Coderen met Sint!
Coderen met Sint!
Ga aan de slag met coderen in het Sinterklaas thema!
Ga naar het materiaal
kosten: € 4,50
Mijn Mening
Wat een geweldig materiaal is dit!! Het laat je handelend bezig zijn met programmeren/coderen. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat beginnen met programmeren/coderen best ingewikkeld kan zijn wanneer je met robots begint.Ook met programmeren moet je zo dicht mogelijk bij het kind beginnen. Met concreet materiaal. Waarbij je ziet welke stappen je doet. En dat is wat je doet met dit pakket. En daarnaast is het mooi in het thema Sinterklaas.
De opdrachten die in dit materiaal zitten vind ik super leuk. Je gaat in het groene pakket, voor leerlingen die nog weinig ervaring hebben uitzoeken bij welk huis Sint is geweest. Deze opdrachten zijn niet te lang. Er hoeven steeds maar 3 stappen gemaakt te worden. En dan leg je het kaartje neer van het huis waar Sint komt. Of je schrijft de naam op. Je hebt dus keuze om te kijken welke opdracht het beste bij het niveau van je leerling aansluit.
De rode opdrachten zijn dan weer net wat moeilijker qua niveau. Je moet meer stappen maken om uit te zoeken bij welk huis Sint is. Ook hier zit weer een mooie opbouw in. Je hebt opdrachten met 4 stappen maar ook met 6. Zo kun je kijken welk type opdracht het beste past bij het niveau van je leerling.
Als vervolg hierop heb je ook opdrachten waarbij jij de pijlen-route tekent voor Sint om bij een bepaald huis te komen. Ook hier zit weer een opbouw in. Je hebt routes met 4 pijlen en met 6 pijlen.
Ik vind het mooi dat je door de opdrachten van groen en rood te combineren je een hele leerlijn opbouwt! Zo kun je dit in de hele kleuterbouw gebruiken. En ik denk zelfs, wanneer leerlingen weinig ervaring hebben met programmeren, je dit zelfs in groep 3 of het eerste leerjaar, kunt gebruiken.
Als laatste zit er ook nog enkele kraak de code opdrachten bij. Waarbij je een getal-kleur-code omzet in gekleurde vakjes.
Wat mij betreft is dit pakket echt super om te gebruiken in deze periode! Echt een aanrader!
Wat is Coderen met Sinterklaas
Wanneer je het pakket koopt dan zitten er diverse materialen met opdrachten in. Er wordt op 2 niveaus gewerkt. Ik neem ze even met je door.
Niveau groen
Het groene niveau is het niveau wat het eenvoudigste is.
Welk huis bezoekt Sint?
Loop met de pion vanaf Sint. Volg precies de pijlen. Bij welk huis kom je uit? Leg dit huis op het vraagteken. Je kunt daarna checken met een antwoordenkaart of je opdrachten kloppen.
Bij wie kom je uit? Schrijf de naam op!
Volg de pijlen vanaf Sint met een pion. Bij welk huis kom je uit? Schrijf de naam op de strook. Je kunt daarna checken met een antwoordenkaart of je opdrachten kloppen.
Oefen met het schrijven van namen
Schrijf de namen over en oefen zo met schrijven.
Niveau rood
Het rode niveau is het moeilijkste niveau van deze set.
Welk huis bezoekt Sint?
Volg vanaf Sinterklaas de pijlen. En onderzoek bij welk huis Sint uitkomt. Je hebt deze opdracht in 2 varianten. Met 4 en 6 stappen. Er zit dus een opbouw in moeilijkheid in. Je kunt daarna checken met een antwoordenkaart of je opdrachten kloppen.
Maak de route voor Sint
Begin bij Sint. Sint moet naar het huis op het einde van de strook. Welke route moet hij nemen? Schrijf de kortste route op met pijlen. Ook deze opdracht is er met 4 stappen en 6 stappen. Je kunt daarna checken met een antwoordenkaart of je opdrachten kloppen.
Kraak de code
Tips voor in de Klas
Ik heb twee tips! Mijn eerste tip is om de spellen van rood en groen te lamineren. Dan kun je ze duurzamer gebruiken. En je kunt wanneer je moet schrijven dit met een whitboardstift doen. Dan kun je het daarop uittekenen. En uitvegen.
Wat ik verder handig vind bij de spellen van groen en rood is om een pion te gebruiken om te stappen. Zo zie ik steeds waar ik ben op het bord.
Wat leer je van Coderen met Sinterklaas
Van dit pakket kun je veel leren! En het sluit perfect aan bij de doelen van digitale geletterdheid!
Van Kraak de code leer je:
- Binair tellen: want zo heet het coderen wat je doet
- Concentreren
- Samenwerken als je de opdracht twee aan twee laat uitvoeren
Wat wel in de kerndoelen zit is het leren omgaan met wiskunde taal! Want dat doe je als je bezig bent met het omzetten van getalnotaties.
Concept Kerndoel Digitale Geletterdheid Kerndoel 7 – Programmeren
De leerling programmeert een (computer)programma met behulp van computationele denkstrategieën
kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken
Waarbij de focus in combinatie met deze app ligt op:
- Taal voor het uitdrukken of benoemen van: hoeveelheden
- Taal voor het uitdrukken of benoemen van: getallen en getalnotaties
Videospeler