Coderen met Sinterklaas

Posted by on nov 16, 2025 in Materiaal | No Comments
Coderen met Sinterklaas

Coderen met blokjes met Sinterklaasafbeeldingen!

Download de materialen

Koop de blokjes

Wat is het?

Ik bedacht weer iets nieuws als het om programmeren/coderen gaat in het Sinterklaas thema! Namelijk coderen met Sinterklaasblokjes! Het werkt eigenlijk heel eenvoudig.

Deze code lees je als volgt.

Het eerste wat je leest is dat je drie blokjes met een pakje pakt. Deze klik je in elkaar.

De kaart geeft nu aan dat je 4 blokjes met een paard aan elkaar moet klikken. En dat je die vast moet maken aan de pakjes. Je bouwt deze blokjes naar beneden. Want dat geeft de pijl aan.

De volgende opdracht is dat je 6 blokjes met een Sinterklaas erop pakt. En dat je die aan elkaar maakt en naar rechts vast maakt onderaan bij het paard.

De laatste stap is dat je twee blokjes met pietjes omhoog vastmaakt aan de andere blokjes. En klaar ben je!

Je leest op deze manier de code. Om zo al handelend een bouwwerk te maken!

Hoe bied je dit materiaal aan?

Het is in eerste instantie belangrijk dat de kleuters veel ervaring opdoen met het bouwen met de blokjes. Waarbij je kleuters ervaring laat opdoen met het constructiemateriaal. Het is echt exploreren. Ontdekken hoe het materiaal werkt. En eigen bouwsels mee maken. Eventueel kunnen kleuters het ook combineren met andere materialen die in de klas voor handen zijn. Je geeft er geen opdracht bij in deze fase.

Wanneer de kleuters voldoende ervaring hebben opgedaan met het materiaal kun je ze meer richting bouwopdrachten sturen zodat ze met het materiaal iets gaan bouwen vanuit een kader. Kun je bijvoorbeeld een dier maken met 2 ogen. Of een huis met 3 ramen en een dak. Dan kan een kind hier zijn/haar eigen creativiteit en vrijheid in kwijt. Doorat je een kader geeft kan de kleuter aan de slag met bouwen wat je gezegd hebt. Maar mag de kleuter zelf bepalen hoe het er precies uit kan zien binnen het kader. Door het kader kunnen kleuters het eigenlijk nooit fout doen.

bron

De volgende fase is dat de kleuters een voorbeeld met snapcubes na gaan bouwen. Je geeft hierin een voorbeeld wat ze na moeten gaan bouwen. Daarin is weinig vrijheid in hoe ze het gaan bouwen. Ze bouwen het voorbeeld na.

De laatste fase is het programmeren met de snap cubes. Je maakt dan echt de stap naar abstractie. Je plakt van te voren op de cubes de figuurtjes. Ik lamineer ze en plak ze daarna met poster buddies vast.

Het is belangrijk dat je de kleuters stap voor stap uitlegt hoe ze de code moeten lezen. En hoe ze deze om kunnen zetten naar de blokjes. Is de code af? Dan laat je ‘m door iemand anders checken!

Welke materialen heb je nodig?

Je hebt natuurlijk snap cubes nodig. Deze kun je hier kopen.

Opdrachten van waaruit je kunt werken. Deze download je hier. De opdrachten zijn er op twee niveaus. Rood is 3 stappen. Paars is 4 stappen. In de opdrachten download zitten ook de afbeeldingen die je op de snap cubes kunt plakken.

Poster buddies waarmee je de afbeeldingen op de snap cubes plakt.

Aan welke doelen werk je?

Inmiddels zit digitale geletterdheid in de kerndoelen! Programmeren is daar een onderdeel van geworden. Als je naar de kerndoelen  voor digitale geletterdheid kijkt dan werk je aan:

Kerndoel 23. De leerling creëert digitale producten A Creëren met digitale technologie

B Programmeren

Rekendoelen

Verder ben je natuurlijk ook bezig met getallen en hoeveelheden want je moet wel het juiste aantal blokjes pakken. En ook nog kijken dat je de juiste soort pakt. Tevens ben je ook bezig met plaatsbepaling dit omdat je de blokjes wel in de juiste richting moet bouwen.

Taakgerichtheid en zelfstandigheid

  • Weten waar je moet beginnen met een taak
  • Kan de taak enigszins zelfstandig uitvoeren
  • Maakt complexere taken tot het einde toe af
  • Kan een taak gestructureerd aanpakken
  • Luistert naar instructie en kan met de aangeboden taak zelfstandig beginnen
  • In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt

Leave a Reply