Zingo! – Bingo Maar Dan Anders

Geplaatst door op apr 12, 2015 in Spelletjes | Geen reacties
Zingo! – Bingo Maar Dan Anders
  • zin01
  • zin02
  • zin04
  • zin05
  • zin03
  • zin06
  • zin07

Speel bingo maar dan net even anders!

Leeftijd: 4 – 8 jaar
Prijs: € 19,95
Koop Zingo

Het Spel

Als ik de doos open van het spel Zingo zit er het volgende in:

  • 6 dubbelzijdige Zingo! kaarten
  • Zinger
  • 72 dubbelzijdige Zingo! fiches, van elke soort zijn er 3 dezelfde
  • Handleiding

Het doel van het spel Zingo! is om het snelst op alle vlakken van je Zingo! kaart een fiche te hebben met dezelfde afbeelding.

Om het spel te starten moet je het volgende doen. Hussel eerst alle fiches die in de zinger zitten door elkaar en plaats ze dan in twee stapels met de deksel erop terug. Alle spelers die aan de het spel deelnemen kiezen vervolgens een kaart.
Wat meteen opvalt is dat de kaarten twee verschillende kleuren hebben:

  • Groen: deze kant is voor de minder competitieve speler. Dit omdat deze kaarten minder gemeenschappelijke afbeeldingen hebben. Je kunt met een groene kaart iets langer kijken omdat minder mede spelers dit plaatje ook zullen hebben.
  • Rood: deze kant is competitieve. De rode kaarten hebben meer gemeenschappelijke afbeeldingen waardoor spelers sneller zullen moeten reageren als ze een match hebben.

Als je het spel begint moet iedereen een kaart kiezen. Je spreekt van te voren af welke kleur van de kaart je gebruikt. Een speler in het spel bedient de Zinger. Je kunt er ook voor kiezen om de Zinger door te geven.

Door de Zinger heen en weer te schuiven komen er fiches tevoorschijn. De deelnemers aan het spel zullen nu op moeten gaan letten. Zit er een fiche bij wat zij kunnen gebruiken? De speler die het eerst roept mag het fiche hebben. Als geen van de spelers een fiche kan gebruiken dan gaat het fiche terug in de Zinger.

De eerste die alle plaatjes van zijn/haar Zingokaart heeft bedenkt, dit zijn 9 fiches, wint het spel!

Tips voor in de Klas

Dit spel nodigt echt uit om in de klas te gebruiken! Om met dit spel een hoog leerrendement te genereren is het belangrijk om aan de volgende punten te denken:

Maak kinderen vertrouwd met het spel
Dit kun je op verschillende manieren doen. Leg bijvoorbeeld de eerste keer een kaart in het midden van een klein groepje. Bespreek met de kinderen wat ze allemaal op de kaart zien. Laat nu elk kind een keer uit de Zinger twee kaartjes toveren. Horen deze kaartjes bij de kaart die er ligt? Moedig kinderen aan om goed te kijken naar de plaatjes. De volgende stap is om elk kind een eigen kaart te geven.

Een eigen kaart
Geef elk kind een eigen kaart. Laat kinderen eerst goed naar hun eigen kaart kijken. Als leerkracht, of een mede speler zonder kaart, bedient de Zinger. Stimuleer kinderen door eerst naar de afbeelding uit de Zinger te kijken en daarna naar hun kaart. Kunnen ze de afbeelding herkennen? Bij kinderen die eind groep 2 begin groep 3 zijn kun je ook stimuleren dat ze naar de letters kijken en het woord lezen.
Het kan kinderen stimuleren door halverwege het spel kinderen bewust te maken van welke afbeeldingen ze nog over hebben waar niets staat. Op deze manier is hun aandacht gefocust.

Niet alleen op jezelf letten
Bekijk met kinderen de kaart die ze allemaal hebben. Zien ze de overeenkomsten? Soms moeten twee kinderen hetzelfde plaatje hebben! Maak ze hiervan bewust. Stimuleer kinderen door ze ook tijdens het spel regelmatig naar elkaar kaart te laten kijken. Zo maak je ze meer bewust van het spel element. Want uiteindelijk kan er maar een de winnaar zijn.

Als kinderen deze stappen doorlopen hebben het vaardigheid en handigheid in het spel hebben gekregen kun je na een aantal keer best overstappen naar de rode kaarten. Dit zullen kinderen in de eerste instantie best een beetje spannend vinden. Moedig ze aan om door te gaan.

Voor jonge kinderen is het nog lastig om de concentratie lange tijd vast te houden tijdens het spel. Daarom zijn er een aantal varianten om het spel sneller te spelen:

  • Spreek een patroon af: dit patroon moet van te voren duidelijk zijn bij alle spelers van het spel
  • Vorm een x: de hoeken en het middelste plaatje moeten dan afgedekt zijn
  • Mini Zingo: De eerste speler die drie afbeeldingen op een rij horizontaal, verticaal of diagonaal heeft is de winnaar
  • Vorm een raam: het middelste plaatje blijft dan leeg
  • Vorm de Z van Zingo

Je kunt het spel natuurlijk ook moeilijker maken voor kinderen die het spel al goed in de vingers hebben. Je kunt kinderen dan twee kaarten geven. In de eerste instantie kun je de groene kaarten boven doen. Daarna lukt het misschien wel om een groene en een rode kaart boven te doen. En als moeilijkste twee rode kanten!

Wat leer je van dit Spel?

Als je naar de kerndoelen kijkt leer je van dit spel:

Kerndoel 4
De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen.
Waarbij de focus in combinatie met dit spel ligt op technisch lezen:

  • fonetisch benoemen van de letters
  • ontsleutelen van klankzuivere (km-, mk- en mkm-)woorden zonder eerst de afzonderlijke letters te verklanken
  • lezen van klankzuivere woorden (van het type mmkm, mkmm en mmkmm)
  • lezen van korte woorden met afwijkende spellingpatronen en meerlettergrepige woorden
  • woordidentificatietechnieken
  • steeds meer woorden automatisch herkennen
  • herkennen van lettercombinaties en spellingpatronen

Kerndoel 10
De leerlingen leren bij de doelen onder ‘mondeling taalonderwijs’ en ‘schriftelijk taalonderwijs’ strategieën te herkennen, te verwoorden, te gebruiken en te beoordelen.
Waarbij de focus in combinatie met deze app ligt op:

  • plannen, sturen, bewaken en controleren van eigen spreek-, luister-, lees- of schrijfgedrag (zonder begeleiding)

Kerndoel 11
De leerlingen leren een aantal taalkundige principes en regels. Zij kunnen in een zin het onderwerp, het werkwoordelijk gezegde en delen van dat gezegde onderscheiden.

Waarbij de focus in combinatie met dit spel ligt op:

  • ontwikkeling fonemisch bewustzijn:
    – klinker in een woord isoleren
    – auditieve analyse op klankniveau
    – auditieve synthese op klankniveau
    – letters kunnen benoemen
    – spellen van klankzuivere woorden op basis van de elementaire spelhandeling

Een kind leert met een spel meer dan alleen maar de doelen van het spel. Er wordt ook een beroep gedaan op hun creativiteit, nadenken over nieuwe situaties die tijdens het spel kunnen ontstaan. Ook hun sociale ontwikkeling wordt gestimuleerd. Want een spel doe je vaak niet alleen. Verder moet je je tijdens dit spel ook je concentreren op de activiteit. Je moet ook alert zijn op wat er allemaal om je heen gebeurt.

Mijn Mening

Ik vind dit echt een heel erg leuk spel voor in de klas! Kinderen vinden het leuk om met dit spel aan de slag te gaan. Ik vind het leuke aan dit spel dat er twee verschillende soorten versies zijn. Een versie voor de minder competitieve speler en een spel voor de spelers die meer de competitie met elkaar aan willen gaan. Dit geeft mij als leerkracht ook de mogelijkheid om te differentiëren op het niveau van de leerling/groep.

In de klas heb ik uitgeprobeerd om de plaatjes met een strook op de kaart van de kinderen af te dekken. Nu moeten de kinderen de woorden lezen. Dit is leuk om te doen met kleuters en groep 3 leerlingen die al (een beetje) kunnen lezen. De fiches die uit de Zinger komen hebben dan nog wel het plaatje. Kinderen kunnen op deze manier hun leesvaardigheid oefenen. Op deze manier kun je ook goed differentiëren want bij het ene kind kun je de plaatjes afdekken en bij het andere kind doe je niet. Op deze manier kunnen kleuters die kunnen lezen en kleuters die niet kunnen lezen samen het spel spelen en worden ze beide uitgedaagd. Mijn ervaring is dat dit echt heel goed werkt. En de kinderen blijven enthousiast.

Dit spel nodigt echt uit voor uren speelplezier in mijn klas. Kinderen vinden het echt leuk om met dit spel aan de slag te gaan. De materialen van het spel zijn duurzaam. En kunnen tegen een stootje.

Ik vind dit spel echt een aanrader om samen met de kinderen mee te spelen. Want van meespelen met spelletjes leer je als leerkracht zo veel over je leerlingen. Je ziet niet alleen of ze bezig zijn met het lezen/bekijken van de afbeeldingen. Maar je ziet ook hoe ze gaan met winst/verlies. Ook zie je hoe kinderen omgaan met andere kinderen tijdens het spel. En hoe sportief spelen kinderen eigenlijk?

Wat ik verder heel belangrijk vind aan jouw rol als leerkracht/ouder is dat je kinderen ook regelmatig een compliment maakt. Dit spel nodigt echt uit om kinderen te complimenteren tijdens het spel. Dit kan op allerlei vlak. Dit kan op spelvlak, tactisch spelen maar ook op persoonlijk vlak als je ziet dat kinderen bijvoorbeeld sportief spelen.

Dit spel is echt een aanwinst van de kleutergroep tot groep 4!

Filmpje

En een filmpje hoe het spel gespeeld wordt:

Related posts:

Leave a Reply