Magic Matrix – Los de matrix op
Los de matrix op
Leeftijd: 4 – 7 jaar
Prijs: € 2,99 22/4 gratis voor iPhone/iPad
Download voor iPhone/iPad
De App
In veel kleuterklassen is het spel Duolink te vinden. Deze app lijkt in veel opzichten op duolink. In deze app krijg je namelijk een raster te zien. Boven het raster zie je plaatjes en aan de zijkant van het raster zie je plaatjes. Ook zie je een stapel met kaartjes liggen. Je draait een kaartje om, je kijkt vervolgens waar in het raster je dit plaatje moet plaatsen. Je moet hierbij zowel horizontaal als verticaal kijken of het plaatje past.
Als het kaartje past dan blijft het daar liggen. Anders dan springt het weer terug naar de stapel.
In het overzicht zie je ook welke van de 15 matrixen je hebt opgelost. Als je er een hebt opgelost verschijnt er een plaatje bij de zeester. De matrixen lopen op in moeilijkheid. Maar met goede instructie komen de kleuters er zeker uit!
In deze app kun je ook voor verschillende kinderen een account aanmaken.
Tips voor in de klas
Een van de werkvormen die ik regelmatig in mijn klas toepas is het circuit. Hierbij moeten kinderen gedurende 7-10 minuten in een groepje aan een opdracht werken. Als het wisselsignaal klinkt dan moeten ze door naar het volgende onderdeel van het circuit.Deze opdrachten heb ik eerst allemaal los van elkaar uitgelegd in een circuitles. Dit zodat de kinderen bij elke opdracht goed zouden snappen wat ze daar moesten doen. Nu kan ik deze opdrachten allemaal in circuitvorm gebruiken omdat de kinderen goed weten wat ze moeten doen.
In een circuit doe ik dan duo link, matrixen op het digibord, een matrix app en zelf een matrix maken met plakfiguren.
Overigens kunnen alle oefeningen prima in tweetallen worden gedaan. De leerlingen hebben dan de mogelijkheid om te overleggen over de oplossing. Maar ook alleen kan de oefening goed gedaan worden.
Wat leer je van deze App?
Als je naar de kerndoelen kijkt leer je van deze app het volgende:
Kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.
Kerndoel 24
De leerlingen leren praktische en formele rekenwiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.
Kerndoel 25
De leerlingen leren aanpakken bij het oplossen van rekenwiskundeproblemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.
Verder leer je van deze app het volgende:
- Concentreren op een activiteit
Mijn Mening
De app Magic Matrix is goed in te zetten in een kleuterklas. Het geeft een duidelijke richtlijn wat de leerling moet doen. Ik raad wel aan om de app eerst in een kleine kring met de kinderen te bespreken voor je ze er zelfstandig mee laat werken. Wat ik ook fijn vind aan deze apps is dat er een automatische controle op de oefening zit. Je weet dus meteen of je het goed hebt gedaan.
De navigatie binnen de app is eenvoudig en makkelijk voor kinderen te begrijpen. Na een uitleg kunnen kinderen vrijwel directe starten. Als je scores of resultaten wilt wissen dan moet je een bepaald aantal seconde op een knop drukken. Dit doen kinderen vrijwel niet zelfstandig. Op deze manier is deze optie beveiligd voor vlugge kinderhandjes.
Ik vind het prettig dat als je de app eenmaal hebt aangekocht je geen verdere in app aankopen te doen. Ook is er geen reclame in de app zichtbaar. Dat vind ik prettig. Voor mij maar ook voor de kinderen.
Deze app sluit zeer goed aan bij de dozen van duolink. De dozen van duolink zijn zeer goed in te zetten in een kleuterklas. Ze leren kleuters logisch nadenken. En ook vooral gestructureerd nadenken. Wat doe je eerst en wat doe je daarna. Belangrijk is wel dat de leerkracht goede gerichte instructie heeft gegeven wat de leerling eerst moet doen en wat daarna. Het is prettig voor de leerling dat er een vorm van zelfcorrectie aanwezig is. Zo is de leerkracht niet perse nodig om te controleren of het goed is gegaan
Ook op het digibord kun je prima met matrixen werken. Het is wel belangrijk dat je kinderen goed uitlegt hoe het allemaal werkt. Want dat is vaak nog het lastigste. Helaas is er op het digibord geen mogelijkheid tot controle. Je zult als leerkracht zelf moeten controleren of je leerlingen het goed gedaan hebben. Dit hoeft echter geen belemmering te zijn om hier mee aan het werk te gaan.