Cubetto – Programmeren voor kinderen

Posted by on mei 21, 2017 in Materiaal | No Comments
Cubetto – Programmeren voor kinderen

Programmeren voor kinderen

Leeftijd: 4 – 8 jaar

 

Mijn Mening

Wauw ik vind Cubetto echt heel erg gaaf. Cubetto spreekt bij de kinderen meteen al aan. Ze kennen bij mij in de klas de Bee Bot al. En verder

Het bord waar je de blokjes in moet doen om een route te maken vind ik erg makkelijk te hanteren. Het is even zoeken hoe de blokjes er precies in moeten maar als kinderen dat eenmaal door hebben vinden ze het geweldig om er mee aan de slag te gaan.

Het programmeren van routes is voor kinderen vaak al direct goed te doen. Veel kleuters weten nog niet meteen wat links en rechts is. Je kunt bijvoorbeeld een gekleurde stip, in de kleur van het blokje, op de hand zetten. Kinderen weten dan welke kant de robot op gaat.
Wat ik een pluspunt aan Cubetto vind is dat elke stap die de robot maakt visueel zichtbaar is, in de vorm van een blokje, zodat het ook duidelijk is wat er elke keer gebeurt. Welke stap komt nu en welke komt daarna.

Ik vind de Cubetto echt bijzonder geschikt voor jonge kinderen. Dit omdat er een mooie combinatie gevonden wordt in concreet materiaal waarmee je programmeert. Het is tastbaar voor kinderen. Je pakt een blokje en ziet wat er gebeurt op het moment dat je dat blokje gebruikt. Wat mij betreft zou elke school Cubetto in huis moeten hebben!

Cubetto

Als ik de doos van Cubetto open zit er het volgende in:

  1. Cubetto, de robot
  2. Het programmeerbord
  3. Van elk type blokje zitten er 4 bij
  4. De mat waar cubetto overheen kan rijden

 

 

 

 

 

Het bord van Cubetto lijkt op een doos met verschillende uitsneden. In de vorm staat voor een stap die de robot, Cubetto, neemt.

  • Een rode pijl voor rechtdoor
  • Een blauw voor links af
  • En een gele voor rechts af
  • Je hebt ook nog groene blokken die er voor zorgen dat een reeks herhaald wordt. Onderin kun je namelijk een reeks maken van 4 blokken.

Het bord waarop je de route voor Cubetto maakt bestaat uit een houten bord met 4 gaatjes in de breedte en 4 gaatjes in de hoogte. De vormpjes waarmee je de routes maakt passen hierin. Stop je een rijtje op het bord dan gaat Cubetto dit uitvoeren als je op start drukt.

In het robotje Cubetto zit een motortje en een ontvanger zodat de robot de instructie kan ontvangen en daarop kan reageren. In Cubetto moet je wel 3 AA batterijen doen.

Verder zit er bij Cubetto ook een mat, deze mat heeft vakjes van 15 x 15 centimeter. Op deze mat staat plaatjes, op deze manier kun je kinderen opdrachten geven om Cubetto een bepaalde route te laten rijden.

Er zit ook nog een boekje bij. Dit is in het Engels. Maar dit boekje kun je gebruiken om Cubetto een route volgens een verhaal te halen rijden.

Wat kun je er mee in de klas?

Met de Primo kun je in een (kleuter)klas erg veel.

Denk je maar eens in dat je kleuters de opdracht geeft om van het ene plaatje naar het andere plaatje te gaan. Welke weg kun je dan nemen? Welke blokjes passen daarbij? Hoe ziet dit er uit?

De makers van Primo hebben een Engelstalige lessenserie voor Primo bedacht. Deze kun je als leerkracht natuurlijk goed als basis gebruiken voor je eigen lessen. Download de lessen hier.

Je kunt natuurlijk ook je eigen mat maken. Gebruik hiervoor een vakjes mat met insteek. Je kunt daar je eigen kaartjes indoen. Op deze manier maak je Cubetto geschikter voor verschillende onderwerpen. En wordt de doelgroep waarvoor je Cubetto kunt gebruiken groter.

Wat leer je van Cubetto?

Van Cubetto kunnen kinderen ontzettend veel leren! Jammer genoeg is is Nederland het programmeren geen onderdeel van de kerndoelen. Wat kun je van deze app allemaal leren:

  • Programmeren Cubetto
  • Ruimtelijk inzicht: welke stappen moet ik ingeven zodat het ik uitkom waar ik uit wil komen
  • Vooruit denken: wat is de volgende stap in mijn route?
  • Concentreren
  • Samenwerken als je de opdracht twee aan twee laat uitvoeren

 

Leave a Reply