Een kralenplank en ICT ja het kan samen!
Een kralenplank en ICT ja het kan samen!
“ICT is voor jonge kinderen superleuk en veel makkelijker in te zetten dan ik dacht.” Met deze opmerking slaat een kleuterjuf de spijker op zijn kop. Ook de andere deelnemers aan de training ‘Spelen in de 21e eeuw: Sinterklaas & Kerst’ zijn enthousiast. Ze willen er in de klas beslist mee aan de slag. Vandaar dat ik jullie een klein stukje van de training ga laten zien!
Een kralenplank & ict? Ja!
Ik merk dat veel leerkrachten wat opzien tegen ICT bij de kleuters. Begrijpelijk, want de meesten van ons hebben het niet in de opleiding gehad. Daarom laat ik tijdens mijn trainingen zien hoe eenvoudig met materialen die je al in je klas hebt en die aansluiten bij je thema ICT kunt inzetten! In dit geval gaan we ons Sinterklaas thema verrijken met een kralenplank!
In elke kleuterklas ligt wel een kralenplank. En daar wordt vast vaak mee gewerkt. Deze kralenplank maken kinderen naar aanleiding van een voorwerp of een eigen ontwerp. Wanneer je van elke stap een foto maakt met een iPad of tablet zorgt een handige app ervoor dat al die foto’s samen een filmpje wordt! En wat is er nu spannender dan samen naar de filmpjes kijken en ontdekken hoe iedereen deze opdracht heeft aangepakt?”
Hoe pak ik dit nu aan?
Je hebt drie dingen nodig:
- 1 iPad of tablet per 2 kinderen
- 1 kralenplank per 2 kinderen
- Eventueel voorbeelden om na te maken
Een handige app voor een stop motion filmpje
Zo organiseer je het
Zorg dat de app op de iPad of tablet is geïnstalleerd. Laat in de (kleine)kring zien hoe je foto’s maakt in combinatie met de app. Zelf vind ik het ‘t prettigste wanneer kleuters in tweetallen werken. De ene kleuter maakt dan de afbeelding op de kralenplank en de andere kleuter maakt de foto’s. Daarna kun je goed de rollen omdraaien! Bekijk en bespreek de filmpjes in de kring.
Zinvolle verrijking
Ook al ben je misschien geen ICT-held, je zet met deze les wél een flinke stap in het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden. En in de verrijking van je eigen kennis.