Kraak de Sint en Kerstcode!

Posted by on nov 10, 2019 in Materiaal | No Comments
Kraak de Sint en Kerstcode!

Kraak de geheime Sint & Kerstcodes!

Leeftijd: 4 – 8 jaar
Prijs: € 5,50

 

 

Mijn Mening

Wat een tof lespakket is dit weer zeg! Ik vind het echt super dat er zowel bij Sinterklaas als bij Kerst 2 lessen zijn gemaakt waarin digitale geletterdheid in combinatie met de kralenplank centraal staan.

In de lessen die je geeft rondom de codekrakers worden de kleuters steeds voor een uitdaging worden geplaatst. En die mogen zij oplossen door middel van de codekrakers!

De eerste les rondom Sinterklaas spreekt mij meteen al heel erg aan. Want Sinterklaas is het zat… Hij draagt al zo veel jaren rood hij wil nu wel eens een andere kleur! Kunnen de kleuters daarbij misschien helpen? Dit spreekt kleuters natuurlijk erg aan. Want Sinterklaas helpen he hoe gaaf is dat!

De lessen rondom Sinterklaas en Kerst kunnen los van elkaar gegeven worden. Dat vind ik eigenlijk wel prettig want dan kan ik zelf bepalen welke les ik eerst geef. Wat ik ook heel erg prettig vind is dat er steeds bij staat hoe ik de lessen/opdrachten makkelijker en moeilijker kan maken. Zo kan ik mooi differentiatie aanbrengen tussen de kleuters.

En wat mij eigenlijk weer te binnenschiet… Het werken met de codekralenplanken is zo veel meer dan alleen de codes maken! De lessen die gekoppeld zijn aan de codes zijn lessen die bijdragen aan betekenisvol onderwijs. Natuurlijk kun je ook alleen de voorbeelden gebruiken. Maar de lessen geven net even dat stukje diepgang waarvan ik denk dat het nodig is in het onderwijs.

Het Lespakket

Het lespakket bestaat uit vier lessen. Twee lessen sluiten aan bij het thema Sinterklaas en twee bij Kerst. De lessen bestaan uit een introductie, kern en afsluiting. De introductie en afsluiting vindt plaats in de kring. Maar de kernopdrachten wordt gedaan tijdens het werken in de hoeken.

In totaal zijn er 17 codes te kraken bij de lessen! Deze zijn verveeld over de Sinterklaas en Kerstlessen.

Tip’s voor in de Klas

In het lespakket zitten 4 lessen die je zo in de klas kunt gebruiken. Doe die want ze sluiten zo goed aan de bij de belevingswereld van kleuters!

Verder heb ik hier onder een overzicht gemaakt van welke ontwikkeling je kunt stimuleren door het gebruik van kraak de code. Pak je themaplanning erbij en kijk of je de ontwikkeling die je stimuleert met kraak de code kunt matchen binnen je thema! Zo haal je er nog meer uit. En wordt digitale geletterdheid geïntegreerd binnen je lesgeven.

Maar we hebben natuurlijk ook nog een extra tip voor je namelijk…

Er is ook ontwikkelingsmateriaal wat hierop aansluit, coderen met pixels! Hier kun je meer over coderen met pixels.

Welke ontwikkeling stimuleer je met de inzet van Codekralenplanken?

Wanneer je naar de ontwikkeling van kinderen kijkt dan stimuleer je met de codekralenplanken het volgende:

Op motorisch gebied

  • Kleine motoriek: houdt het potloot vast met een dynamische driepuntsgreep
  • Kleine motoriek: kleuter afbeeldingen binnen de lijntjes –> wanneer je de code kralenplanken gaat kleuren.

Op rekengebied

  • Kan de getalsymbolen van 0 t/m 19 lezen
  • Kan hoeveelheden tot 19 tellen en neerleggen
  • Hanteert rangtelwoorden als eerste, tweede, etc.

Sociaal emotionele ontwikkeling

  • Laat intense momenten van betrokkenheid zien
  • Motivatie wordt zichtbaar doordat het kind doorzettingsvermogen laat zien
  • De kleuter is gemotiveerd voor de activiteit, geeft niet op en zoekt naar oplossingen als het moeilijk wordt

Taakgerichtheid en zelfstandigheid

  • Weet waar hij/zij moet beginnen met een taak
  • Weet de aangeboden taak enigszins zelfstandig uit te voeren
  • Kan de groepsinstructie (kleine kring) goed volgen en daarna de taak op de juiste wijze zelfstandig uitvoeren
  • Kan nauwkeurig en precies het werk doen
  • Maakt een complexe taak tot het einde toe af
  • Kan een taak gestructureerd aanpakken
  • Luistert naar instructie en kan met de aangeboden taak zelfstandig beginnen
  • In een paar stappen vertellen hoe je de taak hebt aangepakt

Computational thinking

  • Taak opdelen in kleinere deelproblemen
  • Algoritmes: Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren

Leave a Reply