Los de treinpuzzels op!

Posted by on sep 26, 2019 in Materiaal | No Comments
Los de treinpuzzels op!

Los de treinpuzzels op!

Leeftijd: 3 – 8 jaar
Prijs: € 32,90
Brain Train

Mijn Mening

Wat een onwijs gave smartgame is dit zeg! De smartgame spreekt kleuters meteen aan. En eigenlijk kunnen ze niet wachten tot ze ermee aan de slag mogen. Ook zonder het boekje nodigt de smartgame uit tot exploreren.

Deze smartgame kun je echt heel goed tijdens het thema van de kinderboekenweek inzetten!

Ik vind het echt fijn dat je verschillende niveau’s hebt waar je op in kunt steken met deze smartgame. Je hebt 4 verschillende niveau’s waar opdrachten op zijn. De niveau’s volgen elkaar op in moeilijkheid. En eigenlijk volgen de opdrachten elkaar ook op in moeilijkheid. Zo kun je als leerkracht precies een niveau kiezen dat aansluit bij de kleuter of kleuters die je in je groepje hebt.

Deze smartgame doet vooral een beroep op het probleem oplossend vermogen van kleuters. En daarnaast kunnen ze met strategieën van computational thinking.

Het onderwerp van deze smartgame spreekt kleuters enorm aan! Dat merk je echt meteen. Kleuters willen ermee aan de slag. Ook het feit dat de blokjes er juist voor zorgen dat de wagons aan elkaar komen te zitten werkt! Zodra je een puzzel af hebt kun je de trein ook een rondje laten rijden.

Met deze smartgame kunnen niet alleen pientere kleuters aan de slag (maar met wat hulp) is deze smartgame zeker ook geschikt voor andere kleuters! Verderop leg ik je uit hoe je deze smartgame kunt koppelen aan 21e eeuwse vaardigheden!

Wat mij betreft is deze smartgame een echte aanrader tijdens de kinderboekenweek maar ook zeker daarna als je het bijvoorbeeld over het thema vervoer hebt!

Deze blog is in samenwerking met Smart Games tot stand gekomen.

Wat zit er in de doos van Brain Train

Wanneer ik de doos van Brain Train opendoe zit er het volgende in:

  • Locomotief
  • 2x een wagon
  • verschillende vormen blokjes al dan niet met een touwtje verbonden
  • boekje met opdrachten

Als ik het boekje met opdrachten open doe wordt mij direct duidelijk wat ik moet doen.

Rechts onderin zie ik ook precies hoe moeilijk deze puzzel is. Je hebt in totaal 4 verschillende niveau’s. De niveau’s volgen elkaar op in moeilijkheid. En ook binnen de opdrachten is er een opeenvolging in moeilijkheid.

Wanneer je klaar bent met een puzzel/challenge. Kun je deze controleren op de volgende bladzijde.

Wanneer je klaar bent check je de puzzel en dan weet je of je het goed hebt gedaan. Eigenlijk werkt het dus heel eenvoudig alleen is het soms even flink puzzelen welke blokjes waar moeten komen!

Tip’s voor in de Klas

Ik vind het super belangrijk dat je als leerkracht de smartgame echt introduceert bij de kleuters. Dus dat je samen aan de slag gaat om de smartgame te verkennen. En dat het voor de kleuters duidelijk wordt wat ze moeten doen.

Ook ben ik van mening dat je met de kleuters goed kunt afspreken hoeveel opdrachten ze moeten maken voor dat ze klaar zijn. Voor jou als leerkracht is het belangrijk dat je ook regelmatig controleert (bijvoorbeeld elke 5e opdracht) of de kleuters wel de juiste oplossingen hebben.

En natuurlijk is de beste tip bij deze smartgame… Zet ‘m in tijdens de kinderboekenweek! En deze Smartgame is genomineerd voor Speelgoed van het Jaar!

Brain Train en 21e eeuwse vaardigheden

Ik leg deze smart game naast de 21e eeuwse vaardigheden. Wanneer je naar de smartgame kijkt leer je hier de volgende zaken van in relatie tot 21e eeuwse vaardigheden:

Problemen oplossen

Bij het probleemoplossend denken en handelen is het belangrijk dat kleuters het vermogen hebben om een probleem op te lossen en tot een plan te kunnen komen. Dit ligt natuurlijk helemaal in lijn met de smart game, brain train.

Aller eerst zie je een probleem, namelijk de trein is niet conform de opdracht ingericht. Daar moeten de kleuters een plan voor gaan bedenken want hoe pak je het aan dat je niet maar ‘door blijft modderen’. En dat je uiteindelijk toevallig tot een oplossing komt.

Het is belangrijk dat je als leerkracht samen met de kleuters strategieën gaat ontwikkelen om uiteindelijk tot een plan te komen hoe je de opdrachten in het boekje kunt aanpakken. Dus dat ze leren analyseren en selecteren en dat ze op basis daarvan een oplossing kunnen maken.

Computational Thinking

Een van de dingen die je metcomputational thinking leert is een probleem op te delen in kleine stukjes. Immers dat dat doet een computer ook! En dat is ook precies wat je doet als je deze smartgame oplost! Eigenlijk maak je dus ook voor jezelf een planning hoe je het gaat aanpakken.

Als je kleuters leert om echt stap voor stap te denken. Dus eerst wat moet ik eerst doen. En wat doe ik daarna. Als ze altijd hetzelfde stappenplan volgen komen ze tot een oplossing. En dat is juist ook hoe een computer werkt!

Communicatie

Wanneer je deze smartgame met twee kleuters samen op gaat lossen zul je samen moeten communiceren. Samen zal je het plan moeten bespreken anders ga je beide totaal via een andere weg oplossen. Daarom is het belangrijk dat je communiceert.

Samenwerken

Wanneer twee kleuters samen met de smartgame gaan werken zal je als leerkracht samen aan de slag moeten met het leerproces om echt samen te werken. Deze vaardigheid kun je nauw koppelen aan communicatie want anders wordt het samenwerken wel erg moeilijk!

Zelfregulering

Onder zelfregulering verstaat men dat kleuters zelf handelen en daarbij rekening houden met de eigen capaciteiten. Het gaat er eigenlijk om dat ze het heft in eigen hand houden. En dit is juist wat je met deze smartgame goed kunt leren!

Want je bent er zelf (of samen) verantwoordelijk voor dat je een x aantal opdrachten af krijgt. Heb je hulp nodig? Dan kun je daar goed zelf om vragen.

Leave a Reply