Bee Bot Rekenen met herfstmaterialen!

Posted by on okt 4, 2020 in Materiaal | No Comments
Bee Bot Rekenen met herfstmaterialen!

Ga rekenen rondom het thema herfst en de Bee Bot!

Leeftijd: 4 – 12 jaar
Prijs Bee Bot: € 79,95 Koop de Bee Bot
Prijs Transparante mat: vanaf € 24,95 Koop de mat
Koop de Bee Bot Schuiver

 

 

Rekenen met herfstmaterialen met de Bee Bot!

Al eerder schreef ik een artikel over de Bee Bot inzetten rondom de herfst met het thema. Maar ik vond iets nieuws… De schuiver! En daar kun je toch leuke dingen mee doen rondom het thema herfst!

Ik heb een mat gemaakt met het thema herfst van 1 tot 10. Wanneer je een 10 kantige dobbelsteen gebruikt kun je de kinderen met de dobbelsteen laten gooien. Nu moeten de kinderen naar het zelfde aantal herfstplaatjes toe. Maar… Je moet nu met de schuiver aan de slag.

Stel een leerling gooit 2 dan moet je de Bee Bot naar de kaart met 2 herfst figuren erop. En de schuiver moet 2 kastanjes meenemen.

Het gaat er steeds om dat ze dus het aantal ogen/getal koppen aan een hoeveelheid herfstfiguren.

Je kunt natuurlijk ook kiezen om een dobbelsteen tot 6 gebruiken! Dan neem je alleen de kaarten tot 6 erbij.

De routes die je maakt worden ook steeds een beetje complexer omdat je niet over kaartjes kunt waar al kastanjes of eikels liggen. Dat maakt werken met de schuiver extra uitdagend!

Nog meer tellen!

Een andere mogelijkheid is om zelf een getal te noemen en daar moet je dan naartoe gaan met de Bee Bot. Je kunt onderscheid maken in dobbelstenen met stippen of juist dobbelstenen met cijfers.

Ook dan moeten ze weer het aantal herfstmaterialen meenemen met de schuiver naar het juiste cijfer.

Werken met een meer en een minder en de Bee Bot

Wat je natuurlijk ook kunt doen met de Bee Bot is dat je rolt met een dobbelsteen. En stel je gooit 3. Je vraagt dan aan de kleuters wat eentje meer is. Of juist wat eentje minder is! Daar moet de Bee Bot naartoe worden gestuurd natuurlijk met de juiste herfstmaterialen.

Hier zul je als leerkracht wel bij moeten zitten, maar dan kun je het zien als een kleine kring activiteit. Je ziet dan direct of de kleuters je opdracht begrijpen.

 

 

Splitsen met herfstmaterialen met de Bee Bot

Na mijn idee om te tellen met het thema herfst kwam al snel het idee dat je deze mat ook goed kunt gebruiken om splitsen te oefenen! Want gooien met een dobbelsteen en aanvullen tot 10 daar zijn deze kaarten ook geschikt voor!

Ook voor deze oefening heb je een 10 kantige dobbelsteen nodig. Je gooit de dobbelsteen en vraagt vervolgens aan de kinderen wat erbij moet om op 10 uit te komen. Naar dit plaatje moeten ze de Bee Bot sturen met het aantal herfstmaterialen wat nodig is.

Stel een leerling gooit 4 met de dobbelsteen. Dan moet je de Bee Bot naar 6 sturen om samen 10 te krijgen en je moet 6 kastanjes/eikels meenemen om 10 te maken. Zo vul je echt visueel aan. Je ziet 4 afbeeldingen. En je doet er 6 kastanjes/eikels bij om 10 te maken.

Nog meer rekenen met de Bee Bot

Je kunt ook deze mat gebruiken met twee dobbelstenen. Wanneer je twee dobbelstenen neemt moeten de dobbelstenen bij elkaar opgeteld worden! En dat aantal neem je met kastanjes/eikels mee naar het juiste plaatje.

Het enige nadeel is dat ik in deze mat maar tot 10 ben gegaan. Er zouden dan dus kaartjes van 11 en 12 bijgemaakt moeten worden.

 

 

Schuiven in de vrije ruimte

Leg in de vrije ruimte een aantal kastanjes/eikels neer. Zorg dat de Bee Bot deze gaat oppakken met de schuiver. Bedenk samen met de kinderen hoeveel stappen de Bee Bot moet zetten om alle kastanjes/eikels op te pakken. Je kunt de route zo moeilijk maken als je zelf wilt.

Welke ontwikkeling stimuleer je hiermee?

Wanneer je kijkt welke ontwikkeling je stimuleert als je met deze activiteit een  hoop gebieden!

Taal

Interactief taalgebruik

  • Een eenvoudige, enkelvoudige opdracht begrijpen en uitvoeren
  • Begrijpt een eenvoudige, meervoudige opdracht begrijpen en voert het uit
  • Begrijpt een meervoudige opdracht voert het in de juiste volgorde uit

Rekenen

Tellen en getalbegrip

  • Telt voorwerpen tot en met 20 synchroon en resultatief. Voor groep 3 tot 100.
  • Vergelijkt en ordent hoeveelheden tot tenminste 5 door het leggen van 1-1 relatie op meer, minder, evenveel, meeste, minste
  • Kan de getalsymbolen 0 t/m 20 lezen en kent de volgorde van getalsymbolen. Voor groep 3 tot 100.
  • Kan de getalsymbolen 0 t/m 20 lezen wanneer ze zijn weergegeven op een rekenrek. Voor groep 3 tot 100.
  • Kan de getalsymbolen 0 t/m 10 lezen wanneer ze zijn weergegeven als vingerbeeld.
  • Kan de getalsymbolen 0 t/m 20 lezen wanneer ze zijn weergegeven als ongeordende figuurtjes. Voor groep 3 tot 100.
  • Kan de getalsymbolen 0 t/m 20 lezen wanneer ze zijn weergegeven als geordende figuurtjes. Voor groep 3 tot 100.
  • Kan getalsymbolen, telwoorden en hoeveelheden tot tenminste 10 koppelen aan elkaar. Voor groep 3 tot 100.
  • Kan verkort tellen van hoeveelheden tot tenminste 12 door gebruik te maken van patronen.

Sociaal emotionele ontwikkeling

  • Laat intense momenten van betrokkenheid zien
  • Motivatie wordt zichtbaar doordat het kind doorzettingsvermogen laat zien
  • De kleuter is gemotiveerd voor de activiteit, geeft niet op en zoekt naar oplossingen als het moeilijk wordt

Taakgerichtheid en zelfstandigheid

  • Weten waar je moet beginnen met een taak
  • Kan de taak enigszins zelfstandig uitvoeren
  • Maakt complexere taken tot het einde toe af
  • Kan een taak gestructureerd aanpakken
  • Luistert naar instructie en kan met de aangeboden taak zelfstandig beginnen
  • In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt

Computational thinking

Problemen herformuleren

  • Praten met elkaar over hoe ‘problemen’ opgelost kunnen worden met de Bee Bot
  • Verkennen van de mogelijkheden

Probleem analyse

  • Realiseren van een eenvoudig probleem

Probleemdecompositie

  • Opdelen van een eenvoudige taak in deeltaken
  • Plaatsen van opdrachten in een logische volgorde

Algoritmes en procedures

  • Op volgorde zetten van instructies of regels
  • Begrijpen dat bepaalde reeksen een logische ordening kennen
  • Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
  • Uit een reeks halen van een foute stap of instructie en deze vervangen door de juiste
  • Plaatsen van opdrachten in een logische volgorde

Leave a Reply