Leer programmeren!

Leeftijd: 5 – 12 jaar
Prijs: gratis
Download voor iPhone/iPad of Android

Mijn Mening

Wat een mooie leerzame app is dit! Eigenlijk begint de app eenvoudig. Je moet er namelijk voor zorgen dat de luchtballon naar de juiste plaats komt om te landen komt. Hiervoor gebruik je een taal die bestaat uit blokjes met symbolen erop.

Het is prettig dat er een echte opbouw in deze app zit. Eerst leer je coderen met pijlen. Je krijgt een aantal opdrachten deze lopen op in moeilijkheidsgraad. En dit is steeds zo bij elke nieuwe stap die je krijgt. Dat vind ik bijzonder prettig! Want dan kun je ook echt groeien in het aangeleerde. Je hebt niet maar een oefening. Nee je hebt er wel twaalf opdrachten om dit te leren.

Daarna volgt past de volgende stap om een nieuw element in het coderen te leren. Wat je precies leert zal ik in het stuk over de app toelichten.

Je leert dus niet een taal qua code in deze app. Maar je leert wel hoe code werkt. En deze kennis kun je weer toepassen wanneer je daadwerkelijk aan de slag gaat met een taal om code te leren. Eigenlijk een hele mooie opbouw zo!

Deze app is wat mij bijzonder geschikt om van de kleuters tot zeker groep 5 te gebruiken. Je kunt er namelijk zelfstandig doorheen. Lukt het niet meer? Dan kun je altijd stoppen of terug naar een vorig level.

Wat ik heel fijn vind is dat, ook al weet je niet zo veel van code, je kinderen hier wel mee kunt laten werken. Want er voor elke nieuwe stap die je leert een kort uitleg waarin ze leren hoe deze nieuwe stap werkt. Wat je ervoor hebt geleerd moet je ook weer steeds toepassen in de nieuwe opdrachten. Een fijne combinatie dus!

De App

Bij de eerste opdracht wordt je met een filmpje duidelijk gemaakt wat je opdracht is. Je moet er voor zorgen dat de luchtballon komt naar het punt waar deze moet landen. Dit doe je met vier verschillende pijlen. In de eerste twaalf levels moet je in oplopende graad van moeilijkheid deze vier pijlen gebruiken om de luchtballon steeds naar de plek te brengen waar deze moet landen.

Heb je de eerste twaalf opdrachten klaar dan moet je de luchtballon een opdracht meegeven om iets op te pakken. Ook hier krijg je eerst weer een filmpje te zien wat je precies moest doen. En daarna kan je weer aan de slag met twaalf opdrachten.

In de volgende twaalf opdrachten ga je weer iets leren. Je gaat gebruik maken van loops. Hierbij gaat het om herhaling van een bepaald patroon. Ook dit mag je weer gaan toepassen in twaalf opvolgende opdrachten.

In de laatste twaalf opdrachten ga je gebruik maken van functies. Hierbij staat een letter voor een bepaald aantal stappen. Als je deze letter plaatst worden bepaalde stappen gezet. Dit pas je vervolgens weer toe in twaalf opdrachten.

In de instellingen kun je er zelf voor kiezen om muziek en geluidseffecten in te stellen. Ook kun je daar de taal instellen. En of je alle levels al open wilt hebben. Of dat je ze zelf open wilt spelen.

Tips voor in de Klas

Het fijne vind ik dat als je er even niet uit komt je een printscreen kunt maken van je opdracht. Je kunt dan tekenen hoe de route moet gaan lopen. Vervolgens kun je dat overzetten in de pijlentaal die je moet gebruiken.

Een app die ook op deze manier werkt, je leert geen taal maar wel hoe code werkt, is Rolf Connect Coderen! Lees alles over deze app waarin je fysiek materiaal combineert met een scherm.

Wat leer van je deze App?

Wanneer je kijkt welke ontwikkeling je stimuleert als je met deze app aan de slag gaat zijn dat deze gebieden:

Sociaal emotionele ontwikkeling

  • Laat intense momenten van betrokkenheid zien
  • Motivatie wordt zichtbaar doordat het kind doorzettingsvermogen laat zien
  • De kleuter is gemotiveerd voor de activiteit, geeft niet op en zoekt naar oplossingen als het moeilijk wordt

Taakgerichtheid en zelfstandigheid

  • Weten waar je moet beginnen met een taak
  • Kan de taak enigszins zelfstandig uitvoeren
  • Maakt complexere taken tot het einde toe af
  • Kan een taak gestructureerd aanpakken
  • Luistert naar instructie en kan met de aangeboden taak zelfstandig beginnen
  • In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt

Computational thinking

Problemen herformuleren

  • Praten met elkaar over hoe ‘problemen’ opgelost kunnen worden met de Bee Bot
  • Verkennen van de mogelijkheden

Probleem analyse

  • Realiseren van een eenvoudig probleem

Probleemdecompositie

  • Opdelen van een eenvoudige taak in deeltaken
  • Plaatsen van opdrachten in een logische volgorde

Algoritmes en procedures

  • Op volgorde zetten van instructies of regels
  • Begrijpen dat bepaalde reeksen een logische ordening kennen
  • Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
  • Uit een reeks halen van een foute stap of instructie en deze vervangen door de juiste
  • Plaatsen van opdrachten in een logische volgorde

Leave a Reply