Coderen met Rolf Connect!
Coderen met Rolf Connect!
Bouw de raket voor de robot weer op door te programmeren!
Leeftijd: 5 – 12 jaar
Download de app voor iPhone/iPad & Android
Mijn Mening
Ik vind dit echt een super toffe zet! Je koppelt je device aan de hub en moet dan de robot helpen om zijn raket weer goed te maken!
Als ik naar de kinderen kijk die er mee bezig zie ik dat ze super enthousiast en geconcentreerd bezig om de routes te maken. Super tof om te zien! Zelfs kinderen waarvan je het niet zo zou verwachten daarvan zie je dat ze echt hard meedenken en proberen.
Ik zie bij de kinderen ook steeds dat ze verder en verder proberen te komen. Ze beginnen bij de eerste planeet, Mercurius. Daar moeten ze een aantal stappen doorlopen voor ze alle onderdelen van de raket verzameld hebben. Dan kun je door naar Venus! Om daar een beetje moeilijker door te gaan.
Wat ik heel fijn vind is dat je elk stapje wat je zet ook vertaald ziet in het venster, er komt een rand omheen als die stap aan de beurt is, als je een fout maakt dan zie je meteen waar het fout gegaan is. En kun je hierop anticiperen. Elke nieuwe planeet is ook weer een stukje moeilijker dan de vorige planeet. Er wordt met verschillende functies gewerkt. Maar ook met kleuren, tijd en snelheden.
Wat mij betreft is dit een echte aanrader om in de klas te gebruiken! De planeten worden steeds een beetje moeilijker en uitdagender waardoor het voor veel groepen echt tof is!
Wat is Rolf Connect Coderen
Wanneer je de app start dan zie je verschillende planeten waar je uit kunt kiezen. Als je de hub aansluit dan gaan alle planeten open. Zonder de hub kun je alleen de eerste planeet doen.
De planeet waar je aan de slag gaat heeft diverse levels in zich:
Op elke planeet heb je diverse challenges om te halen. Als je er een hebt opgelost dan mag je naar de volgende. Het doel is om uiteindelijk alle onderdelen voor de raket te verzamelen. Op elke planeet ga je aan de slag met een nieuw onderdeel van programmeren. Waarbij functies, samenvoegen, tijd, kleuren en nog veel meer functies aangeleerd worden. Aan het begin van elke planeet is namelijk een filmpje met uitleg.
De route voor de robot maak je doormiddel van het plaatsen van blokjes op de hub. In het eerste level kun je ook zonder de hub spelen! Je sleept dan de pijlen in het blok.
Wanneer je de route gaat testen zie je precies bij welk blokje de route nu is. Als je dan een foutje hebt gemaakt zie je ook precies waar het foutje gemaakt is. Je kunt het dan makkelijk aanpassen.
Elk level/planeet is weer een beetje moeilijker dan het vorige. Ook leer je in elk level nieuwe vaardigheden. Zo ga je aan de slag met programmeren met functies, tijd, kleuren en nog veel meer. Dit leer je doordat er aan het begin van elk level/planeet een filmpje is met de nieuwe vaardigheid.
Tip’s voor in de Klas
Ik vind Rolf Connect coderen een set die je eerst in de kleine kring introduceert. Wanneer je een touchscreen hebt kun je de hub daarmee connecten om het spel zo groot te hebben. Kleuters kunnen daarna in tweetallen op het bord of met iPad/chromebook aan de slag.
Ik zou kleuters dit altijd samen laten doen. Zo kunnen ze ook leren van elkaar!
Er zitten ook oefeningen bij die je niet met de hub speelt! Deze kun je al heel goed gebruiken voor je activiteiten als je de hub nog niet hebt!
Wil je een aantal gratis lessen van Rolf Connect Rekenen uitproberen?
Welke ontwikkeling stimuleer je met Rolf Connect Coderen
Wanneer je kijkt welke ontwikkeling je stimuleert als je met deze app aan de slag gaat zijn dat deze gebieden:
Taal
Interactief taalgebruik
- Een eenvoudige, enkelvoudige opdracht begrijpen en uitvoeren
- Begrijpt een eenvoudige, meervoudige opdracht begrijpen en voert het uit
- Begrijpt een meervoudige opdracht voert het in de juiste volgorde uit
Sociaal emotionele ontwikkeling
- Laat intense momenten van betrokkenheid zien
- Motivatie wordt zichtbaar doordat het kind doorzettingsvermogen laat zien
- De kleuter is gemotiveerd voor de activiteit, geeft niet op en zoekt naar oplossingen als het moeilijk wordt
Taakgerichtheid en zelfstandigheid
- Weten waar je moet beginnen met een taak
- Kan de taak enigszins zelfstandig uitvoeren
- Maakt complexere taken tot het einde toe af
- Kan een taak gestructureerd aanpakken
- Luistert naar instructie en kan met de aangeboden taak zelfstandig beginnen
- In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt
Computational thinking
Problemen herformuleren
- Praten met elkaar over hoe ‘problemen’ opgelost kunnen worden met de Bee Bot
- Verkennen van de mogelijkheden
Probleem analyse
- Realiseren van een eenvoudig probleem
Probleemdecompositie
- Opdelen van een eenvoudige taak in deeltaken
- Plaatsen van opdrachten in een logische volgorde
Algoritmes en procedures
- Op volgorde zetten van instructies of regels
- Begrijpen dat bepaalde reeksen een logische ordening kennen
- Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
- Uit een reeks halen van een foute stap of instructie en deze vervangen door de juiste
- Plaatsen van opdrachten in een logische volgorde