beweeg01

Allemaal beweegspelletjes

Leeftijd: 4 – 8 jaar
Prijs: € 2,29
Download voor iPhone/iPad
AppStore

 

Mijn Mening

beweeg07

Dit vind ik echt een hele gave app voor kleuters! Wat ik er zo leuk aan vind is het onderwerp. Veel kinderen willen graag bewegen. Maar weten soms niet goed wat ze kunnen doen. Deze app helpt daarbij een handje. Het is wel nodig om de app goed bij kinderen te introduceren, bijvoorbeeld zoals ik voorstelde bij tips voor in de klas.

Wat ik ook heel fijn vind aan deze app is dat de basis oefening wordt uitgesproken voor kinderen. Je hoeft alleen maar te luisteren en dan weet je precies hoe de oefening gaat. Het plaatje dat bij de oefening staat is ook heel erg duidelijk. En zegt eigenlijk ook al heel erg veel.

Ik vind het ook super aan deze app dat er variaties bij staan! Vooral voor ouders en leerkrachten is dit echt een aanrader! Gebruik deze variaties eens voor de gymles in het speellokaal! Ik stond echt versteld van wat ik bij de kinderen en mezelf zag. We genoten er allemaal van.

beweeg06

Nog een plus bij deze app vind ik dat de materialen eigenlijk overal wel voorradig zijn. In elke school is wel een bal te vinden, een touw of stoel. En soms gebruik je zelfs helemaal geen gekochte materialen maar gewoon een tak!

Ik vind dit echt een hele inspirerende app om in de klas te gebruiken een aanrader voor elke juf!

De App

Als ik de app start hoof ik een vrolijk muziekje en zie ik meteen vier plaatjes met bewegingen dit zijn:

  • Basis
  • Evenwicht
  • Springen
  • Ballen

Op elk plaatje kun je tikken. Elk plaatje zal ik uitleggen

Basis

beweeg02

Als ik voor het onderdeel basis kies krijg ik weer 8 plaatjes te zien met oefeningen erop. Deze oefeningen zijn voornamelijk gericht op het verstevigen van de beweegbasis van kinderen. Wanneer ik op een plaatje tik zie ik het plaatje in het groot. Als ik vervolgens op het muzieknootje druk wordt de oefeningen uitgesproken. Een voorbeeld hier van is: “loop op je handen en voeten als een beer”. Ook zie ik een knop met variatie staan. Wanneer ik hier op druk krijg ik in tekst een variatie op de oefening te zien. Bijvoorbeeld: “Ouders kunnen de voeten of benen van het kind vastpakken zodat het kind op de handen kan lopen (als een kruiwagen).” Wanneer er een <– op staat is de oefeningen makkelijker. En wanneer er –> bij staat is de oefening moeilijker.

Evenwicht

beweeg03

Zodra ik het onderdeel evenwicht heb aangetikt zie ik 6 verschillende plaatjes. In het onderdeel evenwicht zijn alle oefeningen gericht op het verbeteren van je evenwicht. Als ik op een plaatje tik zie ik het plaatje in het groot. Wanneer ik op het muzieknootje druk wordt de oefening uitgesproken. Een voorbeeld is: “loop voet tegen voet over de lijn”. Ook hier zie ik weer variaties staan. Als ik er op tik dan zie ik ook meteen een tip bij deze oefening staan. “gebruik bijvoorbeeld een stuk touw, een lijn n de houten vloer of de lijnen van de stoeptegels”. En natuurlijk zie ik ook weer een aantal moeilijkere variaties op deze oefening staan. Wanneer er een <– op staat is de oefeningen makkelijker. En wanneer er –> bij staat is de oefening moeilijker.

Springen

Als ik kies voor springen dan krijg ik 4 plaatjes te zien met oefeningen erop. In deze oefeningen staat het springen centraal. Als ik een plaatje kies dan zie ik het plaatje weer in het groot. Als ik op het muzieknootje druk dan wordt de opdracht uitgesproken. Een voorbeeld is: “Hinkel 3, 4, 5 of 10 keer op 1 been.”. Ook hier staan weer variaties bij! En het leuke is in deze oefening over hinkelen staat ook een tip om de oefening makkelijker te maken! Wanneer er een <– op staat is de oefeningen makkelijker. En wanneer er –> bij staat is de oefening moeilijker.

Ballen

beweeg08
Als ik het onderdeel ballen aantik dan zie ik 7 verschillende plaatjes te zien met oefeningen erop. In de oefeningen ballen staat het spelen met ballen centraal. Ik tik weer op een plaatje en dan wordt groter. Dan zie ik ook weer een muzieknootje en de oefening wordt uitgesproken: “Mik de bal in de bak”. Ik zie ook weer de knop variaties staan: Ook hier staan weer suggesties om het moeilijker en makkelijker te maken.

De navigatie werkt heel makkelijk door op de plaatjes te drukken. En als je terug wilt dan druk je gewoon op het rode pijltje links boven waar ook een pijl terug op staat.

Tips voor in de Klas

beweeg04

Dit is een app die je volgens mij op meerdere manieren kunt gebruiken. Je kunt deze app bijvoorbeeld in de klas inzetten om inspiratie uit te halen voor een tussen door spelletje. Maar je kunt deze app ook heel goed gebruiken in het speellokaal/gymzaal of buiten om samen met kinderen aan de slag te gaan.

Je kunt deze app ook heel goed in de kleine kring introduceren bij kinderen, en samen met ze bespreken wat ze dan moeten doen. Hoe loopt dit? Lukt het de kinderen om een bepaalde tijd te gaan doen? Wat een tip is, is om met de kinderen af te spreken welk onderdeel ze gaan doen, dus kiezen uit basis, evenwicht, springen of ballen. Bespreek ook met de kinderen welke materialen ze nodig hebben. Dit kunnen kinderen zien aan de tekening. Geef kinderen een zandloper en spreek af dat ze de oefening blijven doen tot de zandloper is afgelopen.

Als kinderen de werking van de app goed door hebben zou je in de klas een beweeghoekje kunnen maken. Je legt daar een aantal spullen in een bak. En je legt de app erbij. Welke oefeningen zullen de kinderen gaan kiezen?

Wat leer je van deze App?

beweeg05

Als je naar de kerndelen kijkt leer je van deze app:

Kerndoel 57
De leerlingen leren op een verantwoorde manier deelnemen aan de omringende bewegingscultuur en leren de hoofdbeginselen van de belangrijkste bewegings- en spelvormen ervaren en uitvoeren.
Waarbij de volgende onderdelen centraal staan:

  • Balanceren
  • Springen
  • Mikken

Kerndoel 58
De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deel nemen, afspraken maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden inschatten en daarmee bij activiteiten rekening te houden.
Waarbij voor kleuters de volgende onderdelen belangrijk zijn:

  • Helpen inrichten van veilig bewegingsarrangement
  • Herstellen en aanpassen van arrangement
  • Handelen volgens afgesproken regels
  • Hulpverlenen bij een activiteit

Leave a Reply