Maak een route voor de auto

Leeftijd: 5 – 8 jaar
Prijs: € gratis in App aankoop € 2,29
Download voor iPhone/iPad & Android

Mijn Mening

Ik vind dit echt een super gave app! Programmeren vind ik super om te doen. Dus daarom spreekt deze app mij ook wel aan. Ik vind het prettig dat kinderen die beginnen met de principes van programmeren in het begin van het blauwe spel worden geholpen.

Ook het feit dat elke volgende opdracht weer een klein stukje moeilijker is vind ik leuk en uitdagend voor kinderen. Op deze manier blijft de app aantrekkelijk voor kinderen.

Wat ik erg innovatief vind aan deze programmeerapp is dat je ook een tweede spel hebt waarbij je eigenlijk racet tegen een andere auto. Op deze manier zit er niet alleen spanning bij heb ik de goede route, maar ook ben ik als eerste bij het de finish.

De app werkt erg innovatief voor kinderen. En wordt vaak snel begrepen.

Kortom ik vind dit een echte aanrader om in de klas te gebruiken bij het programmeren!

De App

Zodra ik het spel Code Karts start zie ik een racebaan. Ook zie ik twee verschillende icoontjes staan. Een blauw icoontje heeft een auto. En een rood icoontje met twee auto’s. Deze twee icoontjes staan voor de twee activiteiten die je kunt doen.

Deze twee activiteiten zal ik nu verder uitleggen

Spel blauwe icoontje met een auto

In dit onderdeel moet je een route maken voor de auto. Je ziet een weg. En daar zal de auto overheen moeten rijden. Om de auto goed te laten rijden moet je er voor zorgen dat de auto de goede kant op gaat. Dit kun je doen door de juiste pijlen in de linker blak te slepen. Elke keer als de auto bij een hoek komt. Moet er een actie pijl worden ingegeven. Dan weet de auto wat er vervolgens moet gebeuren.

In de eerste levels is het zo dat je precies ziet door de kleur op de hoek welke pijl je wanneer moet gebruiken. Ook zie je precies hoeveel je van elke pijl moet gebruiken door middel van cijfertjes op de pijlen. Naarmate je verder komt in het spel verdwijnt dit. Een belangrijk aspect is ook dat als je een level hebt opgelost een volgend level open gaat. Fouten maken mag natuurlijk! Je mag een level 3x opnieuw proberen daarna moet je terug naar het startscherm.

Je hebt drie soorten wereld waar de auto in rijdt. Het eerste is de graswereld hierin zitten 20 levels. De volgend wereld is de woestijnwereld. Ook hier zitten 20 levels in. En de laatste wereld is de waterwereld. Hierin zitten 15 levels.

De levels worden steeds complexer en er komen steeds meer obstakels bij om te overwinnen! Zo kun je bij

Spel rode icoon met twee auto’s

Bij dit spel is het ook de bedoeling dat je een goede route maakt voor de kart. Echter is het hier zo dat jij bent de rode auto. En de blauwe auto heeft al een goede route! Deze route kan afwijken van de route die jij met je rode auto moet maken. Je hebt in totaal 20 levels waarin er een ander circuit bedwongen moet worden.

Je legt in de balk de pijlen die je nodig hebt voor je route. Wanneer je op de blauwe pijl onderin drukt wordt de route gedaan. Als je een level hebt opgelost dan speel je een volgend level open. Het level dat je dan krijgt is weer een stukje moeilijker dan het vorige.

Tips voor in de klas

Dit is een app die je in meerdere klassen kunt inzetten. Je kunt dit al bij de kleuters doen. Maar ook in groep 3 – 5 zullen ze deze app bijzonder boeiend vinden. Door kinderen in tweetallen met de app te laten werken merk ik in mijn klas dat ze tot veel meer inzicht komen. Een leerling kwam zelfs tot de conclusie dat ze samen sowieso verder kwamen.

Het is zeker in de lagere groepen aan te raden om de app van te voren een keer samen te doen. Bijvoorbeeld door de iPad aan te sluiten op het digibord. Zo zien alle kinderen hoe de app werkt. En hoe je er mee kan werken.

Wat leer je van deze App?

Van deze app kunnen kinderen ontzettend veel leren! Jammer genoeg is is Nederland het programmeren geen onderdeel van de kerndoelen. Wat kun je van deze app allemaal leren:

  • Programmeren van de auto
  • Ruimtelijk inzicht: welke stappen moet ik ingeven zodat auto op de juiste plek uitkomt
  • Vooruit denken: wat is de volgende stap die de auto moet rijden?
  • Concentreren
  • Samenwerken als je de opdracht twee aan twee laat uitvoeren

 

Leave a Reply