kun je bijvoorbeeld het geluid, de vooruitgang en de bewegende beelden aan/uit zetten. Rechts boven staat handleiding, hier kun je een handleiding voor de app vinden. Als ik op het play teken druk kom ik terecht in een thema overzicht.

Als je in het thema overzicht bent heb je keuze uit de volgende thema’s en platen:

  • Buiten: klassiek, xxl en zelf doen
  • Kerst: klassiek, xxl en zelf doen
  • Oud & Nieuw: klassiek en zelf doen
  • Carnaval: klassiek, xxl en zelf doen

Zoals je ziet heeft elk thema verschillende platen, klassiek, xxl en zelf doen. Deze leg ik nu uit:

Klassiek

zwv05

In de plaat die je te zien krijgt moet je opzoek gaan naar 8 verschillende dieren: het varken, de vlinder, de kikker, de beer, het lieveheersbeestje, de uil en de eend. Deze moet je zoeken in de plaat. Zodra je een dier hebt gevonden tik je deze aan, en gaat deze naar de balk bovenin. Soms moet je de iPad zelfs draaien zodat je de dieren beter kunt zien!

XXL

zwv08

Als je voor XXL kiest krijg je ook een plaat te zien. Het bijzondere aan deze plaat is dat je erin moet gaan scrollen. Ook in deze plaat ga je weer zoeken naar  8 verschillende dieren: het varken, de vlinder, de kikker, de beer, het lieveheersbeestje,de uil en de eend. Deze moet je zoeken in de plaat. Zodra je een dier hebt gevonden tik je deze aan, en gaat deze naar de balk bovenin. Soms moet je de iPad zelfs draaien zodat je de dieren beter kunt zien!

Zelf doen

zwv06
Wanneer je kiest voor zelf doen, zul je zelf de 8 verschillende dieren: het varken, de vlinder, de kikker, de beer, het lieveheersbeestje, de uil en de eend moeten verstoppen. Wanneer je op klaar drukt kan iemand anders de dieren gaan zoeken. Zodra je een dier hebt gevonden tik je deze aan, en gaat deze naar de balk bovenin.

Bij elk thema heb je de mogelijkheid om te kiezen voor makkelijk en moeilijk. Bij de opties klassiek & XXL zijn de dieren dan moeilijker verstopt.

Tips voor in de Klas

zwv03

Deze app is in de klas heel goed te gebruiken. Neem alleen al het feit dat er 4 verschillende thema’s in de app zitten. Elk thema is dan weer onderverdeeld in klassiek, xxl en zelf doen.

In de kleine kring kun je de platen prima samen met de kinderen bekijken. Vertel de kinderen dat ze opzoek moeten gaan naar de volgende dieren: het varken, de vlinder, de kikker, de beer, het lieveheersbeestje, de uil en de eend. Bekijk samen met de kinderen de plaat. Zien ze al de verstopte dieren? Stimuleer kinderen door ze te laten zoeken. Dit kun je doen door ze dingen te vragen als: “Kijk eens bij de boomstam”, “Welke dieren hebben we al gevonden” of “Zie ik daar bij het wiel van de wagen niet iets groens?”.
Je kunt er natuurlijk ook een zoekspelletje van maken. Ergens is bijvoorbeeld een eend verstopt jij beschrijft waar deze ligt. Het kind moet de eend zoeken en aanwijzen.

Als kinderen goed door hebben hoe het spel werkt kun je het ze in tweetallen natuurlijk ook in de werkles laten doen!

zwv07

De optie zelf doen kun je heel goed introduceren in een kleine kring. Geef kinderen bijvoorbeeld een opdracht: “verstop de eend”, “verstop de kikker achter de boom” of doe een suggestie met verstoppen waarbij je gebruik maakt van de rangtelwoorden als eerst en laatst. Je kunt ook goed gebruik maken van woorden als: “verstop alle dieren behalve …”. Of verstop alle dieren die kunnen vliegen. Het leuke is dat als kinderen eenmaal goed doorhebben wat voor opdrachten ze kunnen verwachten je de rollen ook om kunt draaien. De kinderen mogen jouw opdrachten geven! Een stapje verder gaat het wanneer je kinderen elkaar opdrachten geeft voor het verstoppen.
Wanneer je kinderen zonder opdrachten wilt laten werken kun je ze natuurlijk ook voor een maatje de dieren laten verstoppen. Het maatje moet dan de dieren zoeken.

Je kunt je iPad/Tablet ook met het digibord verbinden. Zo kun je ook in de grote kring gebruik maken van de app. Laat kinderen dan ook opzoek gaan naar de figuren. Als een kind een figuur gevonden heeft moet deze het figuur wel op de iPad/Tablet aantikken.

Wat leer je van deze App?

zwv02

Als je naar de kerndoelen kijkt kun je van deze app het volgende leren:

Kerndoel 1
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Kerndoel 2
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

Kerndoel 3
De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

Kerndoel 10
De leerlingen leren bij de doelen onder ‘mondeling taalonderwijs’ en ‘schriftelijk taalonderwijs’ strategieën te herkennen, te verwoorden, te gebruiken en te beoordelen.

Kerndoel 11
De leerlingen leren een aantal taalkundige principes en regels. Zij kunnen in een zin het onderwerp, het werkwoordelijk gezegde en delen van dat gezegde onderscheiden.

Kerndoel 12
De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.

Mijn Mening

zwv06

Wauw wat een super app is dit als ik kijk naar de mogelijkheden voor in de (kleine)kring en het zelfstandig werk. Met deze app kun je echt heel veel kanten uit op taalkundig gebied. De mogelijkheid zelf doen geeft veel mogelijkheden tot spraak. Natuurlijk wel als je dit als leerkracht begeleid. Als leerkracht voeg je namelijk echt wat toe! Maar ook klassiek en XXL bieden veel mogelijkheden om in de (kleine)kring te gebruiken en verschillende taalkundige dingen met kinderen te oefenen.

Ik vind de platen echt mooi van kleur, ze spreken erg aan bij jonge kinderen. En zijn heel intuïtief.

Je kunt ook de voortgang van een kind zien doordat ze voor elke afgeronde plaat sterren krijgen.

Deze app is ontwikkeld door logopedisten en kan vanzelfsprekend goed in de praktijk worden gebruikt. Ook in een kleine kring onder leiding van een NT2 leerkracht of onderwijs assistent kan deze app prima gebruikt worden! Het blijft wel belangrijk dat je van te voren de app goed bestudeerd hebt.

De navigatie binnen de app is eenvoudig en kinderen en leerkrachten zullen er gauw vertrouwd mee raken.

Kortom dit is echt een prima app om aan woordenschat en taal bij kinderen te werken.

Een filmpje van de app

Leave a Reply